تبیان، دستیار زندگی
مرتضی سپهوند بوکسور ایران در وزن 64 کیلوگرم ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سپهوند برای مدال می جنگد

سپهوند بوکسور تیم ملی ایران

مرتضی سپهوند بوكسور ایرانی در وزن 64 كیلوگرم معتقد است برای کسب مدال المپیک آماده جنگیدن است. گفتگو و مشخصات این بوکسور ملی پوش از نظر شما می گذرد :

*مرتضى سپهوند در فاصله چند روز مانده تا المپیك چقدر آماده است ؟

تقریبا آماده ام. البته یك سرى مشكلات هم داشتم.

*چه مشكلاتى ؟

مشكل اصلى ام اضافه وزن بود كه یك مقدار از آن را كم كردم.

*چقدر اضافه وزن داشتى ؟

7 كیلو.اما الان دیگر سر وزن هستم

*در بوكس وزن كم كردن مثل كشتى است ؟

كم كم وزنم را كم مى كنم كه براى خوردن غذا مشكل پیدا نكنم. با رژیم غذایى و قرص هاى چربى سوز و تمرین.در رژیم غذایى هم سعى مى كنم رژیم مواد قندى و پروتئینى بگیرم. سعى مى كنم بیشتر از حد معمول وزنم كم شود تا در پكن غذا مى خورم مشكلى پیش نیاید.

*با رژیم غذایى كه گرفته اى بدنت براى المپیك ضعیف نمى شود ؟

نه. بیشتر از اینكه بدنم ضعیف شود، رژیم غذایى عصبى ام مى كند اما به خاطر ورزشى كه مى كنم بدنم با شرایط منطبق نمى شود.

*شرایط مسابقه بوكس با بقیه رشته ها فرق دارد ؟

خیلى . بوكس سخت ترین رشته ورزشى است. در مسابقه سه اصل در موفقیت تاثیر دارد. اول قرعه، بوكس با قرعه ارتباط مستقیم دارد. ممكن است به خاطر قرعه در شب اول مقابل كسى قرار بگیرى كه فینالیست مى شود. وقتى تو بازنده باشى همه چیز برایت تمام مى شود.

بالاخره، هر مسابقه یك برنده دارد. از طرفى سیستم مسابقه بوكس ، تك حذفى است. بعد از باخت در مسابقه دیگر از دستت كارى برنمى آید. با باخت همه چیز تمام مى شود. البته شرایط روحى بوكسورها خیلى در نتیجه مسابقه ها تاثیر مى گذارد.

*مرتضى سپهوند به چه امیدى روى رینگ المپیك پكن مى رود ؟

صد درصد براى مدال مى جنگم. حالا اگر بقیه قضایا جور نشود حرف دیگرى است. نمى دانم قرعه چطور باشد. اما من براى مدال مبارزه مى كنم. همانطور كه در 11 سال سابقه ام هیچ وقت براى باخت روى رینگ نرفته ام بلكه براى مدال جنگیده ام.

*فكر مى كنى در پكن به مدال برسى ؟

با امید به خدا، امیدوارم كه قسمتم مدال باشد.

*یعنى حالا آنقدر آماده اى كه مدال المپیك را براى خودت كنار گذاشته اى ؟

حالا آماده ترین بدن را دارم. هیچ وقت تمریناتم این قدر خاص و منظم نبوده. در 11 سالى كه عضو تیم ملى بوده ام. تمریناتى كه براى المپیك کردم خیلى خوب بود. جور دیگرى بود.

*اردوهایتان نیز بهترین اردو بوده ؟

اردوها كم و كاستى هم داشته اما مسؤولان رسیدگى كرده اند و خیلى از مشكلاتمان برطرف شده.

*بوكسورها هم مثل بقیه ورزشكاران قبل از مسابقه به اوج مى رسند؟

بوكسورها مسابقه به مسابقه آماده مى شوند و اوج آمادگى فینال است. بعد از فینال دوباره بدن افت مى كند.

*جداى از مسابقه شرایط خاص هم روى اوج آمادگى تأثیر مى گذارد

یك سرى شرایط هم است. اگر بوكسور پیك اش قبل از فینال باشد، براى مسابقه سوم و چهارم بدنش افت مى كند. آن وقت نهایت بدشانسى اوست.

