تبیان، دستیار زندگی
حکم شنیدن موسیقی حرام در صورت روزه دار بودن چیست؟ روزه افرادی که نماز نمی خوانند، چه حکمی دارد؟ اگر والدین از روزه گرفتن فرزند ممانعت کنند وظیفه چیست؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همراه با احکام روزه (6)

روزه

در سلسله مطالب همراه با احکام روزه، به بررسی احکام مختلف مربوط به روزه و ماه مبارک رمضان می پردازیم. بیشتر مسایل به صورت پرسش و پاسخ می گردد. در این مباحث درصدد برآمده ایم تا احکامی که مورد اتفاق نظر همه مراجع عظام تقلید است؛ مطرح شود. منتظر سوالها ، نظرها و پیشنهادهای شما هستیم.

* * * * *

پرسش:

حکم شنیدن موسیقی در صورت روزه دار بودن چیست؟

پاسخ:

اگر در حال روزه موسیقی حرام گوش کند، روزه‏اش باطل نمی شود، بلکه گناهی که کرده مؤاخذه و عذاب خودش را خواهد داشت و روزه‏ای که گرفته، ثواب خود را دارد. چنین فردی باید بداند که انجام گناه انسان را از تقوا دور می دارد.

پرسش:

اگر والدین از روزه گرفتن فرزند ممانعت کنند وظیفه چیست؟

پاسخ:

برای‌ انجام‌ دادن‌ روزة‌ واجب‌ نیازی‌ به‌ اجازه‌ پدر نیست‌ و باید روزه‌ را بگیرد چون‌ فرمان‌ خدا بر فرمان‌ پدر مقدم‌ است‌.

پرسش:

روزه افرادی که نماز نمی خوانند، چه حکمی دارد؟

پاسخ:

ترک نماز یکی از گناهان کبیره است و در مورد مذمت آن روایات فراوانی وارد شده است امّا از لحاظ شرعی به صحت روزه اشکالی وارد نمی کند و کسی که روزه می گیرد و نماز نمی خواند مقداری از تکالیف شرعیه را انجام داده است چون این دو عمل جداگانه‏ای هستند و نیت‏های متفاوت دارند. ولی از آنجایی که تمام ابعاد و احکام مقدس اسلام بر اساس حکمت و مصلحت می باشد لذا ترک نماز خسارات جبران ناپذیری بر ایمان خواهد داشت. زیرا نماز و روزه هر دو عمل جداگانه‏ای هستند و هر کدام احکام مستقلی برای خود دارند.


منبع: درگاه پاسخگویی به مسایل دینی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.