تبیان، دستیار زندگی
آخرین فصل حضور در امارات ، شاید در رقابت های مقدماتی جام جهانی 98 فرانسه ، فرهاد مجیدی جوان با وجود حضور دایی و خداداد در تركیب ایران گلهای زیادی به ثمر می رساند. محمد مایلی كهن ، سر مربی وقت تیم ملی با خصوصیات خاص خودش به او...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با فرهاد مجیدی گلزن برتر لیگ امارات

آخرین فصل حضور در امارات ، شاید


در رقابت های مقدماتی جام جهانی 98 فرانسه ، فرهاد مجیدی جوان با وجود حضور دایی و خداداد در تركیب ایران گلهای زیادی به ثمر می رساند. محمد مایلی كهن ، سر مربی وقت تیم ملی با خصوصیات خاص خودش به او خیلی میدان داد ؛ اما در عین ناباوری تومیسلاو ایویچ روی نام او خط قرمز كشید و جلال طالبی هم راه این مربی مشهور را ادامه داد. در بازیهای آسیایی و حتی جام ملتهای 2000 ، دیگر اثری از مجیدی در تیم ملی به چشم نیامد.  طالبی پس از مدتها در بازی دوستانه مقابل اتریش او را دعوت می كند. مجیدی یك گل می زند و بعد دوباره ناپدید می شود . پس از مدتها شاهرخی او را به اردو فرا می خواند برانكو هم یكی دوباری فرهاد را زیر نظر می گیرد ، اما همه چیز مثل برق و باد تمام می شود. مجیدی برای چندمین مرتبه در تیم ملی جایی ندارد . آیا پشت پرده اتفاق خاصی رخ داده است؟ مجیدی هیچ گاه اظهار ناامیدی نمی كند . او مدعی است كه با انگیزه بیشتری به كارش ادامه خواهد داد ، هر چند شعار مجیدی كلینزمن ، سالهاست در استادیوم به گوش نمی رسد، اما این دلیل نمی شود كه هواداران فوتبال در ایران او را به فراموشی بسپارند.

فرهاد مجیدی بار دیگر خبرساز شد. آخرین مصاحبه درباره دعوت نشدن ات به تیم ملی زیر سوال برده باشی ؟

كدام ادعا . آنها حرف مرا تحریف كردند. خیلی ناراحت شدم. می خواستم از این روزنامه شكایت كنم . وقتی برادرم از تهران زنگ زد و ماجرا را برایم تعریف كرد، باورم نمی شد. همین طوری هر چه دلشان می خواست نوشته بودند . من نمی دانم چرا این كارها را می كنند. واقعاً كسی نیست كه به این كارها رسیدگی كند؟ برخی هستند كه دنبال دردسر می گردند . آنها گاهی همه چیز را زیر پا می گذارند. به نظر شما پول یا تیراژروزنامه اینقدر مهم است كه بی دلیل با آبروی فوتبالیست بازی كنند؟

حالا شاید سوء تفاهم هایی پیش آمده باشد. حرفهای تو به چه صورت بوده است؟

ببینید من با تیم ملی به اینجا رسیده ام ؛ پول ، اعتبار ، شهرت و خیلی چیزهای دیگر . هیچ كسی را سراغ ندارید كه دوست نداشته باشد برای كشورش بازی كند . من هم همین طور هستم. بازی كردن با پیراهن تیم ملی اصلاً با باشگاهی قابل قیاس نیست. وقتی این پیراهن را می پوشی یك ملت پشت سرت قرار دارند و مسوولیت چند برابر می شود. من در مصاحبه ای كه به قول شما جنجال ساز شده بود ، گفتم فعلاً این چند بازی پایانی لیگ برای باشگاه خیلی حساس شده بود ، و تمام ذكر و فكرم را روی این دیدارها معطوف كرده ام. طرف از من پرسید تیم ملی چطور ؟ من هم جواب دادم با كمال میل دعوت سرمربی تیم ملی را می پذیرم و حتی تاكید كردم در صورتی كه به اردو دعوت نشوم اعتراضی ندارم، هیچ برای موفقیت تیم دعا هم می كنم .

مدتهاست كه به اردو دعوت نمی شوی دلیل خاصی دارد؟

نه ، هیچ دلیلی نمی تواند داشته باشد . این دیگر به سلیقه مربی بر می گردد كه چه كسی به كارش می آید. من به برانكو حق می دهم كه با بررسی تمام جوانب بهترین ها را دعوت كند . حتماً شیوه بازی من طوری نیست كه با تاكتیك های مورد نظرش جور در بیایم؛ البته هیچ اعتراضی هم ندارم. اتفاقاً این چیزها به من انگیزه بیشتری می دهد، چون فكر می كنم هنوز در حد مطلوب قرار ندارم وگرنه باید در فهرست قرار می گرفتم. مطمئن باشید آنقدر تلاش می كنم كه به این مهم دست یابم.

