تبیان، دستیار زندگی
همایشی با عنوان "مرجعیت، كارساز و رهایی‌بخش" با حضور طلاب و فضلای حوزه علمیه قم روز جمعه در مدرسه علمیه قرآن و عترت این شهر برگزار شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همايشي پيرامون نقش مرجعيت در قم برگزار شد

همایشی پیرامون نقش مرجعیت در قم برگزار شد

همايشي با عنوان "مرجعيت، كارساز و رهايي‌بخش" با حضور طلاب و فضلاي حوزه علميه قم روز جمعه در مدرسه علميه قرآن و عترت اين شهر برگزار شد.

استاد درس خارج كلام حوزه علميه قم در اين همايش با اشاره به نقش مراجع عظام تقليد در روشنگري و بيداري مردم گفت: مراجع افراد مجتهد و جامع الشرايطي هستند كه با بيان مسايل شرعي و ديني مردم را نسبت به خرافات، بدعت و مسايلي كه باعث وهن دين مي‌شود آگاه مي‌كنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمين محمد رباني گلپايگاني افزود: بصيريت و آگاهي مرجعيت باعث پيروزي انقلاب اسلامي، بيداري جهان اسلام و آزاديخواهان دنيا شده است.

وي ادامه داد: مرجع تقليد ديني نه تنها در ميان شيعيان بلكه در ميان اقشار مختلف مردم كارساز و باعث رهايي انسانها از قيد و بندها شده و سبب سعادت انسانها خواهد شد.

او ادامه داد: هيچ فردي به سادگي در حوزه علميه قم داراي نام و نشان نمي‌شود و مراجع تقليد بعد از گذراندن مراحل حساس به اين مرتبه دست پيدا كردند.

وي ادامه داد: فردي كه مرجع تقليد مي‌شود بايد از نظر فقهي و علمي بر ديگران اعلم بوده و اقوال و آرا متفكران صاحبنظر را خوب بررسي، تحليل و نقل و نقد كند.

استاد درس خارج كلام حوزه علميه قم افزود: مراجع تقليد بخاطر تخصصي كه در مسايل فقهي، كلامي و ديني دارند از ساير اساتيد حوزه كه در حد اجتهاد مي‌باشند اعلم‌تر هستند.

رباني گلپايگاني گفت: عده‌اي مطرح مي‌كنند كه با وجود منابعي مانند قرآن و نهج البلاغه چه نيازي به تقليد از مراجع وجود دارد، اين در حالي است كه همه افراد توان تفسير و درك درست آيات قرآن و احاديث نهج‌البلاغه را ندارند.

وي اظهار داشت: اگر قرار باشد افراد بدون علم و تخصص فقهي به تفسير آيات قرآن بپردازند از اين كتاب آسماني تفسير به راي خواهد شد لذا وجود مراجع تقليد براي مردم مانند هوا جهت تنفس ضروري مي‌باشد.

او در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري براي تحول در حوزه علميه قم گفت: حوزه علميه قم يك بافت سنتي براي خود داشته ولي امروز تحول در اين بافت به عنوان يك ايده مطرح شد.

وي اظهار داشت: هم‌اكنون كميته‌هايي براي تحول ساختاري در برنامه‌ريزي و اجرايي حوزه علميه قم شكل گرفته و براي تحقق منويات مقام معظم رهبري بايد تلاش كنند