تبیان، دستیار زندگی
دو طلا و دو برنز در کارنامه نماینده 66 کیلوگرم کشورمان باعث شد او به عنوان یکی از ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میر اسماعیلى به دنبال اولین مدال کاروان ایران

میر اسماعیلی به دنبال اولین مدال کاروان ایران

دو طلا و دو برنز جهانى در كارنامه نماینده 66- كیلوگرم كشورمان باعث شد او به عنوان یكى از نوابغ جودوى جهان مطرح شود.

آرش میر اسماعیلى از المپیك سیدنى مقام پنجمى را به ارمغان آورد اما نتیجه زحمات چهار ساله اش در بازیهاى آتن را به نوع دیگرى گرفت. مى رفت تا روى سكو بایستد و توانایى اش را هم داشت اما اهداف و آرمان هاى كشورش را بر رودرویى با حریفى از رژیم اشغالگر قدس برترى داد تا نامش جاویدان شود.

پهلوان دیار خرم آباد چهار سال دیگر را به گواه شاهدان شبانه روز و با انگیزه بیشترى تمرین كرد تا یك بار دیگر فرصت درخشش در المپیك را این بار در پكن به دست آورد.

او تنها جودوكار تیم ملى كشورمان بودكه با كسب مدال برنز جهانى سهمیه مستقیم حضور در پكن را كسب كرد و به عنوان كاپیتان تیم ملى كشورمان امید دارد كه از اولین مدال آوران كاروان در المپیك باشد.

* از لحاظ آمادگى فنى، جسمى و روحى در چه شرایطى به سر مى برى ؟

در هر حال با انجام فعالیت هاى آماده سازى به صورت مرتب از لحاظ فنى و آمادگى جسمانى در شرایط بسیار مطلوبى به سرمى برم و شكر خدا به كمك روانشناس از لحاظ روحى نیز نه تنها با هیچ مشكلى روبه رو نیستم بلكه نسبت به دوره هاى قبلى نیز آماده ترم.

* براى المپیك چه برنامه اى دارى ؟

قبل از المپیک و با تشخیص مربیان و پزشك روانشناسم به خرم آباد رفتم تا دركنار خانواده و هواى خوبى كه این شهر از آن برخوردار است واپسین فعالیت هاى آماده سازى را پیگیرى كنم و به امید خدا تا زمان اعزام هم در خرم آباد تمرین کردم.

*اردوهایى گذراندى تا چه میزان در روند آماده سازى موثر بود ؟

خب به همراه مابقى نفرات در اردوى روسیه، بلاروس وآلمان حاضر شدم. این سه اردو آنقدر سنگین و طاقت فرسا بود كه به عقیده من تمامى تیم شش نفره حسابى براى حضور در پكن آماده شدند. تمرین كردن با حریفان قدرتمند واقعا شرایط خوبى را براى شناخت نقاط ضعف و قوت براى نفرات فراهم كرد كه گمان مى كنم به شخصه توانستم از آن استفاده كنم.

* به عنوان كاپیتان تیم از سوى كادر فنى معرفى شدى این موضوع تا چه میزان كار را براى تو سخت تر مى كند ؟

در هر حال همانطور كه گفتید عنوان سرگروهى كمى كارم را سخت كرده است زیرا حالا باید به عنوان كاپیتان به روى تاتامى بروم و به دنبال نتیجه بهتر باشم. اما توكلم به خدا است و امیدوارم كه از این آزمایش سربلند بیرون بیایم.

* در المپیك به دنبال چه مدالى مى گردى ؟

خب مسلما تمامى نفراتى كه به پكن مى آیند به دنبال تصاحب نشان طلا هستند و من هم از این قائده مستثنى نیستم و تمام تلاشم را اعمال مى كنم ولى ورزش را به هیچ وجه نمى توان پیش بینى كرد.

رقابت هاى المپیك هم میدان بزرگى است كه همه بزرگان گرد هم جمع مى شوند به همین دلیل به هیچ وجه نتیجه اى را كه در پكن به دست خواهد آمد پیش بینى نمى كنم.

میر اسماعیلی به دنبال اولین مدال کاروان ایران

* از حریفانى كه در چین با آنها روبه رو مى شوى چقدر شناخت دارى ؟

بیش از 30 جودو كار در وزن 66- كیلو گرم به روى تاتامى خواهند رفت كه هر كدام از آنها براى به دست آوردن سهمیه المپیك یا قهرمانان قاره شان بودند یا اینكه در پیكارهاى جهانى صاحب عنوان گشتند به همین دلیل باید گفت كه تمامى حریفان قدرتمند هستند و به هیچ وجه نباید از كنار هیچ كدام به راحتى گذشت. با این حال در این مدت به آنالیز برخى از آنها كه فكر مى كردم از لحاظ سطح فنى در وضعیت بالاترى به سر مى برند پرداختم و تقریبا با آنها آشنایى دارم.

