تبیان، دستیار زندگی
در مسابقات جهانى باكو، هنگامى كه كسى حتى فكر بردن على محمدى را نمى كرد.......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محمدی و چشمک به مدال المپیک

علی محمدی به دنبال مدال در المپیک

در مسابقات جهانى باكو، هنگامى كه كسى حتى فكر برد  على محمدى را نمى كرد، رفت روى تشك و برد . سپس كشتى دوم را هم برد اما در مصاف سوم، هنگامى كه كسى فكر باختن او را هم نمى كرد، رفت روى تشك و باخت. حالا براى المپیك نمى دانیم چگونه باید درباره اش فكر كنیم!

گذشته از مزاح، این كه على محمدى مدال مى گیرد یا نمى گیرد، آنتالیایى كشتى مى گیرد یا باكویى اوستیایى ظاهر مى شود یا لیگ برترى سؤالاتى است كه فقط روز مسابقات 66 كیلوگرم كشتى فرنگى، در استادیوم دانشكده كشاورزى پكن به پاسخ خواهد رسید. در جام جهانى آنتالیا، شگفتى ساخت و هرى لستر امریكایى برنده مدال برنز همان سال جهان را شكست داد. لستر اساساً فرنگى كارى قدرتى است اما حریف زور ذاتى جوان اهل شهرستان شهریار نشد.

على محمدى در داخل هم حریفان پر تعدادى داشت. افشین بیابانگرد از اردبیل كه نمى دانیم چرا كمتر به او میدان داده شد، یا عباس محب تاش، حمیدرضا رضایى از قم، حتى گاه گدارى صحبت از پرویز زیدوند هم به میان مى آمد. همان اعجوبه اندیمشكى كه در المپیك قبلى باید مدال مى گرفت و نگرفت زیرا مقابل فرید منصورف، قهرمان آن المپیك و قهرمان حال حاضر جهان از جمهورى آذربایجان، اتمسفر داورى كاملاً علیه نماینده ما بود.

*در این فرصت باقى مانده چه كارهایى را پیش رو دارى آیا از روند ادو راضى هستى ؟

من حدود 15 ماه است كه با حضور در تمرینات تیم ملى خود را آماده حضور در چنین رویدادى كرده ام و در این مدت باقیمانده هم تمام تلاشم را مى كنم كه با به دست آوردن شرایط ایده آل وارد مسابقه ها بشوم.

*حالا كه المپیكى شدى حست چه فرقى با دیگر مسابقه ها دارد؟

همان طور كه همه مى دانند المپیك بزرگ ترین رویداد ورزشى دنیا است كه هر 4 سال یكبار برگزار مى شود و تمام ورزشكاران دنیا در مدت 4 سال همه تلاششان را مى كنند كه در این رقابت ها حضور پیدا كنند و با توجه به این مساله مطمئنا المپیكى شدن براى همه و من متفاوت است. و من هم در این مدت تلاش زیادى را كرده ام كه نظر مربیانم را جلب كنم كه در این رقابت ها نماینده خوب كشورمان باشم و امیدوارم اینگونه باشد.

خب هیچ كس به المپیك نمى آید كه نظاره گر باشد بلكه همه به دنبال كسب مقام و مدال هستند و من هم یكى از نفراتى هستم كه چون مى دانم به احتمال زیاد این اولین و آخرین المپیكى است كه در آن حضور دارم تمام تلاشم را مى كنم

*براى اینكه نماینده خوب وزن 66 كیلو ایران باشى چه كارهایى انجام دادى ؟

راستش من كارى انجام نداده ام بلكه مربیان وكادر فنى برنامه هایى براى مادر نظر گرفتند و ما هم سعى کردیم این برنامه ها و تمرینات را به نحو احسن انجام بدهیم تا به شرایطى كه مربیان و خود ما نیاز داریم برسم.

*از حریفانت در بازیهاى چقدر شناخت دارى ؟آیا در المپیك كشتى گیرى حضور دارد كه تاكون با او كشتى نگرفته باشى ؟

تقریبا مى شود گفت تمام حریفانم را مى شناسم اما كشتى گیرانى هستند كه كشتى آنها را دیده ام اما خودم با آنها كشتى نگرفته ام و سعى مى كنم در زمانى كه باقى مانده با آنالیز كردن كشتى سایر كشتى گیران حاضر در المپیك بتوانم مقابل آنها كشتى هاى قابل قبولى را به نمایش بگذارم.

