تبیان، دستیار زندگی
حضور بانویى با اخلاق، مستعد و با روحیه در كاروان ایران در المپیك امیدهاى بسیارى را براى گرفتن نتیجه ......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آبتین تنها نماینده تیر و کمان بانوان ایران

آبتین سومین بانوی ایرانی که موفق به کسب سهمیه شد

حضور بانویى با اخلاق، مستعد و با روحیه در كاروان ایران در المپیك امیدهاى بسیارى را براى گرفتن نتیجه خوب ایجاد كرده است. نجمه آبتین كه چند سالى است نامش در راس تیروكمان بانوان ایران قرار گرفته این بار مصمم است تا بتواند با آمادگى لازم راهى المپیك شود و یك نتیجه تاریخى را رقم بزند. به گفته بسیارى از نزدیكان  روحیه بالا در چهره نجمه به خوبى دیده مى شود و توانسته با همین روحیه بالا و انگیزه فراوان ادامه كار را براى مربیان و دیگر نماینده ایران ساده كند. در ابتدا كسب سهمیه براى او رویا بود اما حالا مدال المپیك را هدف قرار داده و مى داند كه با كمى تلاش مى تواند پله هاى ترقى را به سرعت بالا برود براى كشورمان افتخار آفرینى كند...

*فكر مى كردى به المپیك بروى ؟

واقعیتش این كار را غیر ممكن نمى دانستم نه من و نه مربیانم اما فكرش سخت بود. تمام تلاشم را براى رسیدن به این مرحله كردم، هم مربیان و هم مسؤولان فدراسیون زحمت زیادى برایم كشیدند، امكانات لازم را در اختیارم گذاشتند و به هر شكلى كه مى شد من را حمایت كردند و از اینكه توانستم به زحمات همگى آنها پاسخ مثبت دهم خدا را شكر مى كنم.

*چقدر براى رسیدن به این مرحله تلاش كردى ؟

چهار سال تمام زحمت كشیدم و بیشتر تلاشم در 8 ماه آخر بود، بعد از مسابقات جهانى آلمان كه آقاى واعظى سهمیه گرفت تا مسابقات جهانى فرانسه، شبانه روز تمرین مى كردم سخت و نفس گیر بود اما هدف داشتم و به خاطر این هدفم مى جنگیدم تا بتوانم بهترین نتیجه را بگیرم كه گرفتم.

*به عنوان سومین بانوى ایران كه با كسب سهمیه راهى المپیك مى شود چه حسى دارى ؟

خوشحالم، المپیك بزرگترین رویداد ورزشى دنیا است كه هر ورزشكارى در سطح حرفه اى آرزوى حضور در آن را دارد. خدا را شكر مى كنم كه توانستم نماینده بانوان تیر و كمان در المپیك باشم.

*اگر سهمیه نمى گرفتى چه اتفاقى مى افتاد ؟

تلاش خود را براى المپیك بعدى مى كردم تا در آن حضور داشته باشم.

*المپیك پایان كارت است ؟

نه پایان كار من نیست. بعد از المپیك تازه كار من شروع مى شود و مى خواهم براى مسابقات آسیایى 2010 گوانگ جو برنامه ریزى كنم تا در آنجا هم موفق باشم.

*استقبال مردم و رسانه ها را بعد از كسب سهمیه چطور دیدى ؟

در ابتدا خوب بود اما با گذشت زمان به نظر مى رسید ما را فراموش كردند. كسب سهمیه توسط سه بانوى ایرانى كه تاكنون سابقه نداشت به نظر مى رسد برد بیشترى در رسانه ها داشته باشد اما این طور نبود. انتظارمان از رسانه ها این است كه كمى بیشتر به ورزش بانوان توجه كنند تا ما هم با انگیزه بیشتر به كارمان ادامه دهیم.

*در مدت زمان باقى مانده تا المپیك چه مى كنى ؟

سعى مى كنم بیشترین تمركز را روى تمریناتم داشته باشم و مسائل جانبى را كمتر كنم، آنچه مسلم است این است كه از حالا انتظار حضور در بازیهاى المپیك را مى كشم.