البته گمان مى كنم كه در میان اعضاى تیم كارم از همه سخت تر باشد چون شناخت حریفان از نحوه كارم شرایط را دشوارتر مى كند كه براى این مساله هم برنامه هاى زیادى در این مدت داشته ام.

* بعد از المپیك چه سرنوشتى در انتظار آرش خواهد بود ؟

در هر صورت الان نمى توان در مورد آینده شفاف صحبت كرد زیرا نمى دانیم چه اتفاقى در انتظار ما است به همین دلیل بهتر است پس از بازگشت از پكن كه به امید خدا امیدوارم با سربلندى همراه باشد به این سوال پاسخ دهم.

* در در اردوهاى آماده سازى کمبودی حس كردى ؟

با تلاش مسوولان فدراسیون واقعا هیچ گونه كمى و كاستى در جریان فعالیت هاى آماده سازى ندیدم. امكاناتى كه مى خواستیم واقعا در اختیارمان قرار گذاشته شده و به عقیده من كاروان جودو هیچ بهانه اى در این مورد نمى تواند داشته باشد.

*از برنامه هاى كادر فنى راضى هستى ؟

در این مدت تمامى افرادى كه در كنار تیم بودند از مسوولان گرفته تا مربیان تمام تلاششان این بود كه شرایط براى آماده سازى نفرات فراهم شود و به همین دلیل جا دارد كه از همه آنها تشكر كنم و امیدوار باشم كه به امید خدا با درخشش هر تمامی نفرتمان در پكن مزد زحماتمان را بگیریم و ضمن كسب افتخار براى ایران اسلامى، خستگى از تن همه به در شود.

*وحرف آخر ؟

جا دارد بار دیگر از همه افرادى كه در این چند وقت به من كمك كردن تا به شرایط آرمانى نزدیك شوم تشكر كنم و از مردم عزیز كشورم عاجزانه بخواهم كه دعاى خیرشان را بدرقه راه تیم ملى جودو و به طور كلى تمامى كاروان اعزامى به پكن كنند.

4 مدال جهانى، كوله بارى از تجربه

آرش میر اسماعیلى در نظر محمدرضا حاج یوسف زاده سرمربى تیم ملى مثل فرزند است. حاج یوسف زاده مى گوید: ما مثل پدر و پسر هستیم.او ادامه مى دهد: شاید در كشور ما كسى نداند مدال جهانى در جودو گرفتن چقدر سخت است. رقابت هاى ما هر دو سال یك بار برگزار مى شود و آرش 8 سال در اوج بود كه توانست 4 مدال جهانى بگیرد.

حاج یوسف زاده آرش را خوش شانس مى داند كه تا امروز و پیش از المپیك دچار آسیب دیدگى نشده است و توضیح مى دهد طبق آمار و ارقام او شانس اول مدال آورى تیم ماست چون 4 مدال جهانى، یك نقره جوانان و كوله بارى از تجربه دارد. به علاوه كارنامه او پر از مدال هاى آسیایى است. آرش از شاخص ترین هاى كاروان ماست.

سرمربى تیم ملى با اشاره به نقش او به عنوان كاپیتان تیم مى گوید: او زودتر از همه مى آید و دیرتر مى رود. بسیار منضبط وتابع حرف هاى مربیان است. همین موضوع یك پوئن مثبت براى او محسوب مى شود. از طرفى مربیان هم نسبت به او احساس مسوولیت مى كنند.

آرش میر اسماعیلی کاپیتان تیم ملی جودو

حاج یوسف زاده در خصوص نحوه تمرینات او توضیح مى دهد: آرش مثل بقیه تمرین مى كند و پس از اتمام تمرینات اصلى جودو و بدنسازى به تمرینات كمكى و فردى خود مى پردازد. آرش پا به پاى بقیه تمرین مى كند اما در عین حال وقت بیشترى نسبت به بقیه مى گذارد و به اصول جودو توجه مى كند.

او در پایان در خصوص زمزمه هاى خداحافظى میر اسماعیلى پس از المپیك توضیح مى دهد: تصور نمى كنم كه او خداحافظى كند. اوتا گوانگ ژو هم مى تواند در اختیار تیم ملى باشد.

از پایه هاى اصلى تیم ماست

از دیدگاه رییس فدراسیون تمام ملى پوشان یكسان هستند و مسؤولان سعى مى كنند شرایط مناسبى براى كل تیم فراهم كنند، اما این بار صحبت ما از كاپیتان تیم ملى جودو و از پرافتخارترین ورزشكاران این رشته است. خواه ناخواه هم شرایط براى ورزشكارى كه 4 مدال جهانى به دست آورده و از امیدهاى تیم ملى است حساس تر است و هم توقعات بالاتر.

