تبیان، دستیار زندگی
ز به اندازه پیروزیهای ملی نمی‌تواند مردم را خوشحال كند این افراد هستند كه باید به حضور در تیم ملی افتخار كنند مربیان، مسؤولان و بازیكنان تیم ملی فوتبال، بعدازظهر چهارشنبه پیش از عزیمت به چین و حضور در جام ملتهای آسیا، با رییس...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رییس جمهور در جمع اعضای تیم ملی فوتبال

:

هیچ‌چیز به اندازه پیروزیهای ملی نمی‌تواند مردم را خوشحال كند

این افراد هستند كه باید به حضور در تیم ملی افتخار كنند


مربیان، مسؤولان و بازیكنان تیم ملی فوتبال، بعدازظهر چهارشنبه پیش از عزیمت به چین و حضور در جام ملتهای آسیا، با رییس‌جمهور دیدار كردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمد خاتمی در این دیدار با ابراز خرسندی از دیدن اعضای تیم ملی فوتبال، گفت: در میان شاخه‌ها و رشته‌های مختلف ورزشی، فوتبال از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین شاخه‌هاست و به طور طبیعی مبالغی كه برای فوتبال در عرصه اقتصاد جهانی رد و بدل می‌شود پهلو به پهلوی فعالیتهای بسیار بزرگ و عظیم اقتصادی دنیا می‌زند.

وی فعالیتهای اقتصادی مربوط به این ورزش را جزو 10 فعالیت اول دنیا از نظر اقتصادی دانست كه بیشترین امكانات را به خود اختصاص می‌دهد و گفت: این امر نشان می‌دهد كه فوتبال در جهان موقعیت ممتازی دارد كه با سایر رشته‌ها و شاخه‌های ورزشی قابل مقایسه نیست، هرچند كه هر ورزش و رشته‌ای جذابیت‌های خاص خودش را دارد، ولی در مجموع از نظر كشش، جذابیت و امكاناتی كه دنیا برای فوتبال قرار می‌دهد، هیچ‌كدام از شاخه‌های دیگر ورزش به پای آن نمی‌رسند.

خاتمی تصریح كرد: قهرمانان فوتبال هم در سطح ملی و هم بین‌المللی به عنوان شناخته‌شده‌ترین چهره‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، هنری و ورزشی مطرح هستند. فوتبال دریای عظیمی است كه امكانات بزرگی را جذب كرده و دلهای فراوانی را در دنیا به عشق خودش به تپش درآورده است و حتی برای آن و عشق فوتبال گذشت‌ها و فداكاریهای زیادی انجام می‌شود. خوشبختانه در كشور ما هم با توجه به استعداد جامعه و جوان بودن آن، فوتبال جایگاه ویژه دارد.

خاتمی اظهار داشت: بدون تردید، پیروزی هر قهرمانی همه‌ی دلها را شاد می‌كند و شكست او یا رشته‌ای، انسانها را غصه‌دار می‌كند، ولی با توجه عمیقی كه به فوتبال در جامعه به خصوص در بین جوانان وجود دارد، هیچ‌یك از اینها به اندازه پیروزی و شكست فوتبال بر روی جامعه اثر نمی‌گذارد.

رییس‌جمهور با اذعان به كمبود امكانات اختصاصی برای این ورزش در ایران، گفت: مگر ما از نظر تكنولوژی، علم، كشاورزی، تحقیقات و . . . در دنیا عقب نیستیم. مگر انقلاب ملت ما برای این نبود كه كمبودها جبران شود؛ پیشرفتی كه در شأن این ملت بزرگ و پرسابقه و افتخاری كه همه دنیا در برابر سر تعظیم فرود می‌آورد. آیا این تحولات برای این نبود كه عقب‌افتادگی‌ها جبران شود؟ ولی به هر حال باید این گونه سنجیده شود كه چقدر در جهت رفع و جبران این عقب‌افتادگی‌ها گام برداشته شده است. آزادیهای سیاسی، برخورداری‌های اقتصادی، پیشرفتهای علمی و ...از جمله شاخص‌های مهم پیشرفت این جامعه و پیشرفت در عرصه ورزش است.

