انگار ما فقط مصرفکننده شدهایم؛ هم مصرفکننده فکر و هم مصرفکننده تکنولوژی. در طول تاریخ ما همیشه نشستهایم که دیگران برایمان تعیینتکلیف کنند و به ما بگویند چطور فکر کنیم. هوراس میگوید: «دلیر باش در اندیشیدن.»
حسین فتاحی با تاکید بر اینکه در فضای دهه اول سال 60 نویسنده ها چیزی را میگفتند که اکثریت مردم میخواستند بگویند گفت: ما حرفی را میزنیم که هیچ کس مخالفش نیست و خوب زدنش خیلی راحت است اما اگر وارد مرحله دوم انقلاب شویم یعنی مرحلهای که شاه و ساواک نیست کا
زبان و ادبیات فارسی هم مانند سایر مسایل جامعه در برابر طوفان انقلاب اسلامی دچار تحول و تغییری عظیم شد. این تحول شامل تحول زبانی، فکری، مکتبی، رشد استعدادهای تازه و تالیف آثار عمیق و ماندگار شد.
اگر به دفترچه روزانه کافکا یا به کتابی با عنوان “گفت وگو با فرانس کافکا” رجوع کنید متوجه می شوید کافکا چقدر در قبال زمزمه هایی که صحبت از رستگاری و نجات و امید بستن به عوالم رهایی و غیره ای که اساس بسیاری از ادیان است، ساکت است.
«ما به اسم کودکان مینویسیم، اما چیزی که منتشر میشود، برای کودکان نیست. در واقع ما در نوشتنهای خود به فکر راضی کردن منتقدان، ناشران، داوران و آموزش و پرورش هستیم، اما به کودکان نمیاندیشیم.»
ویرایش سخنسنجانه و دانشورانه دیوان حافظ بیش از دیگر شاهکارهای ادب فارسی حساسیت داشته و دارد. زیرا ساختار واژگانی در بیتهای حافظ بسیار نغز و ظریف است و پیوندی تنگ با هنرهایی مانند ایهام دارد.
روایت، نقل رویدادهایی با رابطه زمانی و مكانی و علت و معلولی است كه در یك جهان معین و قابل تعریف رخ می دهند. البته اینها سه عنصر كلی است و همه درباره آنها نظر یكسان ندارند
کلینگبرگ (1986: 11) استدلال میکند که ادبیات کودکان، معمولا، «با توجه خاص به منافع، نیازها، واکنشها، دانش، توانایی خواندن و... خوانندگان موردنظر تولید میشود.»
نگاه مدرن، زبان منعطف، واقع گرایی، جزنگری و پرداختن به انسان و مسائل اجتماعی از مشخصه های ذاتی شعر مانا آقایی در مجموعه ی من یک روز داغ تابستان دنیا آمدممی باشد.