تبیان، دستیار زندگی
اگر مى خواستم جودو را كنار بگذارم باید زودتر از اینها تسلیم مى شدم ولى هدفم المپیك بود و برگشتم......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وعده آخوند زاده برای کسب اولین مدال جودو

آخوند زاده با مدال المپیک خداحافظی میکند ؟

اگر مى خواستم جودو را كنار بگذارم باید زودتر از اینها تسلیم مى شدم ولى هدفم المپیك بود و برگشتم. در المپیك قبل هم با مصدومیت شركت كردم. پس از انتخابى آسیایى كه مصدوم شدم یكى دو سال از جودو دور بودم و شرایط خیلى سختى داشتم ولى دوباره برگشتم و شروع كردم. در مسابقات جهانى برزیل مریض شدم و حریفم قهرمان شد در حالى كه من بهتر از او بودم.

مسعود حاجى آخوندزاده ملى پوش وزن اول جودوى كشورمان است. او از موفق ترین جودوكارانى است كه در اغلب رقابت هاى این رشته دست پر بوده و كارنامه پربارى داشته است. او در عین حال از بدشانس هاى جودو هم هست. یك آسیب دیدگى شدید او را از میادین دور كرد به نحوى كه مى توانست نقطه پایان حرفه ورزشى جودوى او باشد اما دور نماى یك آینده روشن باعث شد كه دوباره از صفر شروع كند و جایگاه گذشته را به دست بیاورد. حالا تمام هم و غم این ملى پوش 66- كیلوگرم موفقیت در المپیك پكن است.

*چه خبر از مصدومیت ؟

پس از عمل زانویم دوباره از صفر شروع كردم. الحمدالله مدت زیادى كار كردم و در شرایط خوبى هستم و اجازه ندادم خللى در كارم ایجاد شود.

*مصدومیت تان در حدى بود كه جودو را كنار بگذارید ؟

اگر مى خواستم جودو را كنار بگذارم باید زودتر از اینها تسلیم مى شدم ولى هدفم المپیك بود و برگشتم. در المپیك قبل هم با مصدومیت شركت كردم. پس از انتخابى آسیایى كه مصدوم شدم یكى دو سال از جودو دور بودم و شرایط خیلى سختى داشتم ولى دوباره برگشتم و شروع كردم. در مسابقات جهانى برزیل مریض شدم و حریفم قهرمان شد در حالى كه من بهتر از او بودم.

*از كارنامه خودتان راضى هستید ؟

با وجود بدشانسى هایى كه آوردم بد نبود ولى براى خودم راضى كننده نیست. من تمام تلاش خود را كرده ام و كارنامه ام نسبت به وضعیت قبل از عمل بهتر شده است . همه مسابقاتم همراه با مدال بوده است.

*المپیك چه شرایطى نیاز دارد ؟

خیلى مسائل هست. یكى از آنها تمرین است. اگر خوب تمرین كنى به خودت اطمینان پیدا مى كنى. باید ذهنت اینكه آنجا مى خواهى چه كار كنى و چطور مبارزه كنى را به دست آورد در این شرایط است كه استرس قبل از مسابقات از بین مى رود. البته مسائل مهم دیگرى هم وجود دارد.

*شما تجربه المپیك آتن را دارید. دیدگاه شما چقدر نسبت به بازیهاى پكن عوض شده است ؟

به نظر من و با توجه به تجربه قبلى ام در المپیك تنها نیاز به آمادگى روحى و روانى وجود دارد.در این شرایط مسابقه راحت تر مى شود. مسأله روحى و روانى در مسابقات المپیك خیلى مهم است.

*تمرینات سنگین خسته كننده نیست ؟

درست است خسته كننده مى شود كه این مورد هم جزو مسائل روحى و روانى است كه باید با آن كنار بیاییم. تا ورزشكارى كار سخت نكند نمى تواند موفق به انجام كارهاى بزرگ شود. هدف انجام دادن كارهاى بزرگ است بنابر این باید سختى تمرین را هم تحمل كنم.

*از چه زمانى وارد تیم ملى شدید ؟

یك بار قبل و یك بار بعد از مصدومیت به عضویت تیم ملى درآمدم. در سال 76 در انتخابى تیم ملى شركت كردم و به اردوهاى تیم راه پیدا كردم. پس از مصدومیت چند سال نبودم ولى دوباره برگشتم، مسابقه دادم و دوباره به تركیب اصلى بازگشتم.

