تبیان، دستیار زندگی
اگر پس از صرف غذا خصوصاً پس از مصرف شیرینی جات دچار خواب آلودگی شدید، ،امری طبیعی است و شما آدم نرمالی هستید. خوردن غذاهای دارای قند یا مواد تهیه شده از آرد مثل شیرینی، نان و ماكارونی و غیره موجب افزایش قند خون می شوند. این...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احساس خواب آلودگی پس از صرف غذا

اگر پس از صرف غذا خصوصاً پس از مصرف شیرینی جات دچار خواب آلودگی شدید، ،امری طبیعی است و شما آدم نرمالی هستید.

خوردن غذاهای دارای قند یا مواد تهیه شده از آرد مثل شیرینی، نان و ماكارونی و غیره موجب افزایش قند خون می شوند. این امر موجب می شود، لوزالمعده مقدار زیادی انسولین ترشح كند كه انسولین موجب می شود تریپتوفان ( یك نوع اسیدآمینه) موجود در خون را كه از اجزاء سازنده پروتئین است وارد مغز می كند. تریپتوفان در مغز تبدیل به ماده ای بنام سروتونین می گردد كه این ماده باعث خواب آلودگی می شود. پس قند مصرف شده بطور غیر مستقیم تولید مواد خواب آور را در مغز افزایش می دهد.

بسیاری از افراد با كاهش مصرف مواد قندی و نشاسته ای از ایجاد این حالت جلوگیری می كنند. زمانی كه نیاز است هوشیار باشید و نمی خواهید احساس خواب آلودگی كنید، غذاهایی را مصرف كنید كه قند خون را زیاد بالا نمی برند.

مصرف انواع سبزیجات خام بصورت سالاد یا غذای تهیه شده از سبزیجات پخته، گوشت قرمز، ماهی ، مرغ ،دانه ها خوراكی وآجیل مثل بادام،بادام زمینی، 1پسته و ... باعث احساس خواب آلودگی  نشده و شما را سر حال نگه می دارند.

همواره شاداب و با نشاط باشید.

مترجم : كارشناس تغذیه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.