تبیان، دستیار زندگی
دار و دسته‏ى شیطان آیا اغواء و گمراهی شیطان همواره به وسیله‏ خود او انجام مى‏گیرد یا آن كه دستیارانى نیز براى این كار دارد؟ قرآن در این زمینه، تعبیرات متفاوتى دارد: گاه مى‏فرماید: ذریه. كه از این تعبیر مى‏توان دریافت كه شیطان زاد و ولد دارد. و گاه:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دار و دسته‏ى شیطان

شیطان

آیا اغواء و گمراهی شیطان همواره به وسیله‏ خود او انجام مى‏گیرد یا آن كه دستیارانى نیز براى این كار دارد؟

قرآن در این زمینه، تعبیرات متفاوتى دارد:

گاه مى‏فرماید: ذریه. كه از این تعبیر مى‏توان دریافت كه شیطان زاد و ولد دارد.

و گاه: جنود و گاهى نیز «قبیل»:

انه یریكم هو و قبیله من حیث لا ترونهم، انا جعلنا الشیاطین اولیاء للذین لا یؤمنون. (اعراف/27)؛ ابلیس و دار و دسته‏اش شما را مى‏بیند به طوری كه شما آنها را نمى‏بینید، همانا این سنت را نهادیم كه شیطان‏ها دوستان بى‏ایمانان باشند و بر بى‏ایمانان، ولایت داشته باشند .

از این آیه معلوم مى‏گردد كه شیطان دار و دسته نیز دارد. "و جنود ابلیس اجمعون." (شعراء/95)

و سپاهیان ابلیس همگى، یعنى كسانى را دارند كه در زبان قرآن «جنود» نامیده شوند.

افتتخذونه و ذریته اولیاء من دونى (كهف/50)؛ آیا مرا وانهاده و شیطان و فرزندانش را ولى خویش قرار داده‏اید؟ و آنان را دوست خود حساب مى‏كنید؟

در اینجا این سؤال مطرح مى‏گردد كه اگر شیاطین (و جن)، ذریه و فرزند دارند، پس باید نر و ماده داشته باشند آیا واقعا چنین است؟

در این باره صریحاً در قرآن چیزى نیامده است اما مى‏توان از قرآن استشعار كرد:

و انه كان رجال من الانس یعوذون برجال من الجن (جن/6)؛ همانا مردانى از انسان‌ها به مردانى از جن پناه مى‏بردند.

تعبیر رجال در این آیه این معنى را به ذهن مى‏آورد كه باید مانند انسان، نساءهم داشته باشند.

اما این دلیل قطعى نیست زیرا ممكن است، رجال به معنى اشخاص (مهم) باشد، ولى شاید احتمال اول روشن‌تر به نظر برسد به ویژه كه ذریه هم به نص قرآن براى آنها ثابت شده است، ولى نمى‏توانیم (وجود زنان جن) را به قرآن نسبت بدهیم. شاید تولیدمثل آنها به‏ صورت‌هاى دیگرى باشد گرچه از روایات، كم و بیش وجود نوعى نر و ماده براى آنها ثابت مى‏شود.

برخى از روشنفكران از پذیرفتن این موجودات، ابا كرده‏اند و اشكال و شبهه‏هایى مى‏كنند از این قبیل كه چگونه چنین موجوداتى وجود دارند در حالی كه هیچ كس نمى‏تواند آنها را ببیند و یا این كه چرا آنها ما را مى‏بینند و ما آنها را نمى‏بینیم، ممكن است به ما آزار برسانند و چنین مى‏پندارند كه جنیان همان انسان‌هاى اولیه‏اى بوده‏اند بین میمون و انسان و یا برخى حتى مى‏گویند منظور از جن انسان‌هاى وحشى در عمق جنگل‌هاست.

در پاسخ آنها باید گفت: ساده‏ترین راه جواب؛ تجربه‏هایى است كه در این زمینه به وقوع پیوسته است. هم اكنون نیز كسانى وجود دارند كه «تسخیر جن» مى‏كنند.

ثانیا از نظر علمى نیز قابل توجیه است زیرا در این گیتى بزرگ، بسیار چیزها وجود دارد كه براى ما قابل رؤیت نیست مثل الكترون‌ها، فوتون‌ها، و امواج الكترونیكى و نورهاى ماوراء بنفش و پرتوایكس و امثال آنها كه قابل رؤیت نیستند اما دانش، وجود آنها را اثبات كرده است. پس صرف این كه با حواس خود نمى‏توانیم آنان را حس كنیم دلیل «نبودن» آنها نیست.

و اگر ایراد شود كه پس چگونه گاهى ادعا مى‏شود كه مى‏توان جن را دید، پاسخ مى‏دهیم كه اشخاصى وجود دارند كه در این مسائل، كار كرده‏اند و ادعا مى‏كنند كه اینان، پدیده‏هاى بسیار لطیفى هستند كه یارایى انبساط و انقباض خویش را دارند. در حالت عادى در حال انبساطند و لذا قابل بساوایى و دیدن نیستند ولى اگر منقبض گردند، مى‏توان آنان را دید و لمس كرد.(1)

پس به صرف «ندیدن» نباید وجود آنان را رد كرد یا چون برخى عارف مسلكان و بعضى صوفیان حمل بر مجردات نمود. این موجودات مادى هستند و از آتش آفریده شده‏اند و در زمین زندگى مى‏كنند و حتى غذا مى‏خورند اما چون لطیفند خوراك محدود و ویژه‏اى دارند.

بارى، هنگامى كه قرآن عظیم و سترگ، آفریننده و مدبر گیتى، از وجود آنها خبر مى‏دهد، جاى تردید در وجود آنها باقى نمى‏ماند.

پى‏نوشت:

1ـ از برخى از موثقان و بزرگان نقل شده است كه بعضى از جن حتى مقلد مراجع بوده‏اند و مسائل خود را از آنان مى‏پرسیده‏اند مثل مرحوم حاج میرزا حسین، حاج میرزا خلیل از مراجع صدر مشروطیت كه یكى از جنیان به صورت شخص عادى در سرداب منزل به حضور ایشان مى‏رسیده و مسائل مربوط را از ایشان مى‏پرسیده است.

و از جمله مسأله‏ى خوردن بازمانده‏ غذاى انسان را پرسیده بوده‏اند. البته این قضایا همانطور كه اشاره شد به نقل از اشخاص موثق است ولى براى هیچ كس یقین‏آور نیست و فقط براى رفع استبعاد، ذكر مى‏شود زیرا همانطور كه در متن خواهیم گفت: وقتى قرآن مى‏فرماید؛ نباید گفت خیالات است.

منبع:

معارف قرآن (3 ـ 1)، ص 315 ، آیة الله مصباح یزدى .

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.