تبیان، دستیار زندگی
ـ یكی از استادان حوزه علمیه قم با نگاهی به وضعیت طلاب جدید حوزه و آسیب های پیش رو خواستار راه اندازی مدارس پیش حوزوی در حوزه علمیه شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استاد حوزه علميه قم:

درهاي ورود به حوزه علميه بايد باز باشد

ستاد حوزه علمیه قم: درهای ورود به حوزه علمیه باید باز باشد

يكي از استادان حوزه علميه قم با نگاهي به وضعيت طلاب جديد حوزه و آسيب هاي پيش رو خواستار راه اندازي مدارس پيش حوزوي در حوزه علميه شد.

حجت‌الاسلام عباس لاجوردي، استاد حوزه علميه قم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري رسا درباره طلاب جديد حوزه و آسيب هاي پيش رو، با اشاره به تأسيس مدارس پيش حوزوي براي آشنايي طلاب جوان و جديد در حوزه‌هاي علميه گفت: ما قبل از گزينش طلاب بايد مدارسي را براي اجراي طرح پيش حوزوي داشته باشيم تا علاقه‌‌مندان به حوزه در آن مدارس آموزش‌هاي لازم را براي حضور جدي خود در حوزه‌هاي علميه ببينند و در نتيجه انتخاب هوشمندانه‌اي را در اين‌باره داشته باشند.

وي با اشاره به نبود گزينش مناسب از طلاب جديد ادامه داد: اين‌كه ما براي ورود به حوزه‌هاي علميه شرايط آن‌چناني را وضع و راه ورود علاقه‌مندان به حوزه را ناهموار کنيم، كار درستي نيست؛ چه كسي گفته است يك طلبه براي ورود به حوزه علميه بايد مراحل اين چنيني را طي كند.

مسوول موسسه ليله القدر افزود: يادم مي‌آيد وقتي مي‌خواستم طلبه شوم كتاب جامع‌المقدمات را برداشتم و در درس استاد حاضر شدم. وقتي که من دوست دارم فرزندم در مكتب امام صادق(ع) مشغول به تحصيل شود، چرا بايد به او بگويند يا بايد در آزمون شركت كني يا نمي‌تواني وارد حوزه شوي.

حجت‌الاسلام لاجوردي همچنين ابراز داشت: ما نبايد مانع علم و علم‌اندوزي شويم؛ در قديم خيلي از كاسب‌ها پاي درس اساتيد مي‌آمدند و همين درس مكاسب را شركت مي‌كردند يا خيلي از دوستان ما دانشجو هستند که دروس حوزوي را نيز فرا‌گرفته‌اند؛ از اين رو اگر روزي دانشجويي وارد حوزه شود و او بعد از چند سال بتواند جذب علوم اسلامي شود، هيچ منافاتي ندارد.

وي با ارائه راهكار براي جذب گسترده طلاب بدون اين‌كه آسيبي حوزه‌هاي علميه را تهديد كند، خاطر نشان كرد: ما مي‌توانيم درهاي حوزه را به روي علاقه‌مندان باز کنيم؛ ولي مثل زمان حضرت آيت‌الله گلپايگاني(ره) که طلاب تا پايه ششم شهريه نگيرند و بعد از اتمام لمعه به صورت رسمي جذب حوزه شوند.

استاد حوزه علميه با اشاره به نقل و انتقال صورت گرفته در مديريت حوزه علميه قم و معرفي مدير جديد ابراز داشت: متأسفانه ما به سبب نداشتن تحليل آماري با نقل و انتقالات جديد در مديريت حوزه، نمي‌‌دانيم که مديريت پيشين چه كرده است و مدير جديد چه برنامه‌هايي دارد.

حجت‌الاسلام لاجوردي در همين‌باره اضافه کرد: ما در حال حاضر هيچ‌گونه آمار دقيقي از برنامه‌هاي حوزه نداريم مثلاً آيا ما مي‌دانيم از سال هشتاد تاكنون چند نفر وارد حوزه علميه شده‌اند يا چند نفر از اين تعداد در حوزه باقي مانده‌اند‌؟!

استاد حوزه علميه با تأكيد بر ترويج فرهنگ نقادي و تحليل در حوزه گفت: ما در حوزه، فرهنگ تحليل و نقد نداريم، چند سال پيش رهبر معظم انقلاب تأكيد كردند، بزرگان حوزه دركنارهم جمع شوند و براي حوزه برنامه‌ منسجمي طراحي كنند، اما ما چه کرده‌ايم؟!

وي يكي از مشكلات اساسي حوزه را نبود ساماندهي مناسب نسبت به نيازهاي موجود در حوزه دانست و خاطر نشان كرد: حوزه ما همچون مجمع الجزايري است كه هيچ كدام از اجزاي آن با هم ارتباطي ندارند. مؤسسات تحقيقاتي كار خودشان را مي‌كنند و بعضي‌ها نيز از شوراي مديريت بيشتر اعتبار دارند، مؤسسه امام خميني(ره) بر اين باور است که اگر فلسفه نباشد، دين وجود ندارد. حوزه معتقد است که اگر فقه نباشد، دين از بين مي‌رود. تا دلتان هم بخواهد مؤسسه تشكيل شده است؛ در نتيجه هر كس براي خودش و بر اساس سليقه خودش برنامه‌ريزي مي‌كند.

اين استاد حوزه علميه با نامطلوب خواندن وضعيت تحقيق در حوزه‌هاي علميه اظهار داشت: تحقيقات در حوزه‌هاي علميه به حد صفر رسيده است و ما در بحث تحقيقات داراي برنامه معين و مشخصي نيستيم.

حجت‌الاسلام لاجوردي با انتقاد از نظام فعلي آموزشي حوزه گفت: نظام آموزشي مدارس، جوابگوي نيازهاي طلاب جوان ما در جامعه كنوني نيست، برخورد مديريت حوزه با جوان‌ها مناسب با رشد و شكوفايي آنها نيست، جوانان ما وقتي وارد اين نظام غير‌كارشناسي مي‌شوند، حق اعتراض و انتخاب ندارند كه البته اين موضوعات سبب سرخوردگي آنها مي‌شود، درست است كه آمده‌اند دروس الهي را بخوانند؛ اما با كدام نظام درسي؟!

وي آفت ديگر حوزه‌هاي علميه را روش آموزش و شيوه تدوين كتاب‌هاي درسي دانست و افزود: اين متون درسي و روش آموزشي، هماهنگ با نيازهاي جواني نيست كه مي‌توانست سراغ رشته‌هاي مهندسي و پزشكي برود؛ اما وارد حوزه ‌علميه شده است.

استاد حوزه علميه تأكيد كرد: نظام و مواد درسي ما هوشمندانه نيست؛ زيرا ما دروس حوزه را حجيم كرده‌ايم. آيا واقعاً لازم است طلبه را اين‌قدر در ادبيات خسته كنيم، اصلا ادبيات براي كساني كه مي‌خواهند تبليغ بروند تا چه اندازه ضروري است؟!

حجت‌الاسلام لاجوردي با مفيدخواندن مباحث تخصصي در حوزه بيان داشت: البته در حال حاضر مراكز تخصصي ما صدق مفهوم تخصصي را ندارد؛چون ما طلبه را دوازده ـ سيزده سال نگه مي‌داريم و بعد از او مي‌خواهيم سراغ كلام برود؛ در حالي كه هيچ‌گونه دوره عمومي هم قبل از آن وجود ندارد