تبیان، دستیار زندگی
شكستگی استخوان كتف زائده آخرومی: شكستگی كامل یا ناقص در زائده آخرومی استخوان كتف ( زائده آخرومی قسمتی از استخوان كتف است كه ...........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آسیبهای ورزشی و تمرینات توانبخشی آن(قسمت سوم)

ماکت کتف

شكستگی استخوان كتف زائده آخرومی:

تعریف:  شكستگی كامل یا ناقص در زائده آخرومی استخوان كتف ( زائده آخرومی قسمتی از استخوان كتف است كه در بالای مفصل شانه بیرون زده و بالا ترین نقطه شانه را تشكیل می دهد)

علل: ضربه مستقیم كه به وسیله ضربه به طرف بالا موجب در رفتگی شانه در همان موقع می گردد، این حالت می تواند یك صدمه جدی بوجود آورد كه نیاز به جراحی داشته باشد. در ورزشهای پر برخورد مانند هاكی  یا فوتبال

علائم: درد شدید در محل شكستگی ، تورم بافت نرم اطراف محل شكستگی ، حساسیت به لمس وبی حسی ، كرختی و سردی در بازو اگر خون رسانی به خطر افتاده باشد.

نحوه پیشگیری: از برنامه های بدنسازی مناسب جهت افزایش قدرت عضلانی قبل از شروع منظم به تمرین یا مسابقات ورزش استفاده كنید چون افزایش توده عضلانی به محافظت استخوان و بافت زیرین كمك می كند. از تجهیزات محافظتی مناسب نظیر حفاظهای شانه برای شركت در ورزشهای پر برخورد استفاده كنید.

عوارض: در هنگام صدمه شوك وفشار یا صدمه به اعصاب مجاور ربلط ها ، زردپی ها وعضلات عروق خونی یا بافت هم بند.

از برنامه های بدنسازی مناسب جهت افزایش قدرت عضلانی قبل از شروع منظم به تمرین یا مسابقات ورزش استفاده كنید چون افزایش توده عضلانی به محافظت استخوان و بافت زیرین كمك می كند

میانگین زمان بهبود: برای این شكستگی 6 لغایت 8 هفته می باشد. بهبود وقتی حاصل می شود كه هیچ حركتی در محل شكستگی نباشد و پرتونگاری جوش خوردگی را نشان دهد.

شكستگی استخوان كتف زائده منقاری استخوان كتف:

تعریف:  شكستگی كامل یا ناقص زائده منقاری استخوان كتف

علل: ضربه مستقیم یا فشار غیر مستقیم به استخوان(فشار غیر مستقیم ممكن است به علت پیچیدن یا انقباض عضلانی شدید به وجود آید) ورزشهای پر برخورد نظیر فوتبال یا هاكی

علائم: درد شدید در محل شكستگی ، تورم بافت نرم اطراف شكستگی وحساسیت به لمس

نحوه پیشگیری: از برنامه های بدنسازی مناسب جهت افزایش قدرت عضلانی قبل از شروع منظم به تمرین یا مسابقات ورزش استفاده كنید چون افزایش توده عضلانی به محافظت استخوان و بافت زیرین كمك می كند. از تجهیزات محافظتی مناسب نظیر حفاظهای شانه برای شركت در ورزشهای پر برخورد استفاده كنید.

میانگین زمان بهبود: پیش بینی دقیق مدت زمان لازم برای بهبود این شكستگی میسر نیست .عوامل مختلف شامل سن ، جنس و وضعیت سلامت قبل از صدمه در این مورد دخالت دارد اما میانگین زمان بهبود 6لغایت 8 هفته می باشد.

استخوان کتف

شكستگی استخوان كتف حفره دوری كتف:

تعریف: شكستگی كامل یا ناقص در حفره دوری استخوان كتف (نقش حفره دوری كتف به عنوان جایگاهی برای انتهای فوقانی استخوان بازو می باشد) حفره دوری كتف به همراه استخوانهای زردپی ، پوشینه های مفصلی و سایر بافتهای نرم تشكیل مفصل شانه را می دهد.