*با هم تیمى ها رابطه خوبى دارید ؟

بله رابطه ام با همه خوب است. در كنار هم یك تیم هستیم و با همه دوست هستم. چه با هم تیمى ها و چه با بچه هاى دیگر كه حریف تمرینى ما هستند رابطه خوبى دارم.

*و سرمربى ؟

حاج یوسف زاده مربى خیلى خوبى است. اطلاعات زیادى دارد و طبق برنامه او تمرین مى كنیم.

*در كنار جودو به درس هم مى رسید ؟

بله من دانشجوى ترم آخر تربیت بدنى دانشگاه فردوسى مشهد هستم و براى دوره كارشناسى ارشد تلاش مى كنم. همه استادها از من راضى هستند و طورى برنامه ریزى كرده ام كه در چند سال اخیر هم جودو و هم ورزش را در كنار هم داشته باشم. مسؤولان دانشگاه با توجه به شرایط من همكارى مى كنند و فدراسیون هم مرخصى هایم را تایید مى كند. شب ها هم درس هایم را مى خوانم و كلاس هایى كه در آنها حضور ندارم جبران مى كنم.

* خانواده چطور با شرایط شما كنار مى آیند؟

هماهنگ كردن خانواده و ورزش و درس سختى هاى خودش را دارد. مداوم در مسیر تهران و مشهد در سفر هستم. دورى خانواده سخت است و اغلب هر جا ساكن باشم خانواده ام هم در كنارم هستند. خانواده من هم باید خودشان را با این شرایط وفق بدهند.

*به ورزش هاى دیگر هم مى پردازید؟

وقت زیادى ندارم و صبح و عصرها در خدمت تیم ملى هستم ولى در دانشگاه رشته هاى ورزشى متعددى را انجام مى دهیم و باید تا حدودى از همه رشته ها آگاهى داشته باشیم. اگر وقتى پیدا كنم فوتبال بازى مى كنم و بعضى مواقع سواركارى مى كنم.

*و مشغله هاى دیگر؟

درس خواندن و كار و كاسبى.

*كار و كاسبى؟

بله كارمند وزارت نفت هستم و باید مداوم به خاطر ورزش با آنها هم نامه نگارى كنم. از آنجا كه ورزش درآمدزا نیست باید براى گذران امور زندگى به كارهاى دیگر هم بپردازم. شاید كسى توقعش كمتر باشد ولى امورات من با ورزش نمى گذرد.

*قطعا به اندازه فوتبالیست ها قرارداد نمى بندید؟

اصلا قابل مقایسه نیست. قرارداد من سال گذشته حدود 3 میلیون تومان بود كه خرج اجاره خانه ام هم نیست.

*اگر به سال ها قبل برمى گشتید دوباره جودو را انتخاب مى كردی ؟

نه جودو كار نمى كردم همین طور كه اجازه نمى دهم پسرم در سطح قهرمانى كار كند. چون فشار روانى تمرینات و وزن كم كردن آن قابل مقایسه با رشته هاى دیگر نیست. آسیب دیدگى هاى آن زیاد است و از لحاظ مالى تامین نمى شوى. من آمادگى داشتم كه در فوتبال در سطح بالا بازى كنم در حالى كه اصلا فشار تمرینات ما با رشته فوتبال قابل قیاس نیست. به علاوه فشارهاى روحى روى ورزش هاى انفرادى بیشتر است و متاسفانه در كشور ما به جودو اهمیت زیادى نمى دهند. در فرانسه جودو پس از فوتبال است و در ژاپن جودو ورزش اول است و در روسیه هم چون پوتین جودوكار بود خیلى به جودو كارها توجه مى كردند. ما مشكلات خودمان را داریم ولى با این حال از شرایط موجود راضى هستم.

*به فكر كنار گذاشتن جودو افتاده اى ؟

به ما پیشنهادات زیادى براى كنار گذاشتن جودو بعد از المپیك مى شود ولى من به شرایط خودم نگاه مى كنم.

در حال حاضر تمام فكر و ذكرم المپیك است و نقشه اى براى آینده ام ندارم.

*انتظار دارید چه نتیجه اى در المپیك بگیرید ؟

زندگى و عمرم را براى جودو گذاشته ام و از خیلى چیزها چشم پوشى كرده ام تا بهترین مدال را در المپیك بگیرم باید منتظر بمانیم و ببینیم نتیجه چه مى شود.