*با این وجود آیا به دنبال ارائه كشتى هاى خوب هستى، كشتى هاى خوب همراه با نتیجه ؟

خب هیچ كس به المپیك نمى آید كه نظاره گر باشد بلكه همه به دنبال كسب مقام و مدال هستند و من هم یكى از نفراتى هستم كه چون مى دانم به احتمال زیاد این اولین و آخرین المپیكى است كه در آن حضور دارم تمام تلاشم را مى كنم تا با كسب یك مقام قابل قبول به كارم پایان بدهم و در واقع براى كشورم افتخار آفرینى كنم.

خیلى دوست دارم كه حتما روى یكى از سكوهاى المپیك بیاستم و بارها وبارها هم به این موضوع فكر كرده ام و این مساله هم همیشه باعث مى شود كه با انگیزه بالایى تمریناتم را دنبال كنم تا به بزرگ ترین آرزوى ورزشى ام دست پیدا كنم.

*چرا فكر مى كنى پكن آخرین حضورت در المپیك است ؟

از الان كه نمى شود چیزى را پیش بینى كرد اما باید گفت ما كشتى گیران جوان و نوجوان زیادى داریم كه از توانایى بالایى برخوردار هستند و مى توانند با انجام تمرینات مستمر به شرایط خوبى برسند و شاید تا آن موقع من بخواهم كشتى را كنار بگذارم تا جا براى جوانان باز باشد.

*آیا تا حالا فكر كردى كه كدام سكوى المپیك از آن تو مى شود ؟

خیلى دوست دارم كه حتما روى یكى از سكوهاى المپیك بیاستم و بارها وبارها هم به این موضوع فكر كرده ام و این مساله هم همیشه باعث مى شود كه با انگیزه بالایى تمریناتم را دنبال كنم تا به بزرگ ترین آرزوى ورزشى ام دست پیدا كنم.

*از امكانات اردو راضى بودی ؟

بله راضى هستم

*به خوبى ؟

بله، چون همزمان باتمرینات سخت و فشرده باید سعى كنیم كه مصدوم هم نشویم هر چند كه این روزها با نزدیك شدن به بازیها از فشار تمریناتمان كم مى شود تا بدنمان استراحت بكند و به شرایط ایده آل برسیم.

*ترس از مصدومیت باعث نمى شود كه تمریناتتان را به خوبى انجام ندهید ؟

نه، ما در تمرینات سعى مى كنیم حواسمان جمع باشد كه تمرین اشتباهى را انجام ندهیم كه باعث آسیب دیدگى مان شود این در شرایطى است كه مربیان هم با دقت تمرینات ما را زیر نظردارند تا مشكلى برایمان پیش نیاید.

علی محمدی کشتی گیر وزن 66 کیلوگرم تیم ملی

محمدى روى سكو مى رود

محمدرضا یزدانى خرم رییس فدراسیون كشتى كشورمان از على محمدى به عنوان یكى از كشتى گیران شایسته براى حضور در بازیهاى المپیك نام مى برد. یزدانى خرم معتقد است طى سالیان گذشته محمدى توانسته كشتى هاى قابل قبولى را به نمایش بگذارد و خود را به عنوان مدعى اصلى این وزن در كشور معرفى كند و به این ترتیب با انتخاب او در بازیهاى المپیك امیدواریم او بتواند كشتى هاى قابل قبولى به نمایش بگذارد.

رییس فدراسیون كشتى ایران پیش بینى در المپیك را كار سختى مى داند و مى گوید: تمام كشتى گیران حاضر در بازیهاى المپیك براى كسب مقام به بازیها مى آیند همانطور كه محمدى براى روى سكو رفتن به پكن مى رود و با این وجود امیدواریم او بتواند با استفاده از شگردهاى خوبش روى یكى از سكوهاى المپیك قرار بگیرد.

من مى گویم محمدى توانایى خلق یك شگفتى را دارد. البته كادر همراه نیز باید در این پروسه با او به طور كامل همراه باشند و كمكش كنند. محمدى استعداد شكوفا شده اى از شهرستان كشتى خیز شهریار است.

ناصر نوربخش: مى تواند مدال بگیرد

مربى سازنده و زحمتكشى كه على محمدى را پرورش داده و حاضر و آماده در اختیار مربیان تیم ملى گذاشته، درباره شاگرد حاضر به یراقش مى گوید: على در پكن باید از تمام توانایى هایش بهره بگیرد.