*از اردویی که در کره جنوبی قبل از المپیک برگزار شد و چقدر در روند آماده سازى تان تاثیرگذار بود ؟

كره كشورى قدر در تیر و كمان دنیا است و قهرمانان صاحب نامى دارد. این اردو پیش از المپیك از نظر فنى و تكنیكى كمك زیادى به ما کرد و به طور حتم تاثیر مثبتى را در نتیجه گیرى ما خواهد داشت. چند روز تمرین در كنار قهرمانان این رشته براى ما مفید بود تا با تكنیك روز هم آشنا شویم.

*پیش بینى ات از نتیجه اى كه در پكن مى گیرى چیست ؟

پیش بینى سخت است، من تمام سعى و تلاشم را مى كنم تا همان طور كه نامم را به عنوان اولین بانوى تیر و كمان ایران در المپیك ثبت كردم، نتیجه خوبى هم بگیرم تا انگیزه اى براى نفرات بعدى و دیگر دختران ایرانى هم ایجاد شود.

*تا حالا پیش آمده از تمرینات دلزده شوى ؟

من هرگز از تمرین خسته نمى شوم، تیراندازى با كمان تاكنون من را خسته نكرده و مى خواهم تا جایى كه بتوانم ادامه دهم و از تمریناتم هر قدر كه زیاد و سنگین باشد لذت مى برم.

*زندگى ات چطور مى گذرد ؟

یك زندگى كاملا ورزشى دارم پر از مشغله، غیر از ورزش مشكلات زیادى دارم كه مربوط به زندگى شخصى ام مى شود كه مطمئن باشید سعى مى كنم آنها را در تمریناتم وارد نكنم تا روى كارم تاثیر بگذارد.

*بهترین خاطره ورزشى ات چیست ؟

كسب سهمیه در مسابقات فرانسه بهترین خاطره ام است قبل از آن حضور در اردوى تیم ملى بود و امیدوارم خاطره بعدى ام هم مدال المپیك باشد.

*شنیدیم كه حجاب اسلامى ات در مسابقات كسب سهمیه بسیار مورد توجه قرار گرفت، در این مورد توضیح بده ؟

تنها كسانى كه با حجاب اسلامى مسابقه مى دادند دختران ایرانى بودند. برخى از كشورها پیش از مسابقه برخورد خوبى با ما نداشتند اما بعد از كسب سهمیه همان كشورها آمدند و به ما دست دادند و تبریك گفتند. شبكه هاى مختلف تلویزیونى فرانسه، روزنامه ها و مجلات آنها با من مصاحبه كردند و كلى روى بحث حجاب اسلامى من مانور دادند و به تعریف از یك بانوى محجبه پرداختند.

*حریفانت در المپیك را چقدر مى شناسى ؟

در ?/? سال اخیر كه در مسابقات مختلف شركت كردم با حریفان مختلف آشنا شدم. 64 نفر برتر دنیا در المپیك حاضرند كه تقریبا از تمامى آنها شناخت دارم.

*با چند مسابقه به مدال طلا مى رسى ؟

یك تیرانداز با چهار مسابقه راهى مرحله نیمه نهایى مى شود، اگر بتوانم چهار مسابقه اول خود را با موفقیت پشت سر بگذارم به یك موفقیت وصف ناپذیر دست پیدا مى كنم. امیدوارم با دعاى خیر مردم بتوام یك نتیجه تاریخى را رقم بزنم.

روحیه بالا را در نجمه مى بینم

هان سوك پارك در خصوص وضعیت آمادگى ملى پوش المپیكى ایران مى گوید: نجمه از نظر آمادگى به وضعیت خوبى رسیده است و بعد از كسب سهمیه تاكنون از نظر كارآیى، اعتماد به نفس و وضعیت روحى و روانى پیشرفت خوبى كرده است.

وى مى افزاید: او بازیكنى علاقه مند به این رشته است كه همین امر موجب رشدش در تیر وكمان شده است. زمانى كه براى مسابقات كسب سهمیه به فرانسه رفته بودیم فكر اینكه او جزو شش نفر برتر قرار بگیرد را مى كردیم اما اینكه نایب قهرمان جهان شود و اینگونه سهمیه بگیرد ما را شگفت زده كرد.

