تبیان، دستیار زندگی
بیشتر مردم، در زندگیشان هیجانات شدید و غیر قابل كنترل را تجربه كرده اند. در چنین مواقعی، شخص بسیار مایل است  شدت خشم، غم و اضطراب و ناامیدی تحت كنترل او باشد. ممكن است شدت هیجانات بر رفتار و طرز برخورد  فرد به گو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه هیجانات شدید را كنترل كنیم؟

بیشتر مردم، در زندگیشان هیجانات شدید و غیر قابل كنترل را تجربه كرده اند. در چنین مواقعی، شخص بسیار مایل است  شدت خشم، غم و اضطراب و ناامیدی تحت كنترل او باشد. ممكن است شدت هیجانات بر رفتار و طرز برخورد  فرد به گونه ای تأثیر بگذارد كه موجب رنجش و ناراحتی خود و اطرافیان شود. در چنین لحظاتی چگونه می توان این هیجانات را تحت كنترل درآورد؟

برای دستیابی به چنین توانایی به نكات زیر توجه نمایید:

1) از چگونگی تنفس خویش آگاه باشید. سعی كنید تنفسی آرام و عمیق داشته باشید. با این عمل ساده به طور طبیعی می توان ضربات قلب و فعالیت ذهن را آرام كرد. هر نوع انقباضی را در بدنتان به خصوص عضلات، شانه ها، گردن و فك  بررسی و تعدیل كنید.

2) سعی كنید بر هیجانات خود مسلط شوید. هنگامی كه با دیگران هستید زمان مساعدی برای ابراز هیجانات شدیدتان نیست. بنابراین، از آنها پوزش بخواهید و برای مدتی از آنها دور شوید. به آنها بگویید كه احتیاج به زمانی دارید  تا  بر اعصابتان مسلط شوید و چند لحظه دیگر بر می گردید.

3) حتماً با افرادی دلسوز و مجرب ارتباط داشته باشید و مشكلات خود را با آنها در میان بگذارید. چنین ارتباطی به  شما كمك خواهد كرد تا در حس و رفتارتان تعادلی برقرار كنید و احساس تنهایی و انزوا ننمایید.

4) روشی دیگر برای كنترل كردن هیجانات، ثبت آنها در دفترچه یادداشت روزانه است.تحقیقات نشان داده است كه چنین روشی، تأثیرقابل ملاحظه ای بر افرادی كه دچار حوادث شده بودند داشته است.

5) اگر موضوعی برایتان بسیار اهمیت دارد آن را بی پرده با دیگران مطرح كنید اما قبلاً در مورد آن موضوع و موقعیت خود خوب فكركنید. به یاد داشته باشید كه تغییر در ارتباطات به مرور زمان رخ می دهد و صحیح نیست كه این تغییر براساس اصول غیر منطقی و یا هیجانات زود گذر باشد.

6) با خودتان مهربان باشید. سعی كنید مرخصی كوتاهی داشته باشید و فعالیت های مورد علاقه خود را انجام دهید. در این فاصله زمانی، ذهن شما آرامش لازم را باز خواهد یافت. به عنوان مثال مدت كوتاهی در پارك راه بروید یا غذای مورد علاقه خود را درست كنید و یا كتاب مورد علاقه خویش را بخوانید.

7) سعی كنید برای مدت كوتاهی به موضوعی كه باعث آشفتگی شما شده است، فكر نكنید. چرا كه در چنین شرایطی ذهن قدرت تصمیم گیری صحیح را ندارد. تصور كنید رنج و ناراحتی خود را درون جعبه ای داخل كمدتان  گذاشته اید، در زمانی مناسب كه آرامش بیشتری دارید این جعبه را از كمد بیرون آورید و به طور صحیح راه حلی برای مشكل و ناراحتی تان پیدا كنید.

با انجام دادن فعالیت های فیزیكی از قبیل ورزش كردن ، كلاس رفتن و یا سخت كار كردن سعی نمایید خود را خسته كنید و توجه و تمركز خود را به كلاس، ورزش یا كار معطوف سازید.

8) كارهای همیشگی و امور روزمره خود را انجام دهید. بدین گونه زندگی شما تحت كنترل خواهد بود.

فراموش نكنید كه سرانجام لحظات پر اضطراب و هیجان به پایان خواهد رسید. شما قبلاً این واقعیت را تجربه كرده اید.

9) چنانچه مكرراً دچار احساسات و هیجانات شدید و ناراحت كننده می شوید حتماً با مشاوران مجرب مشورت كنید و یا كتاب های منتشر شده در این زمینه را بخوانید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.