تبیان، دستیار زندگی
«ماشا الیلیکینا» نام مشهوری در روسیه و مناطق روسی‌زبان است. او حدود 2 سال پیش به عنوان یک هنرپیشه و یک مدل مطرح بود و شهرت و محبوبیتش با اوج گرفتن «گروه موسیقی فابریک» در روسیه، به بالاترین حد رسید. ماشا الیلیكینا، ستاره سابق سینما، رقص و موسیقی، اینك حج
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماشا آلالیكنا

ماشا آلالیكنا

مصاحبه با هنرپیشه و خواننده تازه مسلمان روسی(2)

«ماشا الالیکینا» نام مشهوری در روسیه و مناطق روسی‌زبان است. او حدود 2 سال پیش به عنوان یک هنرپیشه و یک مدل مطرح بود و شهرت و محبوبیتش با اوج گرفتن «گروه موسیقی فابریک» در روسیه، به بالاترین حد رسید.

ماشا الالیكینا، ستاره سابق سینما، رقص و موسیقی، اینك حجاب اسلامی در بر دارد و به تدریس در مدارس مشغول است. وی می‌گوید از جلوه‌های كاذب سابق متنفر است و اكنون احساس خوشبختی می‌كند.

آنچه در پی می‌آید دومین بخش از ترجمه مصاحبه سایت روسی Islam.ru با این هنرمند مسلمان شده است:

* * * * *

- اولین ماه رمضان برای شما چگونه سپری می‌شود؟ به نظر شما آیا حقیقت دارد که این ماه، ماه خاصی است؟

این ماه شگفت انگیزترین ماه در زندگی من است، تصور نمی‌کردم که بتوان بوی بهشت را در روی زمین احساس کرد. با بی‌صبری منتظر ماه رمضان سال بعد خواهم بود.

- در آن زمان که فعالانه به موسیقی می‌پرداختی تصورش را می‌کردی که چند سال بعد روزه‌ات را با آب و خرما افطار کنی؟

فکرش را نمی‌کردم. حتی فکر نمی‌کردم آب اینقدر خوش طعم باشد خصوصاً آب "زمزم" .

- خیال ندارید هنر را در چارچوب اسلام و آنطور که دین مجاز دانسته ادامه دهید؟

پیامبر خدا عیسی علیه‌السلام به شاگردانش گفت: "آیا تبر می‌تواند به خود افتخار کند و خوشحال باشد که درختان زیادی را قطع کرده است؟" در حالی که تبر فقط ابزاری در دست انسانهاست. همین در مورد انسان نیز صدق می‌کند هر کاری که انجام بدهد، ابزاری در دستان خالق باقی می‌ماند. تمام زندگی، هر شغلی، انواع فعالیت ها خلاقیت است، فقط می‌خواستم جایگاه خود را در این جریان به درستی تشخیص بدهم.

برای اینکه پی به جایگاه خود ببریم و آنچه را که برایمان در نظر گرفته شده  بشنویم، لازم است "گوش شنوا" را آماده کنیم و آن را پاک سازی کنیم. دستورالعمل این پاکسازی، شریعت است.

-  الان به چه کاری مشغول هستید؟ آیا موسیقی را کنار گذاشتید؟

طی 5 سال 50 ترانه با حضور من ساخته شده است. در حال حاضر من در دانشگاه و آموزشگاه، زبانشناسی تدریس می‌کنم و به انواع هنرهای مجاز می پردازم.

- اگر شما را به کنسرت " التون جان" در کاخ کرملین دعوت می‌کردند چگونه برخورد می‌کردید؟

من به این کنسرت نخواهم رفت ولی اگر به کنسرت گروه «ریحان» سامی یوسف، یوسف اسلام (کت استیونس) دعوتم می‌کردند با کمال میل می‌رفتم. یا به کنسرت دوستم فُرات که لیسانس پزشکی دارد (پزشک عمومی) و هنگامی که برای دوستانش اجرا می‌کند می‌درخشد.

- برنامه های آینده شما چیست؟ آیا از قرآن چیزی یاد گرفته‌اید؟ آماده نمی‌شوید که زبان عربی را یاد یگیرید و آن را به 5 زبانی که می‌دانید اضافه کنید؟

من دو درس به عربی داشته‌ام. ابتدا به نظرم آمد یاد گرفتن آن پیچیده تر از 5 زبان اروپایی است که بلد هستم، ضمن اینکه برخلاف سایر زبان‌هایی که یاد گرفته‌ام و با علاقه با آنها کار و صحبت می‌کنم، زبان عربی چیزی بیشتر از سرگرمی و حرفه است. این زبان کلید من به سمت دانش برتر است.

- به نظر شما چرا انسانها به اسلام مشرف می‌شوند؟ غالبا این افراد هنرمندان و از جمله هنرمندان حوزه موسیقی هستند.

اسلام برخلاف دیگر " جریانات تعلیمی"  اساس و پایه‌ای استوار دارد که هر آجر آن سرجای خودش قرار گرفته است. این فقط یک "مهارت روحی" نیست بلکه قوانین مشخص و معین زندگی روزمره است.

راه اسلام برای کسانی است که قلبشان گشوده و آزاد از خرافات و توهمات است. انسانهای زیادی سعی می‌کنند براساس قوانین اسلام زندگی کنند، ولی حتی تصورش را هم نمی‌کنند که چنین دینی وجود دارد. به عنوان مثال مادربزرگم همیشه به من می‌گفت: "زندگی تسلط همیشگی و مداوم بر خود است" و چخوف که می‌گفت "ذره ذره از خود بردگی می‌کشید". سپس کتاب‌های الغزالی را که نقش مهمی در راه من به سمت اسلام داشتند،  باز می‌کنیم و می‌خوانیم:

"اگر نمی‌توانی درباره خدا فکر کنی، حداقل سعی کن خودت را فراموش کنی". این همان اسلام است.

اگر علاقه دارید کسی را به اسلام دعوت کنید فقط لازم است به او پیشنهاد کنید که بیندیشد و به ندای قلبش گوش دهد چون در صحرای اشباع شده از اطلاعات، او به جای گمراه شدن در انحرافات دانشمند نماهایی که گمراهانی همانند خود به وجود می‌آورند،  بسیاری از نداهای باطنی را خواهد یافت که بدون اجبار به دنبال آنها خواهد رفت.

ادامه دارد ...


مترجم: طیبه نادری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.