تبیان، دستیار زندگی
فکر کردن جدی به «آینده» برای اولین بار از نوجوانی آغاز می‌شود. نوجوانی که برای ورود به دنیای بزرگ‌سالی آماده می‌شود در می‌یابد که باید بتواند مستقل زندگی کند و به اصطلاح روی پای خودش بایستد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه‌طور می‌توانم روی پای خودم بایستم؟

چه‌طور می‌توانم روی پای خودم بایستم؟

فکر کردن جدی به «آینده» برای اولین بار از نوجوانی آغاز می‌شود. نوجوانی که برای ورود به دنیای بزرگ‌سالی آماده می‌شود در می‌یابد که باید بتواند مستقل زندگی کند و به اصطلاح روی پای خودش بایستد. از اینجاست که مفهوم «آینده» اهمیت پیدا می‌کند. بیشتر افراد برنامه‌ریزی برای آینده را از نوجوانی شروع می‌کنند و البته بارها هم برنامه‌های خود را تغییر می‌دهند.

برنامه‌ی تو برای زندگی آینده چیست؟

در این برنامه درباره‌ی چه چیزهای مهمی فکر کرده‌ای؟

چند بار تا به حال نقشه‌هایت را در باره‌ی آینده تغییر داده‌ای؟

فکر می‌کنی مهم‌ترین مسائل زندگی آینده‌ات کدام‌اند؟

کارآفرین کسی است که با پذیرفتن خطرهای آغاز یک کار اقتصادی، آن کار را راه می‌اندازد و پیش می‌برد، کارآفرینان کسانی‌اند که به‌جای تلاش برای کارمندی، کار جدیدی را به وجود می‌آورند و برای خودشان و دیگران راهی برای کسب درآمد پیدا می‌کنند.

به‌طور معمول، برای همه‌ی ما، این موضوعات در آینده اهمیت دارند:

* پیشرفت در امور معنوی و دینی

* ادامه‌ی تحصیلات و ورود به دانشگاه

* ازدواج و تشکیل زندگی خانوادگی

* شغل و کسب درآمد

منظور از دانش اقتصادی، اطلاعات مربوط به انواع امور مالی زندگی مانند امور بانکی، بورس، بیمه، تجارت، سرمایه‌گذاری، پس‌انداز و به‌طور کلی کاربردهای پول در زندگی است

البته اینها موضوعات عمده‌ی زندگی‌اند و هرکس به تناسب شرایط و موقعیت زندگی‌اش ممکن است به موضوعات دیگری نیز فکر کند.

موضوع مهم درباره‌ی آینده، آمادگی‌های امروز است. اگر کسی بخواهد برای آینده‌اش برنامه‌ریزی کند، باید فرصت‌های امروز را از دست ندهد. آیا منطقی است که به فکر خوشبختی و سعادت در آینده باشیم. اما برای رسیدن به اهدافمان تلاش نکنیم؟

چه‌طور می‌توانم روی پای خودم بایستم؟

کسب درآمد، مسئله‌ای مهم

یکی از مسائل مهم آینده‌‌ی هر یک از ما کسب درآمد و استقلال مالی است. به همین دلیل در دوره‌ی راهنمایی تحصیلی، برنامه‌هایی برای آشنایی با مشاغل پیش‌بینی شده است.

فکر کردن جدی به «آینده» برای اولین بار از نوجوانی آغاز می‌شود. نوجوانی که برای ورود به دنیای بزرگ‌سالی آماده می‌شود در می‌یابد که باید بتواند مستقل زندگی کند و به اصطلاح روی پای خودش بایستد

در هفته‌ای که به نام ‌آشنایی با مشاغل نام‌گذاری شده است، مدارس سعی می‌کنند شما را با شغل‌های مختلف و مسائل مربوط به آنها آشنا کنند. اما بهتر است مسائل مالی زندگی را فقط  در شغل خلاصه نکنیم. برای استقلال مالی در زندگی  به «دانش اقتصادی» نیاز داریم. اگر ما به تحصیلات دانشگاهی نیاز داریم، حتماً به نوعی سواد مالی یا دانش اقتصادی هم نیازمندیم تا بتوانیم از پس زندگی خود برآییم و به شیوه‌ای مستقل زندگی کنیم.

