تبیان، دستیار زندگی
خون مایعی عجیب و غریب است که بشر با وجود پیشرفت‌های علمی زیادی که کرده است، هنوز نمی‌تواند به طور تمام و کمال، مایعی همچون خون تولید کند که نقش این مایع حیاتی را بر عهده بگیرد. در مطلب علمی این هفته می‌خواهیم کمی شما را با دنیای قرمز رنگ خون آشنا کنیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دنیای قرمز خون

دنیای قرمز خون

خون مایعی عجیب و غریب است که بشر با وجود پیشرفت‌های علمی زیادی که کرده است، هنوز نمی‌تواند به طور تمام و کمال، مایعی همچون خون تولید کند که نقش این مایع حیاتی  را بر عهده بگیرد. در مطلب علمی این هفته می‌خواهیم کمی شما را با دنیای قرمز رنگ خون آشنا کنیم.

گلبول‌ها یا سلول‌های کوچک یک وظیفه مهم بر عهده دارند که آن حمل و نقل اکسیژن و کربن و دی‌اکسید است. به خاطر همین هدف است که هموگلوبین آنها رنگ قرمز به خود می‌گیرد. زیرا ترکیب هموگلوبین با اکسیژن، سبب ایجاد رنگ قرمز در خون می‌شود

خون در اصل قرمز نیست. بلکه رنگ آن آبی تیره است. هنگامی که خون از اکسیژن پر می‌شود، رنگ آن قرمز می‌گردد. این به خاطر وجود پروتئینی است که سال‌ها پیش توسط دانشمندی آلمانی به نام« اتو فونکه» کشف شد. این پروتئین «هموگلوبین» نام دارد. پروتئین خون یا هموگلوبین هنگام عبور خون از شش‌ها که دارای اکسیژن زیاد است، باعث رنگ قرمز روشن خون می‌شود.

دنیای قرمز خون

اما اولین بار چه کسی سلول‌های قرمز خون را مشاهده کرد؟ به درستی معلوم نیست بعضی عقیده دارند دانشمندی به نام «مالپیگی» آنها را دیده است و گروهی دیگر می‌گویند یک دانشمند هلندی ذرات قرمز خون را مشاهده کرده است.

پروتئین خون یا هموگلوبین هنگام عبور خون از شش‌ها که دارای اکسیژن زیاد است، باعث رنگ قرمز روشن  خون می‌شود

در هر حال این سلول‌ها آنقدر کوچک هستند که با چشم معمولی دیده نمی‌شوند. اگر بخواهید تصوری از اندازه گلبول‌های قرمز داشته باشید باید ظرفی مکعب شکل که تنها یک میلی‌متر طول اضلاع آن است را تصور کنید.

دنیای قرمز خون

در این محیط کوچک 1 میلی‌متری می‌توان، حدود 5 میلیون گلبول قرمز را جای داد! شاید بپرسید که چه کسی این تعداد گلبول قرمز را شمارش کرده است؟  تاریخ علم به ما می گوید که یک دانشمند به نام «کارل فیرارت» سال‌ها قبل، این شمارش را انجام داد.

دنیای قرمز خون

گلبول‌های قرمز را گاهی سلول هم می‌نامند و به آن سلول قرمز می‌گویند. اما آنها سلول کامل نیستند زیرا هسته ندارند.

خون در اصل قرمز نیست. بلکه رنگ آن آبی تیره است. هنگامی که خون از اکسیژن پر می‌شود، رنگ آن قرمز می‌گردد

در هر حال این گلبول‌ها یا سلول‌های کوچک یک وظیفه مهم بر عهده دارند که آن حمل و نقل اکسیژن و کربن و دی‌اکسید است. به خاطر همین هدف است که هموگلوبین آنها رنگ قرمز به خود می‌گیرد. زیرا ترکیب هموگلوبین با اکسیژن، سبب ایجاد رنگ قرمز در خون می‌شود.

برگرفته از مجله: دوست

*************************

مطلب مرتبط

آیا می دانید بیماری چیست؟

پاهای من

قلب

دهان و زبان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.