*با زود رسیدن به پكن، آن هم چند روز قبل از شروع مسابقه بدنت افت نکرد ؟

اگر در تمرینات حریف تمرینى داشته باشم، این شرایط پیش نمى آید اما اگر حریف تمرینى نداشته باشم، آن وقت شاید بدنم افت كند البته باز هم این مساله براى من و قربانى كمتر است.

*حریفانت را مى شناسى ؟

تقریبا همه را البته شناخت من فقط به اسم و ملیت شان محدود مى شود هرچند با یك تعدادى از آنها هم بازى كرده ام اما یك سرى از آنها را فقط اسم شان را بلدم.

سرقت گذرنامه ملی پوشان بوکس

*با كدام حریفان ات مسابقه داده اى ؟

بوكسورهاى كوبا، روس، قزاق، تایلند، گرجستان، ارمنستان، زامبیا، انگلیس و ژاپن.

*وقتى حریفى را نمى شناسى، مباره برایت سخت تر نمى شود چطور متوجه مى شوى باید چه جورى با آن مبارزه كنى ؟

آنهایى را كه نمى شناسم باید روى رینگ محك بزنم البته مربى ام هم مسابقه هاى دیگر را مى بیند و اطلاعاتى درباره ضعف و قوت هاى آنها به دست مى آورد اما اگر بوكسورى را نشناسم 30 ثانیه بعد از شروع مسابقه دستم مى آید كه باید چطور با او مبارزه كنم.

*فكر مى كنى مبارزه در المپیك از مسابقه هاى جهانى هم سخت تر باشد ؟

صددرصد. به هرحال المپیك است. سطح مسابقه هاى جهانى خیلى بالاست اما براى المپیك بهترین ها انتخاب شده اند. در مسابقه جهانى بوكسور ازبكستان بود اما نه آنقدر آماده. به طور حتم اگر سهمیه گرفته باشد آماده تر از شیكاگو به پكن مى آید. همه به المپیك جور دیگرى نگاه مى كنند. هر مسابقه هم سختى خاص خودش را دارد. فرقى نمى كند كه مسابقه اول باشد یا فینال، چرا كه همه براى برد مى آیند. در نهایت هم سه چهار نفر باید بمانند و همین كار را سخت تر مى كند.

* پكن اولین المپیكى است كه تجربه مى كنى ؟

بله، براى دو المپیك قبلى در اردو بوده ام. براى سیدنى 2000 مبتدى بودم و به عنوان حریف تمرینى در اردو بودم. در المپیك آتن سهمیه نگرفتم اما در پكن خودم المپیكى هستم.

*شرایط اردوهایتان در حد تدارك براى المپیك بود ؟

با تجربه هایى كه از اردوهاى سه المپیك دارم معتقدم تنها اردویى كه جو المپیكى نداشت همین اردوى المپیك پكن بود.

*چطور ؟

نگاه كنید تیم بسكتبال از وقتى سهمیه گرفت و اردوهایش شروع شد مدام در اردوهاى برون مرزى تمرین مى كند و مسابقه مى دهد تا شاید بین 12 تیم، دهم شود. من حتى زمانى كه براى بازیهاى آسیایى دوحه هم در شرایط آن بازیها آماده مى شدم حتى جو اردوهاى بقیه كشورها را دیده ام. تنها اردوى ما جو المپیكى ندارد. مسابقه هاى تداركاتى مان هم فقط جام ستارگان اروپا بود. یك اردو هم ارمنستان و بقیه هم در تهران.

* فكر مى كنم یكنواختى اردوها و تمرینات تو را خسته كرده ؟

تمرینات مان عالى بود اما اردوهاى یكنواخت خسته كننده بود. ما شرطى شده ایم. طبق عادت صبح تمرین، بعد ناهار، یك استراحت كوتاه و دوباره تمرین، برنامه 50 روزمان همین بود.

*فكر مى كنى براى اینكه اردوها یكنواخت نشوند چه كار باید مى شد ؟

مى توانستند اردوها را براى تنوع هم شده در شهرهاى مختلف برگزار كنند. كرمانشاه، كیش، مازندران و … هر شهرى كه شرایط تمرین مناسب را داشت. ما تفریح نمى خواهیم فقط تنوع مى خواهیم اما این كار انجام نشد.

* یكنواختى روى آمادگى تان تاثیر مى گذارد ؟

وقتى یكنواختى مفرط مى شود از نظر جسمانى در روحیه تاثیر منفى مى گذارد. ما خسته شده ایم. با اینكه محیط تمرین یكنواخت شده اما هیچ كدام از بچه ها كم نمى گذارند.