چه‌طور می‌توانم روی پای خودم بایستم؟

مدرسه و دانش اقتصادی

منظور از دانش اقتصادی، اطلاعات مربوط به انواع امور مالی زندگی مانند امور بانکی، بورس، بیمه، تجارت، سرمایه‌گذاری، پس‌انداز و به‌طور کلی کاربردهای پول در زندگی است. البته آشنایی با مشاغل هم بخشی از دانش اقتصادی محسوب می‌شود.

نکته‌ی بسیار مهم، درباره‌ی دانش‌اقتصادی این است که مدرسه چه کمکی در این باره می‌کند؟ آیا آموزش‌های مدرسه می‌توانند ما را برای استقلال مالی آماده کنند؟ یک اشتباه درباره‌ی استقلال مالی این است که فکر می‌کنیم هر چه پول بیشتری داشته باشیم، وضعمان بهتر خواهد بود. مسئله‌ی مهم پول‌دار بودن نیست. پول می‌آید و می‌رود، اما اگر چگونگی استفاده از پول و کاربردهای آن را بیاموزیم، می‌توانیم به آینده بیشتر امیدوار باشیم.  حالا سوال قبلی را تکرار می‌کنیم: آیا ما در مدرسه  کاربردهای پول را می‌آموزیم؟

توصیه می‌کنیم از همین حالا اطلاعاتی درباره‌ی کارآفرینی  به‌دست آورید. کار سختی هم نیست؛ کافی است در اینترنت واژه‌ی «کارآفرینی» را جست‌وجو کنید. علاوه بر وزارت کار، دانشگاه‌ها و بسیاری از مراکز علمی دیگر، برای موضوع کار‌آفرینی، سایت اینترنتی دارند.

واقعیت این است که مدارس چیز زیادی درباره‌ی پول درآوردن و کاربردهای آن به ما آموزش نمی‌دهند. از این نکته می‌توانیم چه استفاده‌ای بکنیم؟ آموزش‌های مدرسه‌ای، دانش ما را درباره‌ی مسائل مختلف زندگی افزایش می‌دهند و در بخشی از زندگی آینده‌ی ما نقش بسیار مهمی دارند.

به‌عنوان مثال، ادامه‌ی تحصیلات از طریق آموزش‌های مدرسه‌ای امکان‌پذیر است. اگر به‌همراه آموزش‌های مدرسه‌ای، چیزهایی هم درباره‌ی امور مالی بیاموزیم، آمادگی‌هایمان را برای آینده افزایش خواهیم داد. نباید خیلی منتظر ماند. اگر خودتان شروع نکنید، ممکن است در آینده به دلیل ضعف دانش اقتصادی ضرر کنید. آیا دانش اقتصادی را باید پس از پایان تحصیلات مدرسه‌ای فرا گرفت؟ آیا اگر از الان آمادگی‌هایمان را افزایش دهیم، بهتر نیست؟

چه‌طور می‌توانم روی پای خودم بایستم؟

کارمند یا کارآفرین

به دلایل زیادی، این تصوّر بین عدّه‌ی زیادی از مردم وجود دارد که اولین و ساده‌ترین راه کسب درآمد، کارمند شدن است. بسیاری از جوانان وقتی تحصیلات دانشگاهی خود را تمام می‌کنند، به دنبال جایی برای استخدام و حقوق کارمندی می‌گردند. این تفکر نه تنها چندان درست نیست بلکه خطرناک هم هست. کارمند بودن ممکن است درآمد ثابتی داشته باشد اما کارآفرینی می‌تواند هم درآمد بهتری داشته باشد و هم بیشتر به نفع جامعه و کشور است.

چه‌طور می‌توانم روی پای خودم بایستم؟

کارآفرینی یعنی چه؟

کارآفرین کسی است که با پذیرفتن خطرهای آغاز یک کار اقتصادی، آن کار را راه می‌اندازد و پیش می‌برد، کارآفرینان کسانی‌اند که به‌جای تلاش برای کارمندی، کار جدیدی را به وجود می‌آورند و برای خودشان و دیگران راهی برای کسب درآمد پیدا می‌کنند.