علل: ضربه مستقیم (یك ضربه مستقیم به طرفین شانه می تواند یك شكستگی كوچك ستاره ای شكل در حفره دوری كتف ایجاد كند) و صدمه غیر مستقیم (افتادن بر روی آرنج خم می تواند سبب شكستن حفره دوری كتف شود) شركت در ورزشهای پر برخورد نظیر فوتبال یا هاكی

علائم: درد شدید در محل شكستگی ، تورم بافت نرم اطراف محل شكستگی، حساسیت به لمس و بی حسی ، كرختی و سردی در بازو اگر خون رسانی به خطر افتاده باشد.

از تجهیزات محافظتی مناسب نظیر حفاظهای شانه برای شركت در ورزشهای پر برخورد استفاده كنید

نحوه پیشگیری: از برنامه های بدنسازی مناسب جهت افزایش قدرت عضلانی قبل از شروع منظم به تمرین یا مسابقات ورزش استفاده كنید چون افزایش توده عضلانی به محافظت استخوان و بافت زیرین كمك می كند.از تجهیزات محافظتی مناسب نظیر حفاظهای شانه برای شركت در ورزشهای پر برخورد استفاده كنید.

نکته: سعی كنید از افتادن بر روی آرنج خم شده جلو گیری كنید

شكستگی گردن استخوان كتف:

تعریف: شكستگی كامل یا ناقص در گردن استخوان كتف (این صدمه منجر به جابجایی استخوان شكسته می گردد)

علل: در ورزشهای پر برخورد مانند فوتبال

علائم: درد شدید در محل شكستگی (اگر شكستگی كامل باشد و قطعات استخوان به اندازه ای از هم جدا شده باشد كه شكل طبیعی بدن به هم بخورد بد شكلی یا تغیر شكل قابل رویت خواهد بود)  ، تورم بافت نرم اطراف شكستگی ، حساسیت به لمس ، بی حسی ، كرختی وسردی در ناحیه دست و بازو(اگر شبكه خون رسانی آسیب دیده باشد)

نحوه پیشگیری: از برنامه های بدنسازی مناسب جهت افزایش قدرت عضلانی قبل از شروع منظم به تمرین یا مسابقات ورزش استفاده كنید چون افزایش توده عضلانی به محافظت استخوان و بافت زیرین كمك می كند. از تجهیزات محافظتی مناسب نظیر حفاظهای شانه برای شركت در ورزشهای پر برخورد استفاده كنید.

کتف

كمكهای اولیه برای شكستگی های ذكر شده:

فرد مصدوم را با پتو گرم نگه دارید تا احتمال بروز شوك كاهش یابد ، در صورت امكان لباسها را بدون حركت دادن ناحیه مصدوم ببرید ، از دستور العمل RICE كه حروف اول كلمات استراحت، یخ ، بانداژ فشاری و بالا نگه داشتن عضو می باشد،استفاده كنید.

مراقبتهای مداوم برای شكستگی های ذكر شده:

بی حركتی ضروری خواهد بود (بانداژ فشاری به علاوه آویزان نمودن بازو توسط بند معمولا حمایت و بی حركتی كافی را تامین می كند در این خصوص از گچ به ندرت استفاده می شود) غالبا از ماساژ یخ استفاده می شود (بعد از 48 ساعت گرمای موضعی با افزایش جریان گردش خون باعث تسریع در روند بهبودی ترمیم محل آسیب دیده خواهد شد در این خصوص از دوش آب گرم ، كمپرس آب گرم ، لامپهای حرارتی وپمادهای گرمایی استفاده كنید.

توانبخشی برای شكستگی های ذكر شده (تمرینات عضلات ناحیه فوقانی پشت)

این تمرین برای رفع شرایط التهاب آور یا توانبخشی ناحیه آسیب دیده پشت سودمند است.

1- تمرین با میله بالای سر: این تمرین را هنگامی شروع كنید كه درد به اندازه كافی كاهش یافته است و قادر به انجام تمرینات سبك می باشید.

شکل(1)

تمرینات کتف

تمرین (1)

حالت اولیه : میله بارفیكس را محكم بگیرید.