تلاش آخوند زاده برای کسب مدال

*نقاط قوت و ضعف شما در جودو ؟

نقاط قوتم فنون پایم است كه همه دنیا مى دانند و نقطه ضعف زیادى دارم.

*و در زندگى غیرورزشى ؟

نقاط قوت و ضعفم در شرایط مختلف متفاوت است. شاید در شرایطى زود ناراحت شده ام كه آن نقطه ضعفم محسوب مى شود.

با تجربه و با برنامه است

سید عبدالجلیل رضوى رییس فدراسیون جودو بر پیگیرى منظم و پشتكار مسعود حاجى آخوندزاده در تمرینات اشاره مى كند و مى گوید: آقاى آخوندزاده از جودوكاران با استعداد و خوش فكرى است كه تمریناتش منظم است و با اراده در مسابقه ها حضور پیدا مى كند. برنامه و هدف ما همیشه این بوده است كه نیازهاى او در برنامه هاى تمرینى و اردوهاى تداركاتى به خوبى مورد بررسى و توجه قرار گیرد.

خوشبختانه هم در بخش فنى و هم غیرفنى او از قهرمانان با تجربه و با برنامه تیم ملى است و از چهره هاى موفق و مدال آور تیم ملى است كه انشاء ا... در المپیك هم شرایط خوبى خواهد داشت.رضوى ادامه مى دهد: علیرغم این كه آخوندزاده در مشهد زندگى مى كرد،چه در زمانى كه در اردو بود براساس برنامه هاى تیم ملى جلو مى رفت و چه در زمانى كه در اردو نبود بر اساس برنامه كادر فنى فعالیت مى كرد.

رییس فدراسیون جودو به خصوصیات ملى پوش وزن 60- كیلوگرم نیز اشاره مى كند و مى افزاید: از نظر روحى فرد منظم و مقیدى نسبت به تمرینات است. او جوان پاك، معتقد و با علاقه اى است كه براساس اعتقاد و روحیه بسیار خوب و پهلوانى كه دارد باعث شده شخصیت مثبتش در بین ورزشكاران و جامعه ورزش كشور زبانزد باشد.

امید زیادى به آخوندزاده داریم

محمدرضا حاج یوسف زاده سال هاى متمادى سرمربیگرى تیم هاى مختلف در سطح ملى را در اختیار دارد. او به خوبى از ملى پوشان حاضر كه سال ها زیر نظر خود او تمرین و كار كرده اند شناخت دارد. سرمربى تیم ملى در صحبت از مسعود حاجى آخوندزاده با خصوصیات اخلاقى او شروع مى كند و مى گوید: او آدم خوب و بى غل و غشى است كه در هر شرایطى به هم تیمى هایش كمك مى كند. مسعود تنگ نظر نیست و در عوض بسیار خوش قلب و مردم دار است. احساس مسؤولیت او در مقابل هم تیمى هایش و فداركارى نسبت به تیم باعث شده كه از او وجهه مثبتى در اذهان عمومى ایجاد شود.

او درباره آغاز كار این ملى پوش 60- كیلوگرم توضیح مى دهد: در سال 1996 میلادى و زمانى كه سرمربى تیم ذوب آهن بودم با توجه به استعدادى كه داشت او را به تیم دعوت كردم و از رقابت هاى غرب آسیا در تهران به طور رسمى وارد اردوهاى تیم ملى شد.

حاج یوسف زاده درباره مدال آورى آخوندزاده مى گوید: او یكى از ورزشكارانى است كه در به دست آوردن مدال تداوم زیادى دارد و با وجود آسیب دیدگى هاى زیاد توانست خودش را پیدا كند و قهرمانى هایش را تداوم ببخشد. با توجه به كارنامه ورزشى او مى توان گفت كه در 99 درصد مسابقاتى كه شركت كرده است بدون مدال بازنگشته است.

سرمربى تیم ملى درباره آسیب دیدگى هاى آخوندزاده مى افزاید: از ناحیه كمر و رباط پا آسیب دید و حتى تحت عمل جراحى هم قرار گرفت. تقریبا یك سال پیش به دلیل جراحى زانو از صحنه جودو دور بود ولى دوباره از صفر شروع كرد. در رقابت هاى انتخابى شركت كرد و خوشبختانه با شكست دادن حریفانش جایگاه از دست رفته اش را دوباره به دست آورد و پیراهن مقدس تیم ملى را به تن كرد.

