تبیان، دستیار زندگی
وقتى ایران را به مقصد دانمارك ترك كرد همه فكر و خیالش كسب ورودى المپیك بود هر چند آن زمان كمتر ......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محرابی بدمینتون باز ایران در المپیک

محرابی دراندیشه درخشش

وقتى ایران را به مقصد دانمارك ترك كرد همه فكر و خیالش كسب ورودى المپیك بود هر چند آن زمان كمتر كسى فكر مى كرد ایران نماینده اى در المپیك داشته باشد آن هم در رشته اى كه تاكنون نتوانسته حتى یك مقام معتبر آسیایى به دست بیاورد.اما آن روزها مهرابى مى خواست ثابت كند كه بدمینتون نیز مى تواند مثل سایر رشته ها به سطح خودش نزدیك شود.

بنابراین حدود 5 سال قبل با همكارى فدراسیون بدمینتون البته با هزینه خودش وارد كمپ حرفه اى بدمینتون دانمارك شد. او در آنجا همزمان با انجام تمرینات دوره مربیگرى را پشت سر مى گذاشت و پس از آن بود كه كاوه مهرابى با حضور در مسابقه هاى ورودى جهانى به امتیاز ورودى مسابقه ها راه پیدا كرد تا اولین نماینده ایران در بازیهاى جهانى باشد اما این در حالى بود كه او در رقابت ها نتوانست به مقام قابل قبولى دست پیدا كند و در همان ابتدا حذف شد.

پس از آن و با شروع رقابت هاى كسب امتیاز ورودى المپیك مهرابى با حضور در رقابت هاى مختلف به دنبال كسب سهمیه المپیك بود باز هم هیچ كس فكر نمى كرد كه او بتواند به المپیك برود چون این رشته با تمام رشته ها متفاوت است و ورزشكاران بایستى در طول 52 هفته در 28 مسابقه خاص كه در تمام دنیا برگزار مى شود با كسب امتیاز و قرار گرفتن در بین 40 نفر اول مسابقه ها راهى المپیك شود.

كاوه بعد از یك سال حضور در این رقابت ها با كسب 15 هزار و 960 امتیازدر مكان 42 جدول قرار گرفت. او دو پله تا المپیك فاصله داشت بازهم كسى فكر نمى كرد که او المپیكى شود اما روزهایى كه صحبت از اعلام اسامى كاروان ایران به بازیها بود و به نحوى لیست نفرات اعزامى داشت بسته مى شد خبر رسید كه مهرابى در بدمینتون سهمیه المپیك را كسب كرد.

به این ترتیب فاصله دو پله اى مهرابى تا پكن توسط فدراسیون جهانى بدمینتون طى شد به این گونه كه صلاحیت یكى از ورزشكاران تایید نشد و نفرى نیز كه به اشتباه در لیست فدراسیون جهانى قرار گرفته بود از لیست خارج شد تا به این ترتیب كاوه بار دیگر افتخار دیگرى را نصیب بدمینتون ایران كند.

* چطور شد تصمیم گرفتى ایران را براى كسب سهمیه المپیك ترك كنى ؟

عملكرد رضازاده در بازیهاى المپیك سیدنى حس عجیبى به من منتقل كرد. حسى كه انگار من هم مى توانم چنین افتخارى را به دست بیاورم آن روزها بود كه تصمیم گرفتم به تحمل تمام سختى ها ومشكلات به ورودى المپیك راه پیدا كنم و اولین بدمینتون باز المپیكى ایران شوم.

* با حضور در رقابت هاى كسب ورودى المپیك فكر مى كردى در جمع 40 نفر برتر قرار بگیرى ؟

مسابقه هاى انتخابى حداقل یك سال طول مى كشد. من در این مدت زحمات زیادى كشیدم تا به جمع 40 نفر برسم البته باید بگویم كه انسان با امید زنده است و اگر روزى امید از ما گرفته شود كار ما خیلى سخت مى شود به این ترتیب من هیچ وقت از تلاشم كم نكردم بلكه روز به روز به امید المپیكى شدن تمریناتم را بیشتر مى كردم تا اینكه در لیست 42 نفره قرار گرفتم كه در اواخر با حذف دو نفر از جدول من توانستم سهمیه را به دست بیاورم.

