تبیان، دستیار زندگی
برای اولین بار در تاریخ ورزش ایران یک شناگر ایرانی توانست ورودی المپیک را .......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علیرضایى تنها شناگر ایرانی حاضر در المپیک

علیرضایی به دنبال کسب افتخار

براى اولین بار در تاریخ ورزش ایران یك شناگر ایرانى توانست ورودى المپیك را به دست بیاورد.

محمد علیرضایى قورباغه رو ملى پوش كشورمان درآخرین دوره مسابقه هاى ورودى المپیك در كرواسى توانست با ثبت زمان یك دقیقه و 3 ثانیه و 3 صدم ثانیه براى اولین بار ورودى 100 متر قورباغه را به دست بیاورد تا به این ترتیب اولین شناگر ایرانى باشد كه بدون وایلد كارت در المپیك حضور پیدا كرده باشد.

علیرضایى كه از مدت ها قبل تمریناتش را در كرواسى زیر نظر سرمربى تیم ملى دنبال مى كرد پیش از این توانسته بود در رقابت هاى این كشور 3 بار ركورد ملى ایران را جابه جا كند و حالا هم با ثبت این ركورد، ركورد ملى ایران 94 صدم ثانیه جابه جا شد.

او حالا با كسب این سهمیه نه تنها به دنبال حضور موفق در بازیهاى المپیك است بلكه مى خواهد ركورد ملى ایران را براى چندمین بار بهبود ببخشد.

علیرضایى كه هیچوقت كسب ورودى المپیك را دور از دسترس نمى دانست مى گوید: توانایى شناى ایران بیشتر از آن چیزى است كه الان وجود دارد اما متاسفانه نبود امكانات هیچ وقت این اجازه را نمى داد كه شناگران ایرانى بتوانند خودنمایى كنند و حالا بعد از مدت ها وقتى این امكانات از قبیل اردوهاى خارج از كشور در اختیار شناگران قرار گرفت شناگران توانستند نمایش هاى خوبى داشته باشند و ركوردهاى ملى را در حد قابل قبولى بهبود ببخشند.

محمد اكنون به بزرگ ترین هدفش رسیده است و مى خواهد در المپیك علاوه بر نمایش خوب یك ركورد ملى دیگر را به ثبت برساند و مى داند این كار سختى نیست بلكه با حفظ آمادگى كنونى اش دسترسى به ركوردهاى خوب دور از دسترس نیست.

*نظرت درباره رقابت ها چیست از ابتدا فكر مى كردى بتوانى به ورودى المپیك دست پیدا كنى؟

راستش بله، مى دانستم ركورد را به دست مى آورم چون از مدت ها قبل تمرینات خوبى را در بلغارستان و كرواسى زیر نظر سرمربى تیم ملى كرواسى دنبال كرده بودم و با شرایط جسمانى خوبى كه داشتم از قبل كسب ورودى برایم روشن بود چون در رقابت هاى اخیر كرواسى هم شناى خوبى انجام داده بودم و در واقع به ركورد ورودى خیلى نزدیك شده بودم و روز به روز هم شرایطم بهتر مى شد.

* سطح مسابقه ها را چطور دیدى ؟

مسابقه ها خیلى خوب برگزار شد تمام مدعیان كسب ورودى در رقابت ها حاضر شدند و همه هم شناى خوبى انجام دادند و با سعى و تلاش خوبى كه من هم از مدت ها قبل داشتم توانستم به این ركورد دست پیدا كنم.

افتخار تاریخی علیرضایی در شنا

*با توجه به اینكه به عنوان اولین شناگر ایران بدون وایلد كارت به المپیك اعزام مى شوید چه حسى دارید ؟

چون تمام هدفم كسب ورودى بود و تلاش زیادى هم براى گرفتن این سهمیه كرده بودم حس خاصى ندارم فقط خوشحالم كه مزد زحماتم را به خوبى گرفتم و این را باید بگویم در دوره هاى قبل من هم شناگران بسیارى بودند كه شایستگى كسب ورودى المپیك را داشتند اما آن زمان چون امكانات كم بود به این عنوان نرسیدند. اما حالا من از امكاناتى كه در اختیارم بود به خوبى استفاده كردم و خوشبختانه توانستم به این افتخار دست پیدا كنم.