این مسابقات با تمام رویدادهایى كه قبلاً تجربه كرده تفاوت دارد نه آنتالیا است و نه آلماتى، نه ایتالیا است و نه هیچ مسابقه دیگرى. حتى با مسابقات جهانى باكو هم تفاوت دارد.

البته صحبت هایم به معناى دور از دسترس بودن موفقیت در المپیك نیست. اتفاقاً مقصودم این است كه اگر یك كشتى گیر بداند پا به چه میدانى مى گذارد، آن گاه امكان حصول موفقیت هم افزایش خواهد یافت.

من مى گویم محمدى توانایى خلق یك شگفتى را دارد. البته كادر همراه نیز باید در این پروسه با او به طور كامل همراه باشند و كمكش كنند. محمدى استعداد شكوفا شده اى از شهرستان كشتى خیز شهریار است. همان طور كه بارها گفته ام من با تیم منتخب شهریار مى توانستم هر هفت سهمیه كشتى فرنگى را كسب كنم.

به هر حال فرصت هاى طلایى در اوزان 60 و 74 از كف رفت. حالا على محمدى باید قدر موقعیت را بداند، چهار سال دیگر معلوم نیست چه اتفاقاتى رخ خواهد داد. او مى تواند در همین پكن، مهم ترین مدال ورزشى را نصیب خود كند.

بیوگرافى

افتخارات على محمدى

سال 2004 جوانان آسیا، آلماتى، طلا

سال 2006 دانشجویان جهان، اولان باتور، نقره

سال 2006 عضو تیم ملى در مسابقات جهانى گوانگ ژو

سال 2007 قهرمان جام جهانى آنتالیا

سال 2007 قهرمانى آسیا در بیشكك، برنز

سال 2007 عضو تیم ملى در مسابقات جهانى باكو

سال 2008 قهرمان جام جهانى ژومباتلى مجارستان

سال 2008 مدال نقره گزینشى المپیك، اوستیاى رم

سال 2008 جام آزوماش اوكراین، برنز

سال 2008 المپیك پكن، ( )

کشتی آزاد

نگاه ویژه

فرنگى كارى كه مى تواند شگفتى ساز باشد

على محمدى فرنگى كار وزن 66 كیلوگرم كشورمان پس از اینكه توانست از تمام حریفان داخلى خود پیشى بگیرد عازم مسابقه هاى قهرمانى آسیا شد و همان جا بود كه با كسب عنوان برتر رقابت ها البته با نمایش هاى قابل قبول خود را مدعى اصلى این وزن در كشور معرفى كرد.

پس از آن بود كه وقتى كشتى هاى او دیگر خیلى تعریفى نداشت ریحانى جایگزین او در مسابقه هاى بعدى شد اما وقتى ریحانى نتوانست سهمیه ورودى المپیك را به دست بیاورد دوباره تمام نگاه ها به سوى محمدى بود. على بعد از حضور در مسابقات گزینشى با ارائه كشتى هاى قابل قبول توانست بلیت پكن را براى وزن سوم فرنگى كاران رزرو كند.

او اكنون نماینده تیم ملى ایران براى اعزام به المپیك معرفى شده است. محمدى براى كسب مقام در المپیك كار سختى ندارد و تنها باید از چند مانع نه چندان مرتفع بگذرد تا براى اولین بار در تاریخ كشتى فرنگى ایران اولین مدال این وزن را به دست بیاورد. هرچند كه اكثر كارشناسان خارجى معتقدند كه محمدى شانس كمترى نسبت به سایر كشتى گیران دنیا براى كسب مدال دارد اما او با روحیه جنگندگى بالایى كه دارد مى تواند یكى از شگفتى سازان كاروان ایران در المپیك پكن باشد.

كسب سهمیه

چگونه سهمیه گرفتیم

در این وزن، ابتدا على محمدى به مسابقات جهانى باكو رفت. جایى كه نفرات اول تا هشتم سهمیه مى گرفتند، اما او به مقام دوازدهم رسید. سپس در مسابقات قهرمانى آسیا، حمید ریحانى اعزام شد و با خارج شدن از گردونه مسابقات، نتوانست سهمیه بگیرد. سرانجام در مسابقات گزینشى اوستیا در حومه رم پایتخت ایتالیا، على محمدى نایب قهرمان شد و جواز المپیك را كسب كرد.