تبیان، دستیار زندگی
در اوضاع واحوالی كه مهندس جعفر شریف امامی-رییس سابق بنیاد پهلوی- نخست وزیرمی شود و در قیقت به عنوان سی وهشتمین نخست وزیر رژیم پهلوی بر این سكان می نشیند، تظاهرات عظیم مردم تهران در روز عید فطر خود را نمایان می كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راهپیمایی ملیونی

(13شهریور)

در اوضاع و احوالی كه مهندس جعفر شریف امامی-رییس سابق بنیاد پهلوی- نخست وزیر می شود و در حقیقت به عنوان سی و هشتمین نخست وزیر رژیم پهلوی بر این سكان می نشیند، تظاهرات عظیم مردم تهران در روز عید فطر خود را نمایان می كند.

مردم تهران در چهار نقطه شهر با راهپیمایی و تظاهرات به سمت جایگاههای پیش بینی شده نماز عید فطر حركت می كنند. تپه های قیطریه در شمال، نازی‌آباد درجنوب، بیابانهای محمد علی جناح در غرب و میدان ژاله در شرق چهار مقصد راهپیمایان تهرانی است.

بیشترین توجهات به شمال است جایی كه خیل عظیم راه پیمایان از خیابان كوروش كبیر(جاده شمیران) خود را به تپه‌های قیطریه می رسانند. بیش ازچهل هزار تن نمازعید را در آنجا به امامت آیت‌اله دكتر محمد مفتح اقامه كردند.

شعارهای مردم همه سیاسی است. مرگ برشاه، درود بر خمینی، حسین سرور ماست خمینی رهبر ماست، نهضت ما حسینی رهبر ما خمینی است. در این روز برای نخستین بار مردم شعار" استقلال آزادی حكومت اسلامی" را سردادند و خواستار بازگشت امام خمینی از تبعید به وطن شدند.

تظاهر كنندگان در شرق تهران نیز با دردست داشتن عكس های آیت‌اله خمینی از میدان شوش حركت كرده و خود را به میدان ژاله رساندند.

زنان با چادرهای مشكی و یا روپوش در احاطه مردان حركت می كردند. تا در یكی از نقاط اصلی شهر نماز را به امامت علامه نوری اقامه كنند. جمعیتی كه مسافت 5/1 كیلومتری از سه راه ژاله تا میدان ژاله وخیابان فرح آباد (پیروزی فعلی) را یكپارچه كرده توسط خبرگزاری‌های خارجی بالغ بر پنجاه هزار نفرتخمین زده می شوند.

دراین مراسم كه با نظم و ارامش برپا شد. پس از اقامه نماز، علامه نوری با ایراد سخنانی پیرامون شرایط كنونی اجتماعی ایران،خواسته‌های مردم وجامعه روحانیت را بار دیگر تكرار كرد و مردم با فریادهای گروهی خود سخنان آیت اله نوری را تایید كردند. آیت‌اله نوری از مردم در خواست كرد كه این تظاهرات را با نظم و آرامش با هماهنگونه كه شروع شده بود به پایان رساندند.

رژیم با القای این كه شورش ها از سوی كمونیست ها آب می خورد، درصدد كتمان حضور  پررنگ مذهبیون بود.اما امام موسی صدر در مقاله ای در  لوموند فرانسه این انقلاب را انقلابی اسلامی و امام خمینی را یگانه رهبر جهان معرفی كرد.

نظم حاكم بر تظاهرات به قدری بود كه وقتی جمعیت به مقابل بیمارستان می رسید برای جلوگیری از ناراحتی بیماران از دادن شعار و ایجاد سرو صدا اجتناب می كردند. اگرچه بودند كسانی كه در میان جمعیت قصد خشونت داشتند اما از سوی مردم طرد می شدند.

در این میان رژیم با القای این كه شورش ها از سوی كمونیست ها آب می خورد، درصدد كتمان حضور  پررنگ مذهبیون و انحراف افكار عمومی جهان بود.اما امام موسی صدر در مقاله ای در روزنامه پرتیراژ لوموند فرانسه این انقلاب را انقلابی اسلامی و امام خمینی را یگانه رهبر جهان معرفی كرد.

این مقاله انعكاس وسیعی در افكار عمومی جهان ایجاد كرد و باعث شد حركت مردم به سوی برقراری حكومتی اسلامی

سامان پذیرد.

منبع : مرکز اسناد انقلاب اسلامی