*چه امكاناتى ؟

امكاناتى از قبیل اردوهاى خارج از كشور. من تمریناتم را در كرواسى و زیر نظر سرمربى این كشور دنبال مى كردم در صورتى كه در گذشته اینگونه نبود وحالا هم با استفاده از این شرایط توانستم ورودى را به دست بیاوریم. در صورتى كه شاید سالیان گذشته هم مى توانستم بهتر از این شنا كنم اما امكانات نبوده و حالا هم امیدوارم با روند رو به رشدى كه دارم ركوردهاى خوبى را از خود بجا بگذارم.

*براى المپیك چه برنامه هایى دارى ؟

راستش هنوز برنامه خاصى ندارم چون در ماه هاى گذشته تمام هدفم كسب ورودى المپیك بود بنابراین براى خود المپیك نقشه اى نكشیدم و باید در چند روز آینده طى نشستى با مسوولان فدراسیون برنامه هایم را براى حضور در بازیها انجام بدهم.

*فكر مى كنى در المپیك بتوانى نتیجه خوبى را به دست بیاورى ؟

اول از هر چیز باید بگویم گرفتن ورودى المپیك از خود بازیهاى المپیك ارزشش بیشتر است و من هم خوشبختانه به آن چه كه باید مى رسیدم و حالا هم تمام تلاشم را مى كنم كه در المپیك نمایش خوبى داشته باشم و ركود خوبى را به ثبت برسانم.

*راستى با پایان رقابت ها تمرینات را در كرواسى دنبال مى كنى یا به ایران برمى گردى ؟

هنوز چیزى مشخص نیست. این روزها كه در جریان مسابقه ها هستیم تمرینى انجام نمى دهم اما خوشبختانه شرایط جسمانى خوبى دارم و این مسابقه ها هم مثل تمرین شنا برایم مى ماند و امیدوارم كه بتوانم وضعیت خوب جسمانى ام را حفظ كنم هر چند كه مى دانم نگه داشتن این شرایط خیلى سخت است بنابراین باید گفت وگویى با سرمربى تیم كرواسى انجام بدهم و درباره شرایطم و نوع تمریناتم با او هماهنگ شوم.

علیرضایى مى تواند شگفتى ساز المپیك باشد

افتخار تاریخی علیرضایی در شنا

بعد از كسب اولین سهمیه ورودى المپیك شنا توسط محمد علیرضایى، وحید مرادى رییس فدراسیون شناى كشورمان عملكرد علیرضایى را قابل قبول خواند و عنوان كرد علیرضایى در مسابقه هاى آتى مى تواند ركوردهاى بهترى را به جا بگذارد.

مرادى درباره حضور علیرضایى در بازیهاى المپیك پكن مى گوید: «در اینكه علیرضایى همواره در انجام كارهاى خارق العاده شكى نیست اما با توجه به این بزرگان شناى جهان در پكن گرد هم مى آیند، ما از او انتظار چندانى نداریم اما مى دانم در آینده سكوهاى زیادى انتظار او را مى كشند و مطمئن هستم علیرضایى در مسابقه هاى قهرمانى جهان كه سال آینده در رم برگزار مى شود مى تواند ركورد خوبى را به جا بگذارد. مرادى در این باره ادامه مى دهد: «امروز بسیار خوشحالم كه زحمات و برنامه ریزى هاى چندین و چند ساله فدراسیون به بار نشسته و علیرضایى به عنوان اولین شناگر تاریخ ایران به المپیك راه پیدا كرده است و امیدوارم او در بازیهاى پكن نمایش خوبى داشته باشد و بار دیگر یك افتخار دیگر را نصیب كشورمان كند.»