سرمربى تیم ملى تیراندازى با كمان ادامه مى دهد: براى تمامى مسابقات او سنگ تمام گذاشتیم و تلاش زیادى كردیم. ركوردهاى نجمه بهتر از دیگر ملى پوشان بود و به نوعى چون شانس او را بیشتر مى دیدیم با او زمان بیشترى را كار كردیم تا در نهایت در المپیك شركت كند.

پارك از روحیه بالاى آبتین ابراز رضایت مى كند و مى گوید: من به المپیك نرفتم اما با دیدن او احساس مى كنم كه چقدر روحیه دارد و با همین روحیه بالا مى تواند در المپیك كسب مدال هم بكند. روحیه بالا و حال و هواى المپیك به خوبى در او به چشم مى خورد و امیدوارم در پكن موفق شود.

وى در پایان گفت: امیدوارم او بتواند در المپیك رتبه و جایگاه خوبى را به دست بیاورد تا در تیر و كمان ایران تاثیر مثبتى بگذارد، همان طور كه سهمیه گرفتن او تاثیر مثبت و خوبى داشت.

آبتین سومین بانوی ایرانی که موفق به کسب سهمیه شد

او حسرت چهارساله را پایان داد

كریم صفایى در خصوص نجمه آبتین نماینده تیروكمان بانوان ایران در المپیك 2008 پكن مى گوید: او توانایى هاى فنى و فردى بالایى دارد و راه چهارساله ما را براى رسیدن به المپیك در مدت زمان كم پیمود و نگذاشت ما حسرت المپیك را بكشیم.

وى افزود: فدراسیون تیروكمان از نظر اعزام به مسابقات و برگزارى مسابقات براى آمادگى هرچه بیشتر او تلاش زیادى را كرده و تا جایى كه از دستمان برآمده بهترین شرایط را براى آنها فراهم كردیم و فقط انتظارمان از او این است كه در حد و اندازه یك ورزشكار با شهامت و با دل و جرات در المپیك ظاهر شود و از حق خود دفاع كند.

رییس فدراسیون تیرو كمان ادامه داد: براى او اردوى كره را در نظر گرفتیم كه تا كمى به شرایط مسابقات نزدیك شود. ما انتظار مدال از او نداریم چون مى دانیم كه هنوز از رقباى سرسخت خود در المپیك فاصله داریم اما با شناختى كه از او دارم مى دانم كه او تمام تلاش خود را مى كند تا بهترین نتیجه را بگیرد. همین كه در بین 64 نفر برتر دنیا حاضر است و مى تواند حضور خود را به دیگر جهانیان اعلام كند براى ما كفایت مى كند به هر حال به موفقیت او در المپیك امیدوارم.

بیوگرافى

دخترى از یك خانواده ورزشى

نجمه آبتین در روز بیست و یكم مردادماه سال 1361 در شهر شیراز چشم به جهان گشود. نجمه كه فرزند سوم یك خانواده شش نفرى است از همان بچگى به ورزش علاقه نشان داد. در ابتدا راهى سالن ژیمناستیك شد و توانست به پیشرفت خوبى هم دست یابد. با رفتن به مدرسه و مشغول درس خواندن شدن او كم كم ژیمناستیك را كنار گذاشت و به خاطر وجود پدر و برادران رزمى كار در خانواده به رشته كاراته روى آورد و توانست به موفقیت هایى برسد اما از سال 79 و همزمان با شروع به كار رشته تیرو كمان در ایران او جزو اولین نفراتى بود كه در این رشته فعالیت كرد و كم كم به خاطر علاقه و استعدادى كه در این رشته نشان داد كاراته را به دست فراموشى سپرد و به شكل حرفه اى در تیرو كمان كار كرد.

از جمله افتخارات نجمه آبتین مقام سوم مسابقات بین المللى مالزى در سال 2005 ، مدال برنز تیمى 2005 مالزى، مقام سوم مسابقات كشورهاى اسلامى سال 84 ، مقام سوم مسابقات جایزه بزرگ آسیا در تایلند سال 85 و در نهایت مدال نقره در مسابقات جام جهانى فرانسه و كسب سهمیه در سال 2008 هستند.

او با وجود تمرینات مستمر و فشرده نتوانست تحصیلاتش را ادامه دهد و تا مقطع دیپلم جلو رفت اما قصد دارد با پایان مسابقات المپیك و سبك تر شدن تمریناتش به ادامه تحصیل فكر كند و به نظر مى رسد او عزم جدى در این مورد دارد.

