تبیان، دستیار زندگی
خطیب نماز جمعه تهران باانتقاد ازاهانت های اخیر نسبت به مراجع دینی،از اهل قلم و جوانان خواست تابا حرمت شكنی مراج دینی سرمایه سوزی نكنند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آيت الله خاتمی:حرمت شکنی مراجع دینی موجب سرمایه سوزی می شود

آیت الله خاتمی:حرمت شکنی مراجع دینی موجب سرمایه سوزی می شود

.

خطیب نماز جمعه تهران باانتقاد ازاهانت هاي اخير نسبت به مراجع ديني،از اهل قلم و جوانان خواست تابا حرمت شكني مراج ديني سرمايه سوزي نكنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، آیت الله سيد احمد خاتمی، خطیب نماز جمعه تهران ضمن تبریک ولادت با سعادت امام حسن مجتبی (ع)گفت: مقصود ما از مراجع و علمای دینی کسانی هستند که حوزه های علمیه آنها را شایسته چنین جایگاهی برجسته می داند.

وی افزود: در طول تاریخ غیبت کبرای مرجعیت در دوسنگر از دین دفاع کردند، اول در عرصه پاسداری از اسلام ناب محمدی از جانشان مایه گذاشتند به طوری که امروز جامعه اسلامی بر سر سفره این عزیزان نشستند، دوم در طول اين سال ها سرمايه اي بودند كه از کیان اسلام و مکتب تشیع پاسداري كردند که نمونه آن تلاش مرجعیت برای استقلال عراق در سال 1920 بود.

آيت الله خاتمی با اشاره به فتوای تحریم تنباکو از سوی میرزای شیرازی در واقعه رژی، تصریح کرد: ناصر قاجاری می خواست با امتیاز تنباکو اقتصاد و فرهنگ ایران را به غارت ببرد، اما فتوای میرزای شیرازی همه کاسه و کوزه دشمنان را به هم زد و به داد ملت رسید.

عضو مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه پیروزی انقلاب اسلامی را مرهون رهبری بنیانگذار انقلاب اسلامی خواند و گفت: در مبارزه علیه شاه گروه های دیگری هم حضور داشتند، ولی حرف آخر را در مبارزه، قهرمان قهرمانان، امام خمینی (ره) زد و تومار 57 ساله حکومت سایه پهلوی را در هم پیچید.

آيت الله خاتمی خطاب به اهل قلم، جوانان و مردم توصیه کرد: امروز هم عقل و هم دین اقتضا می کند که سرمایه بزرگ مرجعیت را که سرمایه استقلال، عزت و عظمت ایران است، حفظ کنیم و نگذاریم برخی با حرمت شکنی مرجعیت سرمایه سوزی کنند، میرزای شیرازی پس از موفقیت فتوای تاریخی اش گریه می کرد و می گفت دشمنان پس از این پیروزی به دنبال انتقام گرفتن و ضربه زدن به مراج دینی است که اتفاقا انتقام هم گرفتند و شیخ فضل الله نوری را شهید کردند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بیانات اخیر رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری و مسئولان نظام، در خصوص استواری و عقب نشینی نکردن از اصول و ارزش های انقلاب، اظهار داشت: ایشان با نگاه دقیق، زیرک و دشمن شناس احساس می کنند، جریان هایی می خواهند ما را از اصول انقلاب دور کنند، واقع مطلب این است که روح انقلاب و اسلام همین اصول و ارزش هاست.

امام جمعه موقت تهران افزود: ما اگر این اصول اسلام محوری، مردم سالاری، عدالت خواهی، ولایت فقیه، مستضعف نوازی را از دست بدهیم با حکومت های دیگر جهان تفاوتی نخواهیم داشت، بنابراین اگر از این ارزش ها و اصول مراقبت نکنیم، همان سرنوشتی را پیدا می کند که بر سر اصول انقلاب مشروطه آمد و نتیجه آن ظهور رضاخان قلدر بود.

آيت الله خاتمی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در بیاناتشان تاکید کردند که برخی جریان ها با شعار عقلانیت و اعتدال می خواهند ما را از اصول انقلاب بازدارند و بگویند ما باید در برابر دشمن نرمش نشان دهیم، در حالیکه عقلانیت عبارت از، تدبیر برای حفظ اصول و ارزشهای انقلاب، ما در برداشت از معنای عقلانیت دچار سو تفهم نیستیم، ما می دانیم دشمنان چه می خواهند و آنها هم می دانند و مقصود ما چیست.