رییس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو كشورمان در ادامه مى گوید: «محمد در كرواسى خیلى خوب شنا كرد او با ثبت ركوردى پایین تر از ورودى المپیك پكن تحسین و تشویق حاضران در سالن را هم برانگیخت به همین دلیل معتقدم او مى تواند در پكن نمایش خوبى داشته باشد.»

علیرضایى مزد زحمات چند ساله اش را گرفت

با كسب اولین سهمیه ورودى المپیك توسط محمد علیرضایى شناگر تیم ملى كشورمان بهزاد مهدى خبازیان سرمربى تیم ملى شناى ایران از عملكرد شاگردش راضى است.

او مى گوید: محمد بعد از 6-7 سال سختى و دورى از خانواده توانست ورودى المپیك را به دست بیاورد و امیدوارم در المپیك نیز بتواند ركورد خوبى را بجا بگذارد.

خبازیان درباره حضور علیرضایى در بازیهاى المپیك مى گوید: با توجه به اینكه محمد از سالیان سال با حضور در اردوهاى تیم ملى تمرینات خوبى را دنبال كرده است حالا شرایط خوبى را به دست آورده و امیدوارم بااین وضعیت ركورد خوبى را در المپیك بجا بگذارد.

سرمربى تیم ملى شناى كشورمان ادامه مى دهد: علیرضایى استعداد بسیار خوبى در شنا دارد و حضورش در اردوهاى دو ماهه بلغارستان و كرواسى باعث شد كه شرایطش نسبت به گذشته بهتر شود و همین مساله باعث شد كه ركورد خوبى را در كرواسى بجا بگذارد و با این روند رو به رشدى كه علیرضایى دارد به نظر مى رسد كه او مى تواند در المپیك نمایش خوبى داشته باشد.

خبازیان درباره ادامه تمرینات علیرضایى ادامه مى دهد: علیرضایى این روزها تمرینات خوبى را دنبال كرده است و با توجه به این شرایط باید تلاش بكند با حفظ وضعیت جسمانى شناى خوبى انجام بدهد.

علیرضایی به دنبال کسب افتخار

بیوگرافى

شناگرى كه همه را متعجب ساخت

سال 1364 در اصفهان به دنیا آمد. در رقابت هاى لیگ بود كه پازوكى سرمربى آن زمان تیم ملى شناى ایران او را به اردو دعوت كرد.

شرایط فیزیكى خاص و تمرینات فشرده اى كه محمد علیرضایى انجام مى داد باعث شد كه او از سن 15 سالگى عضو ثابت اردوهاى تیم ملى باشد. همان روزها بود كه اتاقى در آزادى به علیرضایى داده شد شاید آن موقع خودش هم فكر نمى كرد 7 سال تنها به بهانه بهبود ركوردهاى ملى و المپیكى شدن در آن اتاق و دور از خانواده اش زندگى كند.

فدراسیون هم هیچ وقت علیرضایى را تنها نگذاشت. او استعداد و پشتكار فوق العاده اى داشت و با رشد چشمگیرى كه داشت در طى سال هاى گذشته توانست عنوان هاى زیادى را به دست بیاورد. علیرضایى با برنامه ریزى هایى كه داشت به عنوان اولین شناگر ایرانى سهمیه ورودى المپیك را به دست آورد تا نامش را در تاریخ شناى ایران به ثبت برساند.

