تبیان، دستیار زندگی
مریخ نشین فونیکس که چندی پیش روی مریخ فرود آمد، برای رفع خستگی هم که شده به سوی آسمان و ابرهای مریخی چشم دوخته است! این کلیپ چند ثانیه ای که از 10 فریم در طول 10 دقیقه تهیه شده است، در 29 آگوست 2008 یعنی 8 شهریور 87 گرفته شده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فونیکس: تماشای ابرهای مریخی

مریخ نشین فونیکس که چندی پیش روی مریخ فرود آمد، برای رفع خستگی هم که شده به سوی آسمان و ابرهای مریخی چشم دوخته است! این کلیپ چند ثانیه ای که از 10 فریم در طول 10 دقیقه تهیه شده است، در 29 آگوست 2008 یعنی 8 شهریور 87 گرفته شده اند.

برای دیدن کلیپ اینجا کلیک کنید.

فونیکس: تماشای ابرهای مریخی

فونیکس در حال حاضر در بخش شمالی مریخ مستقر است. دانشمندان می گویند که ذرات یخ آب این ابرها را ساخته اند، درست مثل ابرهای یخی سیروس در زمین. مه های یخی (متشکل از ذرات یخ آب) در روزهای اخیر در محل استقرار فونیکس معمول شده است.  ولی البته فونیکس هنوزبه سختی دارد در مریخ فعالیت می کند، و تصاویر اخیرش نشان می دهد که درهای قسمت آزمایشگر مریخ باز شده اند و آماده ی آزمایش نمونه ی جدیدی از مواد مریخی می باشد.

ابرهای مریخی از کجا می آیند؟

تیم کنترل فونیکس، جهت مطالعه ی ابرها و بادهای مریخ این ثصاویر را تهیه نموده اند. این تصویر در جهت غرب متمایل به جنوب گرفته شده اند، در نتیجه جهت حرکت ابرها به سوی غرب یا غرب -  شمال غربی هستند.

ابرها تصور زیبا و مهیجی از چرخه ی آب در مریخ را نشان می دهند. بخار آب در اوج تابستان از قطب شمال مریخ تبخیر می شود. تابستان شمالی مریخ در حال حاضر اوج خود را در محل استقرار فونیکس از سر گذرانده است و آب موجود در جو  آماده است که به ابر تبدیل شود و مه و شبنم تولید کند، همانطور که مریخ نشین ما مشاهده می کند.

منبع:

http://www.universetoday.com/

ترجمه:

ا.م.گمینی