تبیان، دستیار زندگی
آیا نماز و روزه دانشجویان با سایرین فرق دارد؟ آیا در ماه رمضان سیگار کشیدن شخص روزه دار جایز است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همراه با احکام روزه (22)

روزه

سلسله مطالب همراه با احکام روزه، به بررسی احکام مربوط به روزه می پردازد. بیشتر مسایل به صورت پرسش و پاسخ و به ترتیب مناسبتهای ماه رمضان طرح می گردد. در این سلسله مباحث احکامی که مورد اتفاق نظر همه مراجع عظام تقلید است؛ مطرح می شود.

* * * * *

# پرسش:

آیا نماز و روزه دانشجویان با سایرین فرق دارد؟

# پاسخ:

احکام نماز و روزه دانشجویان با سایر اقشار جامعه هیچ فرقی نمی‌کند و این طور نیست که دانشجویان احکام اختصاصی و جدای از سایر افراد داشته باشند مگر این که منظورتان از جهت مسافرت و قصد اقامت و در نتیجه قصد و یا تمام بودن نماز و روزه ها باشد که در همه این موارد تمام این احکام در رساله توضیح المسائل مراجع عظام موجود است و با توجه به اختلاف فتواهای مراجع در این مسایل بایستی به رساله مرجع تقلید خود مراجعه نمائید.

# پرسش:

پدر مرحومم مدت بیست و هفت سال نماز و روزه قضا دارد و مالی نگذاشته و من هم توانایی مالی و قدرت انجام آن را ندارم، نظر مراجع در اینجا چیست؟

# پاسخ:

طبق فتوای همه مراجع بر پسر بزرگتر واجب است که نماز و روزه ‌هایی که از پدر قضاء شده است بعد از مرگ پدر، بجا آورد، اگر توانایی بر قضا داشته باشد. به هر حال شما اگر قدرت بر اجیر گرفتن ندارید چنان چه می‌توانید خودتان مبادرت به انجام آن ورزید چون بالأخره دست آن مرحوم از دنیا کوتاه گشته، چشم امید به صدقات و خیرات و این گونه اعمال بازماندگان دارد و شما با انجام این گونه اعمال مثل قرآن خواندن و صدقه دادن و بجا آوردن نماز و روزه ‌های قضای آن مرحوم بر درجات ایشان بیفزائید و موجب آرامش روح ایشان شوید البته شایان ذکر است که آن چه بر شما واجب است تدارک اعمال واجب ترک شده ایشان اعم از حق الله و حق الناس است. (1)

# پرسش:

آیا در ماه رمضان سیگار کشیدن شخص روزه دار جایز است؟

# پاسخ:

اکثر مراجع بزرگوار تقلید، سیگار کشیدن را به احتیاط واجب مبطل روزه می دانند. (2)


پاورقی ها:

1- أجوبة الاستفتاءات 109 ص 109.

2- توضیح المسائل مراجع ج1، مسئله 1605.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.