*با این وضعیت به مدال آورى بوكس در المپیك معتقدى ؟

همان طور كه آقاى مقصودى گفته اند به امید خدا با مدال برمى گردیم. مى خواهیم در پكن ركورد بزنیم.

*با چند برد مدال مى گیرى ؟

تا به حال سه برد نداشته ام. در بوكس سه برد بگیرى مدال مى گیرى، فكر مى كنم با مدالى كه در پكن به دست مى آید، نگاه ها به بوكس هم عوض مى شود.

سپهوند برای مدال می جنگد

مى تواند فینالیست شود

مرتضى سپه وند آمادگى اش نسبت به بقیه بوكسورهاى المپیكى بهتر است. بوكسور 28 ساله كه چهار سال بعد 32 ساله مى شود حتم دارد كه به المپیك بعدى نمى رسد. پس براى اینكه در پكن به موفقیت برسد مصمم تر است. پس همه توانش را به كار مى گیرد تا در المپیك پكن نتیجه بگیرد، فدراسیون هم براى اینكه او و دو بوكسور دیگر از فرصت استفاده كنند، برایشان برنامه ریزى كرده تا زیر نظر مربیان خود تمرین كنند و آماده آماده شوند. تقسیم بندى بوكسورها هم به همین خاطر بود.او حالا تنها زیر نظر اكبر احدى كار مى كند تا مربى اش همه انرژى اش را براى او بگذارد و همه ضعف هایش را برطرف كند و قوت هایش را بیشتر. بوكسورى است كه قبل از مسابقه تصمیم مى گیرد چطور مبارزه كند و تا آنجایى كه توان دارد مبارزه مى كند تا جلوى حریفش كم نیاورد.

همه رقباى او قدرترند، در واقع رقابت بین سبك وزن ها خیلى نزدیك و فشرده است.همین قضیه كار را در المپیك براى سپه و ند سخت تر مى كند اما بوكسور قزاق، حریف سرحالى است. هر چند او سابقه چهار راند بازى با بوكسور قزاق در بازیهاى آسیایى دوحه را دارد. با این حال سپه وند كسى نیست كه باج دهد. اگر تا قبل از فینال قرعه طورى باشد كه سپه وند مقابل بوكسور قزاقستانى قرار نگیرد مى تواند به فینال برسد و حتى مدال المپیك را بگیرد. در آن صورت شرایط زندگى اش فرق مى كند.

مرتضى با سرعت، حریفانش را اذیت مى كند

جسارت و خونسردى یكى از مهم ترین خصوصیات سپهوند به حساب مى آید كه به او كمك مى كند تا از نظر تكنیكى جزو 4-5 بوكسور خوب دنیا قرار بگیرد.

بوكسور المپیكى ایران با این تمرینات جزو آماده ترین ورزشكاران ایرانى اعزامى به المپیك بعد از آرش میر اسماعیلى است. او از نظر بدنى جزو آماده ترین هاست.

در صورتى كه قرعه مناسبى داشته باشد و در المپیك همان اول با بوكسورهاى ۶۴ كیلویى قزاقستان، كوبا، روسیه و تایلند كه جزو قدرترین ها هستند روبه رو نشود آن وقت حتى مى توانیم امیدوار باشیم كه سپه وند به فینال هم برسد.

او در مبارزه چپ گارد است و البته پاى خوبى كه براى فرار كردن دارد باعث مى شود تا او از حریفانش متمایز شود.

سرعت مرتضى در مبارزه با او خیلى كمك مى كند و همین مساله حریفانش را اذیت مى كند. او با شرایط و آمادگى كه دارد لیاقت رفتن روى سكوى المپیك را دارد نه به خاطر اینكه یك بوكسور ایرانى است بلكه او چیزى از بهترین هاى بوكس وزن۶۴ كیلوگرم دنیا كم ندارد.

حق اوست كه مدال المپیك بگیرد. مثل مسابقه هاى جهانى كه همه حریفانش را در شیكاگو كلافه كرد اما با بدشانسى مدال را از دست داد.