وی در ادامه گفت: دشمان می خواهند اسلام نباشد و ما هم می خواهیم خوی استکباری و روح استعماری نباشد، سخن از تقابل دو قدرت اس،ت در یک سو قدرت دینی و در دیگر سو قدرت مادی است، بنابراین در این عرصه تقابل به فرموده رهبری آن چیزی که حرف اول را می زند، مقاومت و ایستادگی است، بی حوصلگی و خستگی سم مقاومت است، با عقب نشینی نه تنها مشکلات کم نمی شود، بلکه دوبله می شود و از طرف دیگر همان طور که همه آیات نورانی قرآن بیان می کنند، مسلمانان عنایت خدا را هم از دست می دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه دنیای استکبار می خواهد با تحریم اقتصادی مردم را از مقاومت خسته کند، خاطر نشان کرد: دشمنان امروز می بینند، تهدید امروز کهنه شده است، همان طور پدیده بی مغز اسرائیل بارها این ملت را تهدید به حمله نظامی کرد، ولی دیدیم این حربه و تهدیدات کهنه شد و از کار افتاد و نه مردم و نه مسئولان ایران هیچ کدام جا نخوردند، حالا امروز روشن است آنها به فشار های اقتصادی دل بستند و ما خبر داریم كه چقدر از نشست های اتحادیه اروپا و شورای امنیت از این واقعه خوشحال هستند.

آيت الله خاتمی در ادامه به عوامل گرانی و تورم در کشور پرداخت و تصریح کرد: گرانی را هم مردم و هم مسئولان لمس می کنند و از این وضعیت در رنج هستند، ولی بخشی از این تورم، ناشی گرانی های بین المللی است، به خصوص تحریم های بین المللی که هر کجا ایران می خواهد، سرمایه گذاری کند، یا کالایي را وارد کند، دشمنان اذیت می کنند و کالاها را تحریم می کنند، ولی بخش دیگر این گرانی ناشی از سنگ اندازی های برخی جریان ها در داخل کشور است.

وی افزود: امروز هم دولت و هم مجلس دغدغه گرانی دارند و خدا گواه است که شبانه روز خود را وقف حل تورم می کنند و این تهمت است که برخی به خاطر حفظ منافع خود و ضایع کردن منافع ملی بگویند دولت و مجلس ککشان نمی گزد.

عضو مدرسین حوزه علمیه قم، فقدان برنامه ریزی های درست در برخی طرح ها را عامل دیگر گرانی عنوان و خاطر نشان کرد: گاهی برنامه ریزی های ناموفق هم در طرح دیده می شود که ممکن است عامدانه نباشد، ولی اثرش را می گذارد، من از دولت و مجلس درخواست می کنم در همه طرح ها و لوایحی که تصویب می کنند با دقت و تدبیر عوامل تورم زا را رفع کنند، تا به تولید که رکن اصلی اقتصاد آباد است، لطمه نزند، در طرح تحول اقتصادی هم همان طور که مورد تایید مردم و رهبری است، از افراط و تفریط و شتابزدگی خوداری کنند و با مجلس هماهنگی داشته باشند.

آيت الله خاتمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تکرار ادعای بی اساس کشور های عربی بر مالیکیت امارات متحده عربی بر جزایر سه گانه ایرانی، تصریح کرد: به دول عربی نصیحت می کنم که بیایند با برادر دینی قدرتمند خود ایران که دوستدار امنیت منطقه است، دوست باشند و به راه صدام که با تایید آمریکا به ایران حمله کرد و در نهایت ذلیلانه از حکومت کنار گذاشته شد، نروند.

وی خطاب به کشور های عربی تاکید کرد: شما دیدید که شاه ایران در خدمت به آمریکا کم نگذاشت، ولی آنچنان ذلیل شد که آمریکایی ها اجازه ندادند، برای درمان به آمریکا برود، دلبستگی به غیر خدا چنین است به کشور برادرتان دل ببندید که پاسدار امنیت منطقه است.

عضو مجلس خبرگان رهبری سپس با اشاره به هشت سال جنگ تحمیلی تصریح کرد: ایران در طول هشت سال اجازه نداد یک وجب از خاکش در دست بیگانگان باشد و بعد از این هم اجازه نخواهد داد، با زبان مردم ایران به صراحت می گویم که جزایر سه گانه ایرانی بوده ، هست و خواهد ماند.

آيت الله خاتمی همچنین با اشاره به توافقنامه جدید آمریکایی در عراق گفت: این توافقنامه همان توافقنامه رقیق شده قبلی است، امروز هم مرجعیت دولت و مردم عراق باید هوشیار باشند که پذیرش آن ثمره ای جر ذلت ندارد، بنابراین همان طور که در برابر توافقنامه قبلی با هوشیاری ایستادند، این بار هم باید با ایستادگی و هوشیاری این توطئه را خنثی کنند.

وی در ادامه سخنانش وفات همسر گرامی پیامبر اسلام (ص) حضرت خدیجه کبری را تسلیت گفت و همچنین یاد و خاطره آیت الله طالقانی و آیت الله شهید مدنی را گرامی داشت.

همچنین امام جمعه موقت تهران در خطبه اول نماز جمعه با بیان اینکه دعا کردن یکی از راه های انس با خداست، گفت: لیالی قدر ظرف استجابت دعاست، در این شبهاست که باید ظرف جانمان را برای این شب ها فراهم کنیم