* المپیكى شدن چه حسى دارد ؟

زمانى كه مسابقه ها تمام شد فشار روى من خیلى زیاد بود و خیلى خسته بودم آن زمان نمى دانستم كه المپیكى مى شوم یا نه اما خدا خواست و این اتفاق افتاد. با این مساله نه تنها بار روانى و فشارها از دوش من برداشته شد بلكه در مقابل كسانى كه برایم زحمت كشیدند رو سفید شدم.

*با توجه به اینكه حالا المپیكى شدى براى حضوردر بازیها چه برنامه هایى دارى ؟

بعد از اینكه اسمم در لیست نفرات اعزامى به المپیك قرار گرفت انگیزه ام براى بازیها مضاعف شد و باید بگویم اكنون براى المپیك خالى نشده ام بلكه با محبت تمام دوستان انگیزه بالایى براى حضور در المپیك پیدا كرده ام. مسؤولان و علاقه مندان به ورزش هم به صورت عملى نشان دادند كه قدر زحمات ورزشكاران را به خوبى مى دانند و الان مى خواهم از تمام تلاشم استفاده كنم تا افتخار دیگرى براى ایران به دست بیاورم.

* از حریفانت چقدر شناخت دارى ؟

تمام حریفانم را به خوبى مى شناسم. اصلى ترین حریفان من از شرق آسیا هستند كه شانس زیادى براى كسب مدال المپیك دارند و در یك جمله باید بگویم كه همه آنها مهمترین بدمینتون بازان دنیا هستند و در مورد آنها تنها قولى كه مى توانم بدهم این است كه با نهایت آمادگى وارد المپیك مى شوم و از هیچ تلاشى فروگذار نمى كنم و به عقیده من حتى یك برد در المپیك براى ما سخت است و این در حالى است كه در این بازیها با اولین باخت باید از دور رقابت ها كنار بروى بنابراین در المپیك شانس دوم وجود ندارد.

* پس باید گفت در چه صورتى مى توانى به مرحله دوم رقابت ها برسى ؟

با شرایطى كه اكنون وجود دارد امیدوارم در قرعه اول به ورزشكارانى از امریكا یا اروپا بخورم چون آنها قابل بردتر هستند ولى در صورتى كه بازى اولم با حریفان شرق آسیا مثل چین، اندونزى، مالزى و كره جنوبى باشد در همان دور اول حذف مى شوم.

* در مورد برنامه هایت بعد از المپیك نیز صحبت مى كنى ؟

به نظر من پله هاى ترقى را باید پله پله طى كرد و نمى شود یك شبه ره صد ساله رفت. من هم در زندگى ام هیچ چیزى را بدون زحمت به دست نیاورده ام و امیدوارم از این پس هم همین طور باشد و البته باید این مسأله را یادآور شوم كه تاكنون افراد زیادى زحمت كشیده اند كه بدمینتون ایران را به این پله برسانند. نسل ما هم این شرایط را به جلو مى برد و امیدوارم این شرایط باعث شود تا نسل آینده به مدال المپیك نزدیك شوند و این در حالى است كه مطمئنا من در این راه كوتاهى نمى كنم بلكه وقتى مربى شدم تمام تلاشم را مى كنم تا شاگردانم به مدال المپیك برسند.

محرابی دراندیشه درخشش

مربى تیم ملى:به دور دوم برسد كافى است

بهادر زكى زاده همان مربى است كه كاوه مهرابى معتقد است این مربى حق زیادى به گردنش دارد. زكى زاده از اینكه شاگردش توانسته به المپیك راه پیدا كند خوشحال است و مى گوید: مهرابى مانند تمام ورزشكاران از سنین پایه بدمینتون را شروع كرد. او بسیار پرتلاش بود تا اینكه تصمیم گرفت براى ادامه تمریناتش به دانمارك برود و اكنون بعد از سال ها تمرین به هدفش رسیده است.

مربى تیم ملى درباره حضور مهرابى در المپیك ادامه مى دهد: از اكنون مى توان مهرابى را جزو 90 بدمینتون باز برتر دنیا معرفى كرد. البته چون این رشته بسیار حرفه اى است كاوه هنوز جاى پیشرفت دارد و به عقیده من او از یك طرف با شانس سهمیه را به دست آورده و از طرفى نباید فراموش كرد كه او در طول فصل با بدشانسى هاى پیاپى چندین مسابقه را از دست داد و اكنون همین كه او المپیكى شده براى بدمینتون ایران كافى است و همین مساله باعث مى شود تا همه را قانع كند كه رفتار حرفه اى در جامعه بدمینتون به وجود بیاید.