کارآفرینی موضوعی بسیار مهم در جامعه‌‌ی ماست. شاید گاهی خبرهایی در مورد بی‌کاری شنیده‌اید. ممکن است افراد زیادی حتی دارای تحصیلات دانشگاهی در رشته‌های معروف باشند اما نمی‌توانند برای خود کاری خوب دست و پا کنند.

«کارآفرینی» یکی از بهترین راه‌حل‌های از بین بردن مشکل بی‌کاری است.

نکته‌ی بسیار مهم، درباره‌ی دانش‌اقتصادی این است که مدرسه چه کمکی در این باره می‌کند؟ آیا آموزش‌های مدرسه می‌توانند ما را برای استقلال مالی آماده کنند؟ یک اشتباه درباره‌ی استقلال مالی این است که فکر می‌کنیم هر چه پول بیشتری داشته باشیم، وضعمان بهتر خواهد بود. مسئله‌ی مهم پول‌دار بودن نیست. پول می‌آید و می‌رود، اما اگر چگونگی استفاده از پول و کاربردهای آن را بیاموزیم، می‌توانیم به آینده بیشتر امیدوار باشیم.

خوشبختانه از چند سال پیش، بحث«کارآفرینی» در کشور ما به‌طور جدی شروع شده است و هر سال هم همایش‌هایی برای این موضوع برگزار می‌شود.

توصیه می‌کنیم از همین حالا اطلاعاتی درباره‌ی کارآفرینی  به‌دست آورید. کار سختی هم نیست؛ کافی است در اینترنت واژه‌ی «کارآفرینی» را جست‌وجو کنید. علاوه بر وزارت کار، دانشگاه‌ها و بسیاری از مراکز علمی دیگر، برای موضوع کار‌آفرینی، سایت اینترنتی دارند.

چه‌طور می‌توانم روی پای خودم بایستم؟

چند پیشنهاد

1- گاهی خوب است به بخش‌های اقتصادی اخبار صدا و سیما گوش کنید. در اخبار اقتصادی مفاهیمی به‌کار برده می‌شوند که به مرور زمان بهتر می‌توانید مفاهیم آنها را درک کنید.

2- در آگهی‌های بازرگانی و تبلیغات مربوط به امور اقتصادی، به مفاهیم دقت و سعی کنید با پرسش از والدین و معلمان، معنای آنها را دریابید. در این آگهی‌ها واژه‌هایی مانند اوراق مشارکت، سپرده‌گذاری، سود، کارت‌پول، قرض‌الحسنه، سپرده‌ی کوتاه مدت و بلند مدت و غیره به کار برده می‌شوند که درک آنها موجب افزایش دانش اقتصادی شما خواهد شد.

3- بهتر است گاهی با تهیه‌ی روزنامه‌ی اقتصادی و مرور اخبار و اطلاعات آنها، با جزئیات مسائل اقتصادی بیشتر آشنا شوید.

4- شرکت‌های بیمه، بانک‌ها و مراکز اقتصادی دیگر، بروشورهایی درباره‌ی خدمات خود چاپ می‌کنند که به‌طور معمول تهیه‌ی آنها کار سختی نیست. این بروشورها را بخوانید و درباره‌ی جزئیات آنها سوال کنید.

5- از طریق لغت‌نامه‌ها و فرهنگ‌نامه‌ها نیز می‌توانید در این زمینه اطلاعات زیادی به‌دست آورید. اینترنت نیز منبع خوبی برای یافتن اطلاعات درباره‌ی مفاهیم اقتصادی است.

6- در خانه هم فرصت‌های مناسبی برای کسب اطلاعات و افزایش دانش اقتصادی وجود دارد. با بعضی از مسائل اقتصادی به خوبی می‌توان از طریق دانستی‌های والدین آشنا شد. اگر بخواهید درباره‌ی چک، سفته، افتتاح حساب، نقد کردن چک، واریز پول، حواله و غیره‌اطلاعاتی به دست آورید، در دسترس‌ترین منبع، والدین شما هستند.

برگرفته از: مجله رشد نوجوان

نوشته: ابراهیم اصلانی

**************************************

مطالب مرتبط

بابا باور کن خوشگلی!

زباله ها را بردارید تا زمین را پیدا کنیم!

چکه چکه تا دریا

ماهی ها حوضشان خالی است ......

بوی کباب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.