برانكو به سیستم 1-3-2-4 اعتقاد خاصی دارد و در شرایط فعلی علی دایی بهترین فرد از نظر او در این سیستم است؟

خب علی آقا بحث اش با بقیه فرق دارد. ایشان بازیكن بزرگی هستند و امسال هم بهترین گلزن لیگ شده اند ؛ البته من به این حرفها چندان اعتقادی ندارم چون تجربیاتم به من می گوید یك مربی همیشه با یك سیستم به كارش ادامه نمی دهد.

ولی تا حالا كه این طور بوده است ؟

به هر حال من با این جور حرفها ناامید نمی شوم. در ثانی در حد و اندازه ای نیستم كه راجع به مربیان صحبت كنم .

راجع به دعوت نشدن تو به تیم ملی شایعاتی به گوش می رسد ، این كه گفته می شود برانكو به علت ضعف بدنی تو را به اردو دعوت نمی كند ؟

والله اگر برانكو این را گفته باشد كه من حرفی ندارم. این نظر سرمربی تیم است و من فكر می كنم ایشان حتماً چیزی می دانند كه این طور می گویند. شاید هم واقعاً همین طور این كه برانكو می گوید!

خودت چی فكر می كنی ؟ آیا برای دعوت به تیم ملی آمادگی بدنی مناسبی نداری ؟

نه آقا این حرفها چیه . مگر من بچه ام كه این حرفها را می زنید. مگر این همه سال با همین شرایط بازی نكردم ؟ من اگر ضعیف هستم كه راپیدوین اتریش آن موقع انتخابم نمی كرد. فوتبال آنجا كه مثل اینجا نیست . فقط بزن بزن می كنند.

به هر حال تو در تیم ملی سابقه درخشانی نداری ؟

والله خودم فكر می كنم چندان بد كار نكرده ام. باید به من فرصت بیشتری بدهند . من چیز زیادی نمی خواهم . درخواستم هم غیر منطقی نیست. دوست دارم مثل دیگران به من هم فرصت داده شود. هر بار كه به میدان رفتم تمام تلاشم را به خرج دادم تا موثر واقع بشوم. در بازیهای مقدماتی جام جهانی فرانسه در سوریه و تهران بد كار نكردم . آن زمان تازه خیلی كم تجربه تر بودم.

چقدر احتمال می دهی برانكو تو را برای تورنمنت های آینده به تیم ملی دعوت كند ؟

والله نمی دانم . از خودشان بپرسید بهتر است.

بازیهای ملی را پی می گیری ؟

انتظار دارید بی خیال باشم؟

تیم المپیك چطور ؟

حیف شد واقعاً . ما تیم خوبی داشتیم ؛ البته گروه بندی ها چندان به نفع ما نشد ، ولی فكر می كنم با مقداری برنامه ریزی و هماهنگی های بیشتر می توانستیم به المپیك آتن صعود كنیم. واقعاً تعجب كردم كه در تهران به كره باختیم . من بازی را مستقیماً از تلویزیون تماشا كردم. بچه ها اصلاً خودشان نبودند . تازه از اینها گذشته خوردن 3 گل از چین برایم تعجب آور بود. چینی كه همیشه 4 تا ، 4 تا از ما می خورد بدون ترس 3 گل به ما می زند. به نظر خودم ، انها كارهای بیشتری انجام دادند . كره همه بازیهایش را با اقتدار به پایان برد. خب ، وقتی تیمی از 6 بازی بیشترین امتیاز را كسب می كند، حتماً تلاش بیشتری به خرج داده است. من از نزدیك كارهایی را كه دیگر كشورهای آسیایی انجام می دهند می بینم. اگر بخواهیم همین طور ادامه بدهیم كه كلاهمان پس معركه است. امیدوارم این باختها برای آینده درس خوبی باشد و این اشتباهات را پشت سر هم تكرار نكنیم.

تو از معدود كسانی بودی كه در این مدت از عملكرد مایلی كهن دفاع كردی ....

من چند بازی این تیم را زیر نظر گرفتم . بعدها متوجه شدم مایلی كهن مدام درگیر این موضوع است كه برای تیم ملی بازیكن بیاورد. مربی تیم ملی را كه نباید با باشگاه ها درگیر كرد ، باید آسوده خاطر باشد؛ در ضمن این تیم ، بازیهای تداركاتی خیلی كمی انجام داد. به نظر من مایلی كهن از بازیكنانش شناخت كافی نداشت. او فقط 2 ماه آنها را زیر نظر داشت، در حالی كه مطمئن هستم كره در طول سال ، بازیكنانش را در اردو نگه داشت. به عقیده من اول باید به فكر تیم ملی بود ، بعد باشگاه .