سیدعبدالجلیل رضوى، رییس فدراسیون جودو درخصوص شرایط ملى پوش وزن 66 كیلوگرم كشورمان اظهارنظر مى كند: آرش میراسماعیلى از امیدهاى اصلى ما در المپیك پكن است. او سابقه درخشانى دارد و ورزشكارى مدال آور است. در حقیقت مدال آورى او براى كل ورزش ما مایه افتخار و مباهات است.رییس فدراسیون درخصوص ویژگى هاى فردى این ملى پوش مى گوید: او جودوكارى با قابلیت هاى فنى فراوان است كه در عین حال هوش و ذكاوت فراوانى دارد.استعدادهاى او نیز قابل انكار نیست از لحاظ فنى هم اگر بخواهیم بررسى كنیم او تاكتیك و تكنیك و منش پهلوانى دارد.رضوى در پایان و در جمع بندى نظراتش درخصوص این جودوكار تنها به گفتن یك جمله بسنده مى كند: «یكى از پایه هاى اصلى تیم ماست.»

بیوگرافى

آرش در سال 1359 در شهر خرم آباد به دنیا آمد. از همان بچگى علاقه زیادى به ورزش داشت و همین علاقه در سال 69 او را به باشگاه 22 بهمن شهرشان كشاند. به گفته خودش زیرنظر استاد مهرى پور با جودو آشنا شد و پس از چندى آنقدر در این رشته پیشرفت كرد كه به عضویت تیم دانش آموزان كشورش درآمد.

پس از آن با نشان دادن خودش موفق شد لباس ملى را در رده سنى جوانان به تن كند و كم كم به تیم بزرگسالان راه پیدا كند.

در كارنامه ورزشى میراسماعیلى تا به امروز 2 مدال طلاى رقابت هاى جهانى آلمان و ژاپن و دو نشان برنز پیكارهاى جهانى مصر و برزیل دیده مى شود. او در رده سنى جوانان نیز یك مدال برنز را از پیكارهاى جهانى به یادگار دارد و در مسابقات قهرمانى كشور نیز 3 بار طعم ایستادن بر سكوى قهرمانى را چشیده است.

در كنار این افتخارات این جودوكار برجسته كشورمان در تست هاى آمادگى جسمانى كه همه ساله از سوى مسؤولان ورزش برگزار مى شود چندین بار عنوان اول را از آن خود ساخته.

میر اسماعیلی به دنبال اولین مدال کاروان ایران

نگاه ویژه

پرافتخارترین جودوكار

آرش میراسماعیلى نه تنها در سطح جودوى كشورمان كه در دنیا نیز جودوكارى منحصر به فرد است. در حالى كه جودوى دنیا در سیطره آسیایى هایى مثل ژاپن و اروپایى ها است جزو 5 جودوكار اول دنیا بودن كار آسانى نیست.

میراسماعیلى با كسب 2 مدال طلا و 2 برنز جهانى از پرافتخارترین هاى دنیا است. هر چند او در المپیك سیدنى روى سكو نرفت اما فن هایى به كار برد كه توجه همه را به خود جلب كرد و پس از آن به رقابت هاى جهانى 2001 راه یافت. در این مصاف بزرگسالان كه تا به حال یك ایرانى به فینال آن نرسیده بود چه كسى تصور موفقیت آرش را مى كرد اما او طلا گرفت. پس از این موفقیت و بالا رفتن انتظارات بود كه دچار افت شد و خیلى زود در رقابت هاى بوسان حذف شد اما ناامید نشد. این بار آرشى متولد شد كه ویژگى اش جنگندگى و پشتكار بود. او تصمیمش را گرفت. در مسابقه جهانى سال 2003 دوبار با تغییر تاكتیكش همه را شگفت زده كرد تا كارشناسان اذعان كنند كه او بهترین شرایط جسمى براى جودو را دارد. با روحیه بالا به المپیك آتن رفت تا سومین طلا را بگیرد اما قرعه یارى اش نكرد و مقابل حریف صهیونیستى به میدان نرفت.

پرچمدار المپیك آتن كه طلاى رقابت هاى كره و ایستادن بر بام آسیا در آستانه المپیك را تجربه كرده است به عنوان امید اول تیم جودوى كشورمان در روز سوم المپیك روى تاتامى مى رود تا نتیجه چهار سال تلاش شبانه روز را بگیرد.

كسب سهمیه

مستقیم تا المپیك

میر اسماعیلى كه درست پس از اتمام المپیك آتن و بازگشت به تهران بارها و بارها اعلام كرد كه هدف اصلى اش حضور قدرتمند در پكن است براى كسب سهمیه این بازیها در اولین گام توانست با كسب مدال برنز رقابت هاى جهانى برزیل خیال همه را راحت كند و دیگر دغدغه كسب سهمیه را نداشته باشد. او هرچند در برزیل با كسب مدال، جواز ورود مستقیم را به المپیك پكن را پیدا كرد اما با این حال در رقابت هاى قهرمانى آسیا در كره نیز حاضر شد و با كسب مدال طلا نشان داد كه سهمیه اى كه در برزیل به دست آورد از روى حادثه نبود و به حق، سزاوار آن بوده است.

منبع : ایران ورزشی