تبیان، دستیار زندگی
كارگردان مجموعه یوسف پیامبر(ع) گفت: بهترین دستمایه برای ساخت سریال‌های تاریخی-مذهبی همانا قصص قرآن است و به نظر من قصه‌های قرآن نیز زیباترین داستان‌های عالم هستند. «فرج الله سلحشور» كارگردان مجموعه یوسف پیامبر (ع) با حضور در نشست بررسی مجموعه ی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمی‌خواستم عاشقانه دیگری از قصه یوسف بسازم

فرج الله سلحشور کارگردان یوسف پیامبر

كارگردان مجموعه یوسف پیامبر(ع) گفت: بهترین دستمایه برای ساخت سریال‌های تاریخی-مذهبی همانا قصص قرآن است و به نظر من قصه‌های قرآن نیز زیباترین داستان‌های عالم هستند.

«فرج الله سلحشور» كارگردان مجموعه یوسف پیامبر (ع) با حضور در نشست بررسی مجموعه یوسف پیامبر (ع) در بخش دانشگاهی نمایشگاه بین‌المللی قرآن گفت: من سال‌هاست كه به سراغ قصه‌های قرآنی رفته‌ام ولی از ویژگی‌های اصلی كه مرا به ساخت این مجموعه ترغیب كرد، این بود كه سعی كردم تا در این سریال برخلاف نسخه‌ای كه تاكنون بر اساس این قصه در دنیا ساخته شده به بخش عاشقانه قصه تمركز نكنم و یك نسخه عاشقانه دیگر به این آثار اضافه نكنم، بلكه تلاش كردم این قصه را از منظر اهل بیت به تصویر بكشم و فكر می‌كنم كار تازه‌ای باشد معتقدم كوچكترین قصه‌های قرآن، زیباترین داستان‌های عالم هستند چه برسد به داستان حضرت یوسف كه به تعبیر قرآن احسن‌القصص است.

بهترین دستمایه برای ساخت سریال‌های تاریخی-مذهبی همانا قصص قرآن است و به نظر من قصه‌های قرآن نیز زیباترین داستان‌های عالم هستند.

سلحشور در ادامه با اشاره به بحث محتوایی مجموعه اظهار داشت: این مجموعه به لحاظ محتوا كاملا پیرو تفاسیر شیعه و كتب تاریخی بوده است.

وی افزود: همه سعی من و همكاران این بوده كه تا تمامی ارزش‌هایی كه در قرآن پیرامون پیام اصلی این داستان آمده به صورت برجسته و به زبان تصویر منعكس كنیم اما اینكه چقدر موفق بوده‌ایم، مردم باید نظر بدهند. بضاعت ما در ساخت آثار معنوی محدود است و همواره باید تلاش كنیم تا كیفیت هر اثر بهتر از اثر قبلی باشد.

این كارگردان در پاسخ به این سوال كه چرا در ایران نمی‌توانیم آثاری با كیفیت فیلم سینمایی محمد رسول الله(ص) بسازیم، گفت: سازندگان فیلم محمد رسول‌الله از یك سابقه سینمایی بلند مدت برخوردارند كه ما در ایران چنین سابقه‌ای نداریم از طرفی همین فیلم دارای ضعف‌های محتوایی بسیاری است كه درست نیست به آنها بپردازیم و این ضعف‌ها برخاسته از عدم آشنایی صنعت فیلمسازی دنیا با مفاهیم بلند دینی است.

تمام حوادثی كه در این مجموعه تصویر شده است، برگرفته از تاریخ و تفسیرهای موجود و موثق است و برخی از تصاویری كه ما خلق كرده‌ایم، همگی در قرآن وجود دارند.

كارگردان مجموعه یوسف پیامبر(ع) در پاسخ به این سؤال كه چرا برخی از قسمت‌های این مجموعه كشدار و طولانی شده است، اظهار داشت: تمام حوادثی كه در این مجموعه تصویر شده است، برگرفته از تاریخ و تفسیرهای موجود و موثق است و برخی از تصاویری كه ما خلق كرده‌ایم، همگی در قرآن وجود دارند. البته تلاش كردیم آیات را با زبان تصویر به بیننده منتقل كنیم اما در كل هرچه در سریال دیده می‌شود برگرفته از تفاسیر آیات سوره یوسف است و به جای تفسیر، تصویر را جایگزین كرده‌ایم.

سلحشور با اشاره به میزان استقبال از این مجموعه گفت: برطبق نظرسنجی‌هایی كه انجام شده، مجموعه یوسف پیامبر (ع) 70 درصد بیننده دارد و از میان بینندگان هم 93 درصد از مجموعه راضی هستند و 5 درصد هم منتقد دارد.

برای انتخاب بازیگری كه نقش بزرگسالی یوسف را ایفا كند از بازیگران زیادی تست گرفتم اما می‌خواستم از كسی استفاده كنم كه به لحاظ بصری پیش از این سابقه‌ای در ذهن مخاطب نداشته باشد و در نهایت «مصطفی زمانی» را برای این نقش انتخاب كردم.

این كارگردان در پایان ضمن بیان این مطلب كه اصولا برای آثارش اعتقاد به انتخاب هنرپیشه سرشناس و معروف ندارد به انتخاب بازیگر نقش یوسف در بزرگسالی اشاره كرد و افزود: برای انتخاب بازیگری كه نقش بزرگسالی یوسف را ایفا كند از بازیگران زیادی تست گرفتم اما می‌خواستم از كسی استفاده كنم كه به لحاظ بصری پیش از این سابقه‌ای در ذهن مخاطب نداشته باشد و در نهایت «مصطفی زمانی» را برای این نقش انتخاب كردم.

وی افزود: نظر من قضاوت در مورد انتخاب ایشان خیلی زود است و مطمئن هستم در قسمت‌هایی كه ماجراهای بزرگسالی یوسف پخش می‌شود همه به این نتیجه خواهند رسید كه بهترین چهره برای این نقش همین چهره است.

منبع : خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط :

دانلود تیتراژ سریال یوسف پیامبر