سپهوند برای مدال می جنگد

بیوگرافى

۲۸ سال پیش آخرین پسر خانواده سپه وند به دنیا آمد. ششمین پسر هم كم كم قد كشید و بزرگ شد. او هم مثل بقیه پسران و دختران ورزش را فراموش نكرد. اول هم از فوتبال شروع كرد و بعد هم دو و میدانى اما هیچكدام از این دو رشته او را مجذوب خود نكرد. حتى كوهنوردى، تیراندازى و جودو هم كه به بقیه برادرانش اهل آن بودند. براى او اما بوكس چیز دیگرى بود. مثل رحیم. هر وقت كه رینگ بوكس را مى دید چشمانش برق مى زد. به همین خاطر دیگر نتوانست و شروع كرد. 12 ساله بود در بوكس زیر نظر مرحوم ایرج ملك حسین پور استارت زد.

البته با برادرش نیز كار مى كرد. تا اینكه به اینجا رسید اما سپه وند قبل از اینكه عضو خانواده ورزش باشد. در یك خانواده نوازنده به دنیا آمده است. خانواده اى كه همه فرزندانش در آن ساز مى زنند. صداى كمانچه، عود، سنتور، دف، تنبگ، تار و تنبور گوش هر اهل دلى را نوازش مى دهد. البته از بین همه برادرانش تنها یك نفر اهل ورزش نیست. با این حال مادر مخالف سرسخت ورزش مورد علاقه اش است. خودش مى گوید: تنها كسى كه مخالف ورزش حرفه اى ما است مادرم است. به خاطر اینكه همیشه نگران مصدومیت ما است.

نگاه ویژه

سپهوند، بوكسورى امیدوار

مرتضى سپه وند بوكسور وزن ۶۴ كیلوى ایران بعد از دو دوره حسرت خوردن، بالاخره خودش المپیكى شد. او كه در المپیك هاى ۲۰۰۰ سیدنى و ۲۰۰۴ آتن حریف تمرینى المپیكى ها بود در سومین حضورش در اردوى المپیكى ها، یكى از سه ورزشكار ایرانى است كه باید در پكن روى رینگ برود. سپه وند كه خیلى ها پكن را اولین و آخرین المپیك او مى دانند آن هم به خاطر شرایط زندگى و سنى اش، از حالا یكى از سه مدال را براى او كنار گذاشته اند چرا كه معتقدند این شرایط انگیزه او را بالا برده تا حدى كه مدال المپیك او دور از دسترس نیست. از طرفى رییس فدراسیون معتقد است او با مدالى كه مى گیرد شرایط زندگى اش هم تغییر مى كند. احدى مربى اختصاصى اش اطمینان دارد جسارت، خونسردى و سرعت اش در المپیك به او كمك مى كند تا مقابل حریفانش كم نیاورد اگرچه بوكسور ۶۴ كیلویى ایران تا به حال مدال جهانى ندارد اما وقتى جسارت وخونسردى به تكنیك هاى او اضافه مى شود آن وقت با بوكسورهاى مطرح دنیا برابرى مى كند. اگر لطف خدا شامل حال او شود و چاشنى شانس و قرعه نیز به آن اضافه شود آن وقت شاید بوكس ایران نیز بى نصیب از مدال نماند.

كسب سهمیه

شیكاگو شهر آرزوهاى سپهوند

۴ سال پیش وقتى به المپیك نرفت همان موقع با خودش عهد كرد تا در المپیك بعدى باشد. در المپیك ۲۰۰۸ پكن. او مى خواست حداقل یك بار مبارزه روى رینگ المپیك را تجربه كند و كرد. به همین خاطر همه تمریناتش را براى گرفتن سهمیه متمركز كرد. براى مرتضى سپهوند بوكسور وزن ۶۴ كیلوگرم شیكاگو شهر آرزوها بود. او كه براى اولین بار همراه تیم ملى پا به مسابقه هاى جهانى مى گذاشت در رقابت با حریفان هموزنش كار را یكسره كرد با سهمیه اى كه گرفت. در وزن او ۶۴ بوكسور در این رقابت ها حاضر شده بودند. او نفر پنجم شد. در حالى كه ۸ نفر اول المپیكى مى شدند. سپهوند در بازى اول با بوكسور مقدونیه روبه رو شد و برد تا در مسابقه دوم مقابل حریف اوكراینى اش قرار بگیرد اما او نیز مقابلش تاب نیاورد و باخت تا در شب سوم مسابقه با بوكسور رومانیایى مبارزه كند. حریف رومانیایى نیز به مرتضى باخت اما چهارمین حریف سپهوند، بوكسور قزاقستانى بود همان قهرمان جهان، مرتضى به او باخت اما سهمیه را هم گرفت. اولین سهمیه بوكس ایران براى المپیك پكن.