تبیان، دستیار زندگی
در بررسی بزرگ ترین ها در صنعت هواپیما، فاکتورهای مختلفی مورد توجه قرار می گیرد که از آن جمله می توان اندازه طول بالها، بزرگی و وزن را در نظر گرقت که در این مقاله وزن به عنوان فاکتور اساسی برای تعیین بزرگترین هواپیماها در نظر گرفته می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بزرگترین هواپیماهای جهان

در بررسی بزرگ ترین ها در صنعت هواپیما، فاکتورهای مختلفی مورد توجه قرار می گیرد که از آن جمله می توان اندازه طول بالها، بزرگی و وزن را در نظر گرقت که در این مقاله وزن به عنوان فاکتور اساسی برای تعیین بزرگترین هواپیماها در نظر گرفته می شود. از اینرو بزرگترین هواپیمای ساخته شده در جهان مدل آنتونوف مدل An-225 است که در اوکراین و در زمانی که این کشور جزئی از شوروی سابق بود ساخته شده است.

an-225

An-225 وزنی در حدود 600تن دارد کمه البته FAI (فدراسیون بین المللی هواپیمایی) وزن حقیقی پروازی این مدل را 508تن می داند که در سال 1989 در هوا به پرواز درآمد و رکورد بزرگترین جرم پروازی را در 2000 متری از سطح زمین به نام خود ثبت کر د. این هواپیما ابتدا به منظور حمل شاتل فضایی تولید شده بود اما طراحی آن طوری نبود که بتواند جرم های خارج از بدنه را حمل کند.

an-225

بزرگترین هواپیما بعد از An-225 بر اساس وزن An-124 یا هواپیمای Boeing 747 است. وزن هر دو هواپیما 405 تن است. An-124 هواپیمایی دو منظوره بود که هم کاربردهای نظامی و هم کاربردهای غیر نظامی داشت. نمونه اخیر این هواپیما به بزرگی An-225 شده تا کاربردهای بیشتری داشته باشد. باید گفت نهایتا 50 نمونه از مدل An-124 ساخته شد و بسیاری از نممونه ها اکنون نیز به صورت چارتر در اختیار چندین شرکت تجاری هستند.

an-124an-124

دراین میان Boeing 747 در حال حاضر بزرگترین هواپیمای مسافربری تجاری در دنیاست که به طور معمول ظرفیت حمل 400 مسافر را در یک پرواز دارد. این عنوان فعلا و تا وقتی که مدل جدید Airbus که Airbus A380  نام دارد و توانایی حمل 550 مسافر را دارا بوده و وزنی معادل 560 تن دارد، در اختیار 747 می ماند. گرچه از زمانی که A380 اولین پرواز خود را انجام داد به عنوان بزرگترین هواپیمای مسافری جهان به شمار  آمد.

boeing 747
airbus-380

نمونه دیگر که در بین بزرگترین هواپیماهای جای می گیرد "غاز زیبا" یا spruce goose نام دارد که نام اصلی آن H-14  است و ساخت آن زاییده افکار میلیاردری به نام هاوارد هیوگز بود. این هواپیما به  عنوان یک هواپیمای مخصوص حمل تجهیزات و سربازان در جنگ جهانی دوم توسط آمریکا ساخته شد که توانایی حمل 750 سرباز مسلح و 2 تانک 30 تنی را داشت. زمانیکه جنگ جهانی به پایان رسید هوگز باور کرد که هواپیمای وی انقلابی در پروازهای ترابری ایجاد کرده است و آنرا آغازی در صنایع هوایی سنگین دانست. مخلوق او در زمان خود بزرگترین هواپیما بود و همچنان نیز با وزن 180 تنی خود از بزرگترین ها به شمار می رود. همچنین این هواپیمای غول پیکر چوبی دارای رکورد بزرگترین طول بال و بلندترن ارتفاع در میان هواپیماهاست به طوریکه طول آن 97.5 و ارتفاع آن 24.2 متر بود.

spruce goose

اما همه چیز خوب پیش نرفت و بعد از هزینه 7 میلیون دلاری هوگز و 18 میلیون دلاری دولت آمریکا این غول عظیم الجثه فقط توانست نیم مایل(حدود 1کیلومتر) پروا ز کند و به خاطر سنگینی بیش از حد، اکنون در موزه اورگون پذیرای توریست هاست.

متشابه با H-14، Bristol Brabazon تلاش دولتی دیگری برای پروازهای با فواصل طولانی بود. Brabazon توسط دولت انگلستان در دهه 1940 به منظور توسعه سفرهای بدون توقف بین لندن و نیویورک ساخته شد. اگرچه این هواپیما کوچک تر از spruce gooseبود، اما در زمان خود با داشتن 115 تن و 70 متر طول بال از بزرگترین ها به شمار می آمد. پرواز این هواپیما تا نیویورک می توانست برای هواپیماسازان آمریکایی شانسی مسلم به منظور فتح بازار صنعت هواپیماسازی به شمار آید. اما این طرح بلند پروازانه نتوانست به علت بروز برخی مشکلات پروازی گواهی پرواز کسب کند، در دهه 50 میلادی در حالیکه این مشکلات قابل رفع شدن بودند و دولت انگلستان 3 میلیون پوند برای ساخت آن هزینه کرده بود، تصمیمی مبنی بر لغو برنامه ساخت این هواپیما گرفته شد و تنها نمونه این هواپیما در سال 1952 پس از 400 ساعت پرواز به آهن تبدیل شد.

brabazon

به طور خلاصه، هواپیماها از نظر اندازه به طور معمول بر اساس وزن طبقه بندی می شوند. بزرگترین هواپیما در حال حاضر در دنیا An-225 می باشد که گمان می رود در آینده نزدیک جای خود را به A380 بدهد. اما بیشترین طول بال هواپیما کماکان در دست Spruce goose با طول 320 فوت می باشد که A-225 و A-380 در این رده بندی در زتبه های دوم و سوم قرار می گیرند.

مقایسه غول پیکرترین ها

بخش دانش و فناوری سایت تبیان