ولی هیچ جای دنیا اردوهای بلند مدت برای تیم ملی وجود ندارد. باشگاه ها به خاطر این موضوع لطمات جبران ناپذیری را تحمل می كنند؟

نه این حرفها بهانه است. به نظر من هیچ كس شایسته تر از مایلی كهن نبود. فركی هم زحمت زیادی كشید؛ البته ایشان به خاطر بوسان از بچه ها شناخت كافی داشت.

این كه تو از مایلی كهن تعریف و تمجید می كنی ، اتفاق جدید نیست. همه می دانند مایلی كهن به تو فرصتهای زیادی در تیم ملی داده بود، ولی خصوصیات خاص ایشان در برخی موارد مثل همین تورنمنت به ضرر تیم ایران تمام شده است؟

من خودم با مایلی كهن كار كرده ام . از لحاظ نظم و انضباط یا اخلاق مثل او نداریم. باور كنید خصوصیات اخلاقی اش ، با هیچ كس قابل مقایسه نیست. تمام كسانی كه با او كار كرده اند همین ادعا را دارند.

ما هم می گوییم اخلاق بخصوصی دارد. اتفاقاً این ادعای همان كسانی است كه با او كار كرده اند. اما از نظر فنی هم مشكلاتی وجود دارد.

مایلی كهن امتحانش را پس داده است. فوتبال ما به وسیله او زنده شد. سال 96 خاطرتان هست؟ از همین دوره بود كه مردم دوباره با فوتبال آشتی كردند.

آقای مایلی كهن تقریباً بهترین نسل فوتبال ایران را سال 96 در اختیار داشت. به گواه همه كارشناسان ، ایشان در مواقع حساس همیشه به بن بست می رسد.

من چی بگویم . هر حرفی كه می زنم شما چیز دیگری می گویید.

برویم سر وقت فوتبال باشگاه ها استقلال این بار هم مثل 2 سال پیش در حالی كه قهرمانی را تمام شده می دانست ، جام را از دست داد؟

فوتبال قابل پیش بینی نیست، ولی این جور دیگری بود . من نمی دانم در تیم چه می گذرد. واقعاً خیلی مفت از دست دادند . اصلاً بازی آنها جلوی استقلال اهواز قابل هضم نیست.

زوج نیكبخت و مجیدی در لیگ امارات درخشش فوق العاده ای داشته است.

علیرضا با این كه خیلی دیر به جمع ما پیوست ، اما همه را راضی نگه داشته است . به نظر من او خوب بازی می كند و با این وضعیت ، می تواند برای سالهای سال در الوصل بازی كند. اینجا هم باشگاه از بازی نیكبخت راضی است و هم تماشاچی.

دلیل موفقیت علیرضا چه بوده است؟

دلیل موفقیتش این بوده كه خیلی تلاش می كند، علیرضا واقعاً زحمت می كشد . پشت كارش ستودنی است. اینجا نه از خبرنگار خبری هست و نه پولهای زیرمیزی كه می گویند ، هر كس باید خودش گلیمش را از آب بیرون بكشد.

بحث پیشنهاد پذیرفتن تابعیت امارات از سوی باشگاه به تو واقعیت دارد؟

نه چنین چیزی نیست این را قبلاً یك نفر دیگر هم به من گفته بود. من نمی دانم این شایعات را چه كسانی درست می كنند.

در دور نهایی لیگ امارات خیلی ضعیف كار كردید. انتظار بیشتری از الوصل می رفت؟

بد شانسی آوردیم. مقابل الاهلی كه خودم 2 گل همزدم، راحت می توانستیم برنده باشیم . 2 تا بازی دیگر را هم بد باختیم. بچه ها در این مرحله كمی بی خیال شدند و نتوانستیم آن بازیهای همیشگلی را به اجرا در آوریم. شاید هم آسیب دیدگی من در روحیه آنها تاثیر منفی گذاشته است.

هفته پیش مدعی شده بودی كه به یك تیم آلمانی می روی . این ماجرا همچنان پا برجاست؟

بله ، ولی تا كارم درست نشود اسم آن تیم را نمی گویم.

برنامه ات برای آینده چیست؟

رسیدن به یك تیم خوب اروپایی. تمام تلاشم این است كه بتوانم پیشرفت كنم.

آیا این آخرین فصل حضور تو در امارات است؟

من امسال بهترین گلزن امارات هستم. فكر می كنم در بهترین دوران فوتبالم قرار دارم . خودم هم امیدوارم آخرین فصل بازی كردنم در امارات باشد؛ البته به شرطی كه به یك تیم خوب اروپایی بروم .