ویترین افتخارات

مسابقات رده هاى سنى قهرمانى آسیا- تایلند

50 متر قورباغه طلا

100 متر قورباغه نقره

رقابت هاى رده هاى سنى قهرمانى آسیا- اندونزى

50 متر قورباغه طلا

100 متر قورباغه برنز

مسابقات غرب آسیا -دوحه

50 متر قورباغه طلا

بازیهاى آسیایى ماكائو

50 متر قورباغه طلا

علیرضایی شناگر تیم ملی ایران

نگاه ویژه

شناگر پیشرو

محمد علیرضایى یك شناگر پیشروست، یك سدشكن كه سرانجام آرزوى دیرینه شناى ایران را به واقعیت بدل كرد. علیرضایى طى 4 سال گذشته بارها فعالیت خود را ثابت كرده او گرچه یك شناگر سرعتى است و تاكنون 3 مدال طلاى آسیایى در رشته سرعت كسب كرده است اما با همت و تلاش فراوان توانست ركورد 100 متر قورباغه ایران را آنقدر جابه جا كند كه صاحب یكى از سهمیه هاى المپیكى شود. اتفاقى كه تاكنون براى ایران رخ نداده بود. گرچه سه شناگر ایرانى در سال هاى 1996 تا 2004 به المپیك رفته بودند اما آنها همگى با استفاده از تبصره هاى حاكم بر مسابقات توانسته بودند در المپیك شنا كنند. اصولا فینا (فدراسیون جهانى شنا) براى اینكه به همه كشورها فرصت حضور در رقابت هاى المپیك را بدهد چندین كارت دعوت Invition card و نه wildcard در اختیار دارد.

بر همین اساس گرچه از علیرضایى انتظار نمى رود در مرحله فینال 100 متر قورباغه المپیك پكن شنا كند اما حتما او مى تواند در میان 60-70 شناگر حاضر به رتبه بالاى 30 دست پیدا كند.

كسب این رتبه بیشتر براى شناى ایران یك پیروزى است. علیرضایى به واسطه حضور پررنگش در مسابقات اخیر به رتبه 26 قورباغه روهاى جهان ارتقا پیدا كرده و حالا با موفقیت اخیر حتى رشد بیشترى در جدول خواهد داشت. پس بیراه نیست اگر او را در جمع 30 شناگر برتر المپیك ببینیم.

به هر شكل محمد علیرضایى سطح توقع از ورزش شنا را بالا برد. پشت سر این شناگر جوان هستند شناگران جوانتر زیادى كه مى خواهند در سایه این موفقیت باز هم براى ایران افتخار كسب كنند. شنا كردن علیرضایى در آبهاى پكن سرآغاز حركتى است كه در گوانگجو باید به ثمر بنشیند. كسب مدال بازیهاى آسیایى هم رویایى دست یافتنى خواهد بود.

كسب سهمیه

وقتى نگاه ها به علیرضایى بود

وقتى محمد علیرضایى با حضورش در مسابقه هاى كرواسى توانست به ورودى المپیك نزدیك شود همه چشم انتظار روزى بودند كه آخرین دوره مسابقه هاى ورودى المپیك پكن برگزار مى شد.

مسابقه هاى شناى آزاد كرواسى با حضور 39 تیم از كشورهاى مختلف جهان مانند لهستان، برزیل، الجزایر، اروگوئه، بوسنى و هرزگوین و... و تعدادى از باشگاه هاى كرواسى برگزار شد. حضور شناگران عنوان دار جهان مثل نایب قهرمان المپیك آتن، نفر سوم جهان و نفر سوم اروپا به اعتبار مسابقه ها افزوده بود اما علیرضایى انگیزه بالایى براى ورودى داشت و در نهایت در همان روز اول با ثبت ركورد یك دقیقه و 3 ثانیه و 3 صدم ثانیه به ركورد المپیك كه یك دقیقه و 3 ثانیه و 72 صدم ثانیه بود رسید تا به این ترتیب اولین شناگر ایرانى بدون وایلد كارت در المپیك حضور پیدا كند.

برنامه مسابقات

شنبه 19 مرداد، ساعت 18:30 مرحله مقدماتى

یكشنبه  20 مرداد، ساعت10 ، نیمه نهایى

دوشنبه 21 مرداد، ساعت 10 ، فینال

منبع : ایران ورزشی