وی در مورد خاطرات ورزشى اش با این ملى پوش مى گوید: زندگى ورزشى تماما خاطره است اما آخوندزاده تعصب و فداكارى خاصى نسبت به تیم دارد. او در جام جهانى اوزاكاى ژاپن در سال 2003 با وجود آسیب دیدگى شدید از ناحیه كمر با غیرت در وزن 66- كیلوگرم مسابقه داد.

حاج یوسف زاده درباره روند تمرینات تیم ملى توضیح مى دهد: در حال حاضر دوره آماده سازى اختصاصى را پشت سر مى گذاریم كه با آنچه در المپیك مسابقه مى دهند تفاوت زیادى دارد. كمتر از 60 روز تا مسابقات المپیك فرصت داریم و طورى برنامه ریزى كرده ایم كه در پكن در اوج توانمندى ظاهر شویم.

وی درباره درصد موفقیت حاجى آخوندزاده مى گوید: به همه جودوكاران تیم ملى اعتماد دارم. همه شرایط به دست آوردن مدال را دارند ولى آخوندزاده شاخص ترین آنها است كه امید زیادى به مدال آورى او مى رود.

سرمربى تیم ملى در پایان درباره مشغله هاى این جودوكار مى گوید: او در كنار درس و زندگى خانوادگى رشته هاى در ورزشى دیگرى هم كار مى كند و مشغله هاى زیادى دارد كه مسلما بى تاثیر بر فعالیت هاى جودوى او نیست اما او كسى است كه با مشكلات روبه رو مى شود، فكر مى كند، طراحى مى كند و نقشه مى كشد. او دانشجوى تربیت بدنى و علاقه مند به ادامه تحصیل است و در شغلى كه در آینده داشته باشد موفق مى شود چون فردى اهل مطالعه است.

بیوگرافى

مصدومیت و باز جودو

مسعود حاجى آخوندزاده در سال 1357 در شهر مشهد به دنیا آمد. او 2 برادر و 2 خواهر دارد و متاهل است. حاصل ازدواج او یك فرزند پسر است. خانواده او خانواده اى ورزشى است. یكى از برادرانش جودوكار و دیگرى فوتبالیست است. خود او نیز در هر دوى این رشته ها فعالیت كرده است. فوتبال را در سطح آموزشگاه هاى استان پیگیرى كرد اما به قول خودش زور برادر دیگرش برترى داشت و به سمت جودو در سطح حرفه اى كشیده شد. برادران او نیز در سطح كشورى مطرح بودند. یكى از آنها جودوكار بسیار با استعداد و مطرحى بود كه در جبهه هاى جنگ از ناحیه پا آسیب دید و نتوانست جودو را ادامه دهد.

مسعود از سال 68-69 جودو را با باشگاه جوانان اسلامى مشهد آغاز كرد هر چند شاید در ابتدا به صورت پیوسته تمرین نمى كرد. در سطح نوجوانان چندین قهرمانى كشور و در سطح جوانان و بزرگسالان نیز یك یا چند قهرمانى كشور را در كارنامه دارد. در عرصه بین المللى در سال 98 میلادى در مسابقه ارتش هاى جهان به مدال نقره رسید.

در سال 1999 در چین به مدال برنز رسید و در سال 2000 نایب قهرمان رقابت هاى ارتش هاى جهان شد. در سال 2001 در بازیهاى آسیایى به مدال طلا رسید و ركورددار كسب اولین مدال طلاى آسیا براى ایران شد. در سال 2002 در رقابت هاى آسیایى در بوسان به مدال طلا رسید. پس از آن دچار مصدومیت شدید از ناحیه پا شد و نتوانست در رقابت هاى سال هاى 2003 و 2004 و 2005 شركت كند. او در المپیك 2004 آتن پنجم شد اما از همان زمان تصمیم خود را براى حضور موفق در المپیك جدى گرفت. او در سال 2006 در بازیهاى آسیایى دوحه به مقام سوم رسید و در سال 2007 نیز علاوه بر كسب مدال طلا عنوان ستاره مسابقات آسیایى كویت را نیز به دست آورد و درنهایت در سال 2008 در رقابت هاى آسیایى كره به مدال نقره رسید.

او پس از یك مصدومیت شدید و وقفه اى طولانى تنها با هدف شركت در بازیهاى المپیك دوباره با قدرت به عرصه جودو بازگشت و براى به دست آوردن جایگاه از دست رفته اش از صفر شروع و مبارزه كرد.