نگاه ویژه

حضور در عین شایستگى

چند سالى است كه حضور بانوان كشورمان درعرصه هاى مختلف ورزشى درمیادین بین المللى افزایش یافته است و این حضور بعضا نتایجى مثبت را به وجود آورده است. نجمه آبتین، سومین بانوى المپیكى ایران بود كه توانست در عین شایستگى سهمیه حضور در المپیك 2008 پكن را به دست آورد. زحمات چندین ساله او براى رسیدن به مقام هاى مختلف جهانى و آسیایى بر كسى پوشیده نیست. او سخت تلاش كرد تا به این مرحله رسید و حالا كه سهمیه را در دستان خود مى بیند با برنامه خاصى در تلاش است تا موفقیتى دیگر را رقم بزند. او جوانى مستعد و داراى سبك تیر وكمان است. با فرصتى كه در اختیارش قرار گرفته مى تواند بسیارى از شایستگى هاى خود را به اثبات برساند. از همه مهم ترین اینكه او توانست در اولین تجربه براى المپیك، المپیكى شود و این یعنى آینده درخشانى كه پیش روى این رشته قرار دارد. هنوز فكر مدال آورى توسط او در المپیك براى ما زود است اما با كمى تلاش و فعل خواستن مى تواند افتخاراتى را براى ما رقم بزند. حالا نوبت به او رسیده و باید قدرت و توان خود را به همه ثابت كند.

كسب سهمیه

پنجاه و یكمین سهمیه كاروان

مسابقات جهانى آلمان در سال 2007 میلادى تنها با كسب یك سهمیه المپیك توسط واعظى براى كشورمان همراه بود. بانوان كشورمان كه نتوانستند در این رقابت ها سهمیه اى به دست آورند عزم خود را جزم كردند تا در دیگر مسابقات كسب سهمیه به این مهم نایل شوند.در حالى كه فقط سه مسابقه براى كسب سهمیه باقى مانده بود فدراسیون تصمیم گرفت تا تیم بانوان را در دو مسابقه شركت ندهد تا براى حضورى قدرتمند براى مسابقات جهانى 2008 فرانسه آماده شوند. این كار فدراسیون هم درست از آب درآمد. كاروان تیر وكمان ایران راهى بئو فرانسه شد تا در میان 400 شركت كننده دیگر كشورهاى قدرتمند تیر و كمان زن و مرد براى رسیدن به سهمیه در بخش بانوان بجنگد.

نجمه آبتین با حذف شدن دیگر نمایندگان زن ایران تنها امید ایران به شمار مى رفت كه حریفان خود را یكى پس از دیگرى با اعتماد به نفس و خود باورى كه داشت پشت سر گذاشت.او حریفانى از آلمان، مالزى، برزیل و سوییس را با نتایجى نزدیك شكست داد تا راهى فینال شود. در این مرحله با حریف آلمانى خودمبارزه كرد و در حالى كه به گفته همه مى توانست قهرمان شود بازى را به او واگذار كرد و نایب قهرمان شد تا سهمیه بانوان ایران در جیب او برود.

نكته جالب توجه حجاب او بود كه مورد توجه تمامى شركت كنندگان و مسوولان آنها قرار گرفته بود. دبیر فدراسیون جهانى و شركت كنندگان صاحبنام براى گرفتن این سهمیه توسط یك بانوى محجبه ایرانى تبریك گفتند وبرخى از آنها هم اذعان مى كردندكه به ما ثابت شد حجاب مانعى براى رشد این ورزش نیست و اشكالى به وجود نمى آورد. شهامت و شجاعت نجمه آبتین در مسابقات جهانى فرانسه قدرت زنان ایرانى و حضور موفق آنها در مسابقات مختلف بین المللى را به اثبات رساند.

برنامه مسابقات

شنبه  19 مردادماه

ساعت 14

مرحله مقدماتى ریكرو زنان

سه شنبه 22 مردادماه

ساعت 10

مرحله یك شانزدهم ریكرو انفرادى زنان

پنج شنبه 24 مردادماه

ساعت 10

مرحله یك هشتم، یك چهارم نهایى، نیمه نهایى و فینال ریكرو انفرادى زنان

منبع : ایران ورزشی