تبیان، دستیار زندگی
متخصصان امیدآفرین كشورمان پرتاب آزمایشی ماهواره‌بر سفیر امید را در شب ولادت با سعادت حضرت مهدی موعود (عج) با حضور رییس‌جمهور، با موفقیت انجام دادند و راه را برای نشاندن ماهواره در مدار كره زمین هموار ساختند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرتاب سفیر ایران به فضا

پرتاب ماهواره بر سفیر امید

متخصصان امیدآفرین كشورمان پرتاب آزمایشی ماهواره‌بر سفیر امید را در شب ولادت با سعادت حضرت مهدی موعود (عج) با حضور رییس‌جمهور، با موفقیت انجام دادند و راه را برای نشاندن ماهواره در مدار كره زمین هموار ساختند.

این آزمایش كه با هدف صحه‌گذاری بر عملكرد ماهواره بر، سیستم‌های داده پردازی از راه دور، دستگاه مركزی زمینی، ایستگاه‌های زمینی تله‌متری، فرمان از راه دور (تلكامند) و تعیین موقعیت ماهواره صورت گرفت توانست به اهداف از پیش تعیین شده دست یابد.

گفتنی است در این آزمایش زیرساخت‌های ارتباطی گسترده زمینی به نحو كاملی از این پرتاب آزمایشی پشتیبانی كردند.

این دومین پرتاب آزمایشی است که بحمدالله به اهداف خود رسید و موجبات شادی و اقتدار ملت شریف ایران اسلامی را فراهم آورد.

پژوهشگران ایرانی با تجزیه و تحلیل اطلاعات دریافتی از این پرتابگر امیدوارند در تابستان سال آینده (1387) ماهواره «امید» را بدین طریق پرتاب كرده و پس از آن به پرتاب ماهواره‌های دیگر اقدام كنند.

رییس جمهور كشورمان در سفر اخیر خود به تركیه از پرتاپ نخستین ماهواره مخابراتی ایرانی با موشك و پرتابگر ایرانی خبرداده بود.

مسوولان فضایی كشور حدود شش ماه قبل (بهمن ماه 1386) پس از پرتاب آزمایشی موشک "کاوشگر-1" به فضا اعلام كرده بود كه تا تابستان ماهواره ایرانی "امید" را از سكوی پرتابی در داخل كشور در مدار زمین قرار خواهند داد.

به گزارش سرویس «فن‌آوری» ایسنا، مهندس طالب زاده بهمن ماه سال گذشته در حاشیه مراسم افتتاحیه هفتمین كنفرانس انجمن هوافضای ایران درباره پرتاب آزمایشی «کاوشگر-1» به خبرنگاران گفت: پرتاب «كاوشگر1» شامل دو بخش بود كه پس از گذشت حدود 100 ثانیه قسمت اول از قسمت دوم جدا شد و توسط چتری به زمین بازگشت و قسمت دوم تا ارتفاع 200 كیلومتری به مسیر خود ادامه داد.

كشورهای معدودی دارای توانائی بومی پرتاب ماهواره هستند و تنها حدود 7 كشور این قابلیت را دارند.

وی افزود: بخش دوم این پرتابگر اطلاعاتی كه در مسیر پروازی‌اش وجود داشت، چون یونسفر، جو، امواج الكترومغناطیس و سایر اطلاعات را دریافت كرد و همزمان با ایستگاه زمینی ارتباط برقرار كرد و پس از 5 تا 6 دقیقه دوباره توسط چتری به زمین بازگشت.

وی خاطر نشان كرد: این اطلاعات به عنوان فاكتور در پرتاب‌های بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد و پرتاب‌های بعدی نیز از همین مسیر ادامه یافته و به طور حتم این اطلاعات تغییر می‌یابد.

رییس سازمان فضایی ایران تصریح كرد: با تجزیه و تحلیل اطلاعات دریافتی از این پرتابگر آن را توسعه می‌دهیم و امیدواریم در تابستان سال آینده ماهواره «امید» را بدین طریق پرتاب كرده و پس از آن به پرتاب ماهواره‌های دیگر اقدام كنیم.

خبرگزاری ایسنا