تبیان، دستیار زندگی
دور نهایی رقابت‌های فوتبال مقدماتی جام جهانی آفریقای جنوبی در منطقه آسیا از امشب با برگزاری 4 دیدار آغاز می شود....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عربستان- ایران؛ داربی بزرگ غرب آسیا

نیکبخت

دور نهایی رقابت‌های مقدماتی جام جهانی آفریقای جنوبی در منطقه آسیا از امشب با برگزاری 4 دیدار آغاز می شود.

به نقل از ایسنا، در رقابتهای گروه نخست تیم‌های بحرین و ژاپن از ساعت 21:30 به وقت محلی برابر یكدیگر قرار می‌گیرند و تیم ملی قطر نیز از ساعت 22 به وقت دوحه به مصاف ازبكستان می‌رود.

اما، در دیدارهای گروه دوم كه هر دو در ساعت 22:15 به وقت محلی آغاز می‌شود، تیم عربستان در ورزشگاه ملك فهد شهر ریاض برابر تیم ملی ایران قرار خواهد گرفت و امارات نیز در ورزشگاه محمد بن زاید پذیرای كره شمالی خواهد بود.

بی تردید بازی عربستان و ایران را باید داربی غرب آسیا نامید زیرا بازی‌های این دو تیم در حافظه تاریخی فوتبال آسیا همواره حساس بوده است، رقابت تنگاتنگ سیاسی، فرهنگی و اقتصادی قدرت اول و دوم خلیج فارس تاثیر بسزایی در رویارویی های ورزشی این دو تیم داشته است.

از رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 1994 تا كنون فوتبال ایران تجارب خوشایندی را از رویارویی با تیم عربستان نداشته است، حتی آغاز خوب ایران در جام ملت‌های آسیا سال 96 (برتری سه بر صفر) و مقدماتی جام جهانی 2002 (برتری 2 برصفر) مقابل عربستان نافر جام باقی ماند. تیم علی دایی در حالی روز شنبه مقابل تیم ناصر الجوهر قرار می‌گیرد كه انگیزه‌های مردان جوان تیم ایرانی برابر تجربه بازیكنان عربستان محك خواهد خورد.

تیم ایران مرحله‌ گروهی را با 12 امتیاز به پایان برد، در حالی كه عربستان تنها با یك شكست مقابل ازبكستان و پنج پیروزی با 15 امتیاز از گروه خود به این مرحله راه یافته است.

پیش بینی می شود علی دایی در بازی با عربستان از ترکیب سید مهدی رحمتی، ستار زارع، جلال حسینی، هادی عقیلی، مجید غلام نژاد، جواد نکونام، آندرانیک تیموریان، فریدون زندی، مسعود شجاعی، رسول خطیبی و وحید هاشمیان استفاده کند، مگر اینکه در آخرین لحظه اتفاقاتی خاص مربیان تیم ملی را ناچار به دست بردن در این ترکیب کند.

تیم های فوتبال استرالیا و کره جنوبی که به ترتیب در گروه اول و دوم این رقابتها قرار دارند، در دور نخست با قرعه استراحت مواجه شده اند.

ایران - عربستان؛ از سال 1977 تا 2008

تساوی حاصل جدال ایران - عربستان

تیم های ملی فوتبال عربستان و ایران از بزرگترین تیم های آسیایی هستند که همیشه رقابتی نزدیک با هم داشته اند. این رقابت از دوم شهریورماه سال 1354 با رویایی دو تیم در مرحله انتخابی المپیک مونترال آغاز شد. ملی پوشان ایران در آن بازی با هدایت فرانک اوفارل مقابل عربستان به برتری رسیدند تا فصل تقابل دو تیم با پیروزی مردان ایران آغاز شود.

تیم ملی فوتبال کشورمان  در مصاف با عربستان به پنج پیروزی دست یافته، پنج بار متحمل شکست شده و دو بار نیز به نتیجه تساوی رضایت داده است. تیم ملی فوتبال عربستان دوبار در جریان مسابقات جام ملت های آسیا در ضربات پنالتی موفق به شکست مردان ملی پوش فوتبال ایران شده است.

ایران در 12 مسابقه ای که مقابل عربستان به میدان رفته است 20 بار موفق به گلزنی شده و 10 بار دروازه اش گشوده است. در زیر نگاهی آماری داریم به مسابقات ایران و عربستان در سالهای گذشته :

* ایران 3 - عربستان صفر (مسابقات انتخابی المپیک مونترال - سال 1354)

* عربستان صفر - ایران 3 (مسابقات مقدماتی جام جهانی 1978 آرژانتین - سال 1355)

* ایران 2 - عربستان صفر (مسابقات مقدماتی جام جهانی 1978 آرژانتین - سال 1356)

* عربستان یک - ایران یک ( در ضربات پنالتی 5 بر4 به سود عربستان)(مسابقات جام ملت های آسیا - سال 1363)

* عربستان یک - ایران صفر (مسابقات جام ملت های آسیا - سال 1367)

* عربستان 4 - ایران 3 (مسابقات مقدماتی جام جهانی 1994 آمریکا - سال 1372)

* ایران 3 - عربستان صفر( مرحله گروهی مسابقات جام ملت های آسیا - سال 1375)

* عربستان صفر - ایران صفر ( درضربات پنالتی 4 بر3 به سود عربستان) (مسابقات جام ملت های آسیا - سال 1375 )

* ایران یک - عربستان یک (مسابقات مقدماتی جام جهانی 1998 عربستان - سال 1376)

* عربستان یک - ایران صفر (مسابقات مقدماتی جام جهانی 1998 عربستان - سال 1376)

* ایران 2 - عربستان صفر (مسابقات مقدماتی جام جهانی 2002 کره جنوبی - ژاپن - سال 1380)

* عربستان 2 - ایران 2 (مسابقات مقدماتی جام جهانی 2002 کره جنوبی - ژاپن - سال 1380)