تلاش آخوند زاده برای کسب مدال

نگاه ویژه

مرد باتجربه جودو

نمى شود مسعود حاجى آخوندزاده را در تیم ملى جودو ندیده گرفت. او یك جودوكار باتجربه است كه المپیك را هم تجربه كرده و اگر كمى خوش شانس بود و آماده تر حتى مى توانست در آتن عنوان پنجمى خود را با مدال برنز عوض كند.

به هر روى مسعود حاجى آخوندزاده را باید یك امكان بالقوه كسب مدال دانست. او جودوكارى است كه با سبك خاص خودش مبارزه مى كند و همین سبك منحصر به فرد كه اغلب باعث گیج شدن حریفان مى شود او را به یك جودوكار غیرقابل پیش بینى تبدیل كرده است.

آخوندزاده در كارنامه خود مدال هاى آسیایى بسیارى دارد كه شاید مهمترین آنها مدال طلاى او در بازیهاى آسیایى 2002 بوسان باشد. مدال او از این جهت مدال ویژه اى است كه تنها مدال طلاى ایران در بازیهاى آسیایى است درحالى كه تاكنون هیچ جودوكارى نتوانسته است در بازیهاى آسیایى براى ایران مدال طلا كسب كند.

از خصوصیات ویژه حاجى آخوندزاده باید به جنگندگى او در مبارزات اشاره كرد. او همواره در میادینى كه حاضر شده است صاحب مدال شده البته این یك قاعده آسیایى است و او در مسابقات جهانى رتبه اى بهتر از هفتمى كسب نكرده.

مهمترین برگ برنده آخوندزاده بازگشت او پس از2 سال به میادین است آن هم پس از آن مصدومیت شدید. آخوندزاده درحالى به میادین پاى گذاشت كه حریفان قدرى چون سرلك را پیش رو داشت و توانست در مراحل مختلف از سد این حریف بگذرد تا در نهایت المپیكى شود. آخوندزاده امروز یكى از امیدهاى جودو براى كسب مدال المپیك به حساب مى آید و این توقع زیادى از این مرد باتجربه جودو نیست.

كسب سهمیه

عناوین مهم، كسب سهمیه

سهمیه آسیا براى حضور در المپیك پكن در اوزان مختلف 6 نفر است. براساس امتیازات كسب شده در رقابت هاى مختلف كه از سوى اتحادیه آسیا به عنوان گزینشى طى سال هاى 2006 تا 2008 انتخاب شده است، رتبه بندى جودوكاران انجام مى شود. 6 نفر اول مشخص شده و راهى پكن مى شوند. در رشته جودو سهمیه نه به صورت فردى بلكه به صورت وزنى است یعنى جودوكاران مختلف یك وزن مى توانند در مسابقات گزینشى شركت كرده و امتیاز كسب كنند.

تا قبل از مسابقات آسیایى كره در وزن 60- كیلوگرم 165 امتیاز به دست آمده بود كه 120 امتیاز آن توسط مسعود حاجى آخوندزاده بود. 90 امتیاز براى مدال طلاى آسیا در سال 2007 و 30 امتیاز براى مدال برنز مسابقات آسیایى دوحه قطر به دست آورد. على چالاك 10 امتیاز با كسب عنوان سوم جام فجر به دست آورده بود و وحید سرلك امتیازات باقى مانده را با كسب مدال هاى مسابقات جام فجر و عنوان پنجم تورنمنت آلمانى قزاقستان به دست آورد.

در این زمان ژاپن با 170 امتیاز در صدر و ایران دوم بود. مدال نقره مسعود حاجى آخوندزاده در مسابقات آسیایى جى جوى كره جنوبى 45 امتیاز دیگر به امتیازات ما افزود و نماینده كشورمان در این وزن را المپیكى كرد. از آنجا كه مهم ترین عناوین كسب شده در این وزن توسط حاجى آخوندزاده به دست آمد و با عملكرد خوب نفر ثابت وزن شد، مسافر پكن لقب گرفت.

برنامه مسابقات

برنامه مسابقات ورزشكاران ایرانى

شنبه 19 مرداد ساعت 12 وزن 60 كیلوگرم

یكشنبه 20 مرداد ساعت 12 وزن 66 كیلوگرم

دوشنبه 21 مرداد ساعت 12 وزن 73 كیلوگرم

سه شنبه 22 مرداد ساعت 12 وزن 81 كیلو گرم

چهارشنبه 23 مرداد ساعت 12 وزن 90 كیلوگرم

جمعه 25 مرداد ساعت 12 وزن 100+ كیلوگرم