وی گفت: ورزش نشانه‌ این است كه در كنار فعالیتهایی كه در جامعه وجود دارد نوعی نشاط، شور و پرانگیزگی نیز در آن هست.

خاتمی ادامه داد: باید از استعدادها، دانش و تجربه‌های فراوانی كه در این زمینه داریم و شاید بسیاری از كشورها از آن بی‌بهره باشند، استفاده كنیم. شما می‌توانستید در رشته‌های دیگر قهرمان باشید ولی آمده‌اید در فوتبال. لذا وظیفه‌ی شما سنگین‌تر است. خیلی از دلها به ساقها، حركتها، تلاشهای شما بسته است. هیچ‌چیز به اندازه یك پیروزی كه تیم ملی ما در عرصه‌های جهانی كسب می‌كند، نمی‌تواند مردم پیر و جوان، بزرگ و به خصوص جوانان كشور را خوشحال كند.

وی گفت: وظیفه شما مشكل است. باید كمبودها را جبران كنید. باید پیروز شوید. البته اولا این مساله كه با یك شكست، همه‌چیز فرو بریزد، نشان‌دهنده‌ی كم‌ظرفیتی جامعه است. در همه‌جا پیروزی و شكست وجود دارد. نمی‌توانیم كه توقع داشته باشیم تیم‌های ما همه‌جا برتر باشند و ببرند. اما اگر موفقیت‌ها یك روند باشد و شكست‌ها یك استثناء، نشان‌دهنده‌ی این است كه ما مشكل نداریم.

رییس جمهور به حوادث سالهای اخیر در عرصه فوتبال اشاره كرد و گفت: این كه از حضور در المپیك در 24 سال محروم شده‌ایم، با اینكه در جام جهانی با آن همه استعداد و آمادگی نرفتیم و در پی آن از راهیابی به المپیك یونان هم بازماندیم، خیلی دل مردم می‌شكند و امروز شمایید و جام ملتهای آسیا و بعدش و مهمتر از آن جام جهانی.

وی گفت: با همه همتتان در این عرصه باشید. می‌دانیم كه ضعف و كمبود زیاد بود، ولی شما آدم‌های بزرگ و بااراده‌ای هستید. برای قهرمان‌شدن خیلی باید زحمت كشید، پس این همت و ارادت را به خرج دهید. ببینید كه چقدر مردم و دلهای ما به شما وابسته است؛ بار خیلی سنگینی بر دوش دارید، مایه بگذارید.

وی گفت: حضور شما به خصوص در جام جهانی برای ما خیلی مهم و غرورآفرین است. فاصله شما با رقبایتان زیاد نیست اگر از این استعدادها استفاده شود. الان هم وضعیت بدی نداریم. شما بهترین بازیكنان دوران تاریخ ایران هستید. هم از نظر نیروی موجود در فوتبال هم از نظر پشتوانه‌ها. چهره‌های باتجربه فراوان و هركدام دارای افتخارات بزرگ در این عرصه حضور دارند، بهترین بازیكنان را در منطقه داریم.

خاتمی در ادامه از مهرعلیزاده به عنوان دلسوزترین و شایسته‌ترین مدیران كشور یاد كرد و گفت: در فدراسیون و كادر تیم ملی نیز افراد كارآمد و پرتجربه حضور دارند. موقعیت بدی نداریم. باید همبستگی وجود داشته باشد و همت به خرج داد ؛ بدانید كه دلهای بسیاری پشت سر شماست و باید پاسخگو باشید.

رییس‌جمهور در ادامه با جویاشدن وضعیت حضور هاشمیان در تیم ملی خطاب به مسؤولان فدراسیون فوتبال، تصریح كرد: زیاد اصرار نكنید. این افراد هستند كه باید به حضور در تیم ملی كشورشان افتخار كنند. افراد زیادی مانند آقای دایی در تیم‌های سایر كشورها حضور داشته‌اند و بارها هم گل زده‌اند ولی همواره در تیم ملی حضور داشته‌اند.