تبیان، دستیار زندگی
حتما شما هم درباره آسم بسیار شنیده‌اید. آسم یک بیماری مزمن را‌ه‌های هوایی است. راه‌های هوایی، لوله‌هایی هستند که هوا را به داخل و خارج از ریه انتقال می ‌دهند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیماران آسمی در دندانپزشکی چه کنند؟

آسم کودکان

حتما شما هم درباره آسم بسیار شنیده‌اید. آسم یک بیماری مزمن را‌ه‌های هوایی است. راه‌های هوایی، لوله‌هایی هستند که هوا را به داخل و خارج از ریه انتقال می ‌دهند.

در این بیماری، دیواره‌های داخلی راه‌های هوایی ملتهب شده و در نتیجه مستعد واکنش شدید در برابر عوامل خارجی می شوند. به این شکل که این راه‌ها باریک می ‌شوند و هوای کمتری در آنها جریان می ‌یابد که در نتیجه آن، سرفه و تنگی نفس به خصوص در شب‌ها و صبح زود رخ می ‌دهد.

آسم حمله می ‌کند!

گاهی علایم بیماری ناگهان شدید می ‌شود. این حالت را حمله آسمی می ‌نامند. در حمله آسم، ماهیچه‌های راه‌های تنفسی ناگهان سفت شده و سبب باریک‌شدن راه‌های هوایی و نرسیدن هوای کافی به ریه بیمار می‌ شود. حتی بعضی از این حملات در موارد شدید می‌ توانند سبب بسته‌شدن کامل راه‌ هوایی بیمار شوند که بسیار خطرناک است و جزو اورژانس‌های پزشکی به حساب می‌ آید.

ردپای آسم در دهان

آسم قابل درمان نیست، اما اغلب بیماران می ‌توانند این بیماری را به کمک داروها کنترل کنند.

داروهای کنترل آسم به اشکال گوناگونی ساخته شده‌اند. بسیاری از این داروها، به صورت استنشاقی هستند و باید در داخل دهان اسپری شوند. بعضی انواع دیگر آن نیز به شکل  خوراکی در بازار دارویی یافت می‌ شوند.

داروهای آسم به خصوص انواع استنشاقی آن، سبب بروز خشکی دهان می‌ شوند و در نتیجه دهان فرد را مستعد بروز پوسیدگی‌های بیشتر می ‌کنند.

گاهی نیز از کورتون‌ها برای کنترل بیماری آسم استفاده می ‌شود. این نوع داروها نیز سبب خشکی دهان شده و دهان را مستعد عفونت‌های قارچی مانند برفک می ‌کنند. همچنین در این گروه افراد که از کورتون‌ها استفاده می‌ کنند، ترمیم و التیام زخم‌های دهانی به تأخیر می ‌افتد.

بعضی از داروهای دیگر کنترل آسم نیز حالت تهوع و مزه بد در دهان ایجاد می‌ کنند.

آسم

دندان‌ها و پوسیدگی

درباره آثار این داروها روی دندان، بحث‌های زیادی صورت گرفته است. در بعضی تحقیقات مشخص شده که مصرف این داروها، به خصوص در کودکان کم سن و سال می ‌تواند میزان پوسیدگی‌های دندان را افزایش دهد. اما دانشمندان دیگری این گفته را رد کرده و بیان می‌ کنند که مصرف این داروها، اثری روی افزایش پوسیدگی‌ دندان ها ندارد. در هر صورت توصیه شده که این بیماران اگر از خشکی دهان رنج می‌ برند، با دندانپزشک خود صحبت کنند تا او توصیه‌های لازم را به آنها ارائه دهد. همچنین بهتر است بعد از مصرف داروهای خود(به خصوص اسپری‌ها) دهان خود را با آب شستشو دهند.

مشکل دیگری که بیماران آسمی " به خصوص کودکان" در رابطه با دهان و دندان‌ خود دارند، این است که رفلکس معده در این بیماران شایع است. بر اثر این رفلکس، اسید معده وارد دهان بیمار می ‌شود و سبب بروز خوردگی‌هایی در دندان بیمار شود. این امر می‌ تواند در درازمدت آثار مخربی روی دندان‌ها داشته باشد.

در مطب دندانپزشکی

• درباره وضعیت بیماری خود، به دندانپزشک اطلاع دهید. به او بگویید چه عواملی موجب حمله‌های آسم در شما می ‌شود.

• در صورت استفاده از اسپری استنشاقی، آن را همراه خود به دندانپزشکی بیاورید تا در صورت نیاز استفاده شود.

• اگر کورتون می‌‌ خورید، باید دندانپزشک شما حتما از آن مطلع باشد. گاهی نیاز است که پیش از کار دندانپزشکی، کورتون مصرف کنید.

• درباره سایر داروهای مصرفی خود نیز به دندان‌پزشک اطلاع دهید. ممکن است که این داروها با بعضی داروهای بی‌حسی یا مسکن‌ها تداخل داشته باشند.

• گاهی نیاز است که دستگاه اکسیژن در مطب دندانپزشکی در دسترس باشد تا اگر حمله آسمی رخ دهد، برای بیمار استفاده شود.

• طرز نشستن در صندلی دندانپزشکی هم می‌ تواند روی تنفس بیمار اثر بگذارد. پس با دندانپزشک خود همکاری کنید تا موقعیتی مناسب برای خودتان پیدا کنید.

دکتر آیدا روشن ضمیر

هفته نامه سلامت-173

*مطالب مرتبط:

راه های درمان آسم

آسم و انواع آن

علائم بیماری آسم و تشخیص آن

آسم چیست؟

چرا آسم کودکان، در بزرگسالی دوباره عود می‌کند

آسم در دوران کودکی 

کودکان مبتلا به آسم را از ورزش کردن منع نکنیم 

مراقبت از دندان های کودک

دندان های كوچك، اما مهم

علت دندان درد

تغذیه و دندان های سالم کودک

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.