نحوه حركت: مطابق شكل1 (تا زمانی كه دستها از میله رها نشده است آویزان بمانید)

تعداد حركت: هر ساعت 1 بار تا زمانی كه درد و ناراحتی در عضلات احساس نمی كنید.

تمرین (2)

حالت اولیه: میله را محكم بگیرید.

نحوه حركت: از میله آویزان شوید سپس زانو ها را به سوی سینه بكشید ، در این میان 5 تا10 ثانیه آن را در همان حال نگه داریدو به آرامی به حالت نخست باز گردید.

تعداد حركت: 10 مرتبه روزی 3 یا 4 بار

تمرین (3)

حالت اولیه: میله را محكم بگیرید.

نحوه حركت: از میله آویزان شوید به مقدار جزئی بدن را بالا بكشید سپس به حالت نخست باز گردید.

تعداد حركت: 10 مرتبه روزی 3 بار

شکل(2)

تمرینات کتف

تمرین (4)

حالت اولیه: میله رامحكم بگیرید.

نحوه حركت: مطابق شكل2 از میله آویزان شوید وبدن را از سمت چپ به راست تاب دهید.

تعداد حركت: 10چرخش رو به جلو و عقب

تمرین (5)

حالت اولیه: میله را محكم بگیرید

نحوه حركت: مطابق شكل3 از میله آویزان شوید حركت پای قورباغه را انجام دهید.

تعداد تكرار : تا 10 مرتبه ، 3 یا 4 جلسه در روز

شکل(3)

تمرینات کتف

2- تمرین پرس سینه

حالت اولیه: در حالی كه دستها بر روی دو صندلی موازی كه از یكدیگر 50 سانتیمتر فاصله دارند و پاها صاف بر روی زمین قرار دارند، در حالت شنا قرار بگیرید.

نحوه حركت : مطابق شكل4 بدن را به حالت كشیده تا آنجا كه ممكن است پایین بیاورید ، در این حالت به مدت 15 ثانیه باقی بمانید سپس به حالت اولیه باز گردید.

تعداد تكرار: 5 تا10 بار ، 3 یا 4 مرتبه در روز

شکل(4)

تمرینات کتف

3- انقباض ناحیه فوقانی پشت:

تمرین (1)

حالت اولیه: بر روی یك نیمكت تمرین  بر روی سینه دراز بكشید ، دستها را پشت سر نهاده و ساعد ها را به طرف بیرون باز كنید.در این حالت می توانید پاها را بر روی نیمكت دیگری بگذارید.

نحوه حركت: بالا تنه را تا جایی كه می توانید بالا بكشید. 2 ثانیه در همان حال باقی بمانید و سپس به حالت اولیه باز گردید و دو ثانیه در همان حال مکث کنید.

تعداد تكرار: 10بار ،3 مرتبه در روز

شکل(5)

تمرینات کتف

تمرین (2)

حالت اولیه: با سینه روی نیمكت تمرین دراز بكشید، در این حالت می توانید پاها را روی نیمكت دیگری قرار دهید.

وزنه مورد استفاده: دمبلهایی با وزن 750 گرم تا 5/1 كیلوگرم .

نحوه حركت: مطابق شكل5 دمبلها را از طرفین تا جایی كه می توانید بالا ببرید و در همان حال بدن را نیز به طرف بالا بكشید و 2 ثانیه در همان حال باقی بمانید ، سپس به حالت اولیه باز گردید و2 ثانیه استراحت كنید.

تعداد تكرار: 10 بار، روزی 3 مرتبه

شکل(6)

تمرینات کتف

تمرین (3)

حالت اولیه: بر روی نیمكت تمرین بر روی سینه دراز بكشید ودر صورت لزوم زیر پاها نیمكت دیگری قرار دهید.

وزنه مورد استفاده: هالتری با 5/1 تا 5/2 كیلوگرم وزنه در هر طرف.

نحوه حركت: مطابق شكل6 همزمان با نزدیك نمودن هالتر به سینه ، بدن را نیز به سمت بالا بكشید. 2 ثانیه وزنه را نگه دارید و سپس به حالت اولیه باز گردید و 4 ثانیه استراحت كنید .

تعداد تكرار: 10 بار ، 3 مرتبه در روز