زكى زاده درباره شانس مهرابى در بازیهاى المپیك مى گوید: در بدمینتون 10 تا 20 كشور هستند كه با سرمایه گذارى هاى خوب به صورت حرفه اى و تخصصى كار مى كنند و ما از خیلى از كشورهاى صاحبنام عقب تر هستیم و با توجه به اینكه در تاریخ بدمینتون ایران مهرابى اولین المپیكى ایران است امیدوارم بتوانیم به جایگاه خوبى دست پیدا كنیم. البته باید این مساله را یادآور شوم مهرابى تفاوت خوبى با گذشته اش داشته است و امیدوارم مربیانى كه در دانمارك او را تمرین مى دهند ضعف هاى او را به خوبى برطرف كنند تا او بیشترین شانس موفقیت را در بازیها داشته باشد. مهرابى اگر با یكى از حریفان در سطح خودش رقابت كند و او را شكست بدهد احتمال دارد تا دور دوم بالا بیاید چون سقف او هم همین است. مربى تیم ملى بدمینتون در ادامه مى گوید: حضور مهرابى در المپیك تجربه بزرگى براى او است و باعث بالا رفتن انگیزه سایر بازیكنان مى شود كه بهتر از گذشته كار كنند. او انگیزه مثبت نسل جوان این رشته در كشور است.

مى تواند از بدمینتون ایران دفاع كند

با المپیكى شدن كاوه مهرابى بدمینتون باز باسابقه تیم ملى ایران، مهدى كرباسیان رییس فدراسیون بدمینتون ایران این سهمیه را مزد زحمات و تلاش هاى بى شائبه مهرابى مى داند و در این باره مى گوید: «مهرابى یكى از بدمینتون بازان خوب كشورمان است كه حدود 5 سال پیش براى ادامه تمریناتش به دانمارك سفر كرد و بعد از آن با حضور در مسابقه هاى مختلف توانست نتایج خوبى را به دست بیاورد این در حالى است كه در این مدت مهرابى با تحمل مشكلات فراوان تمرینات سختى را دنبال مى كرده است.»

كرباسیان ادامه مى دهد: «مهرابى این روزها تمریناتش را دنبال مى كند و با توجه به اینكه در المپیك حریفان قدرتمندى دارد امیدواریم او بتواند مقابل برترین هاى دنیا نمایش قابل قبولى داشته باشد.» رییس فدراسیون بدمینتون درباره پیش بینى این دوره از رقابت ها مى گوید: «تمام ورزشكاران حاضر در المپیك جزو برترین هاى دنیا هستند و با توجه به اینكه رقابت ها به صورت تك حذفى برگزار مى شود امیدوارم مهرابى بتواند با قرعه خوبى روبه رو شود تا بتواند حداقل به مرحله دوم مسابقه ها صعود كند.» كرباسیان درباره نحوه تمرینات مهرابى قبل از حضور در بازیهاى المپیك مى گوید: «مهرابى چند روزى كه در ایران حضور داشت تمریناتش را زیر نظر نوا مربى تیم ملى دنبال مى كرد اما چند روزی نیز تمریناتش را در دانمارک و در كمپ حرفه اى آنجا پیگیرى کرد و امیدوارم با كسب شرایط خوب و ایده آل در بازیها حضور پیدا كند و همان گونه كه با كسب سهمیه المپیك باعث افتخار بدمینتون ایران شد در پكن نیز با ارائه بازیهاى قابل قبول از بدمینتون ما دفاع كند و نشان بدهد سطح بدمینتون ایران رشد چشمگیرى داشته است و در آینده مى تواند حرف هاى زیادى براى گفتن داشته باشد.

غیر ممكن را ممكن ساخت

صادق كرباسى سرمربى تیم ملى بدمینتون ایران راهیابى كاوه مهرابى به بازیهاى المپیك پكن را با ارزش تر از كسب مدال در این دوره از بازیها مى داند. او با ابراز رضایت از عملكرد مهرابى مى گوید: كاوه مهرابى غیر ممكن را ممكن ساخت. او با حمایت هاى مالى خانواده اش در چند سال اخیر و با تحمل سختى هاى زیاد و دورى از خانواده توانست شرایط سخت تمرین را به خوبى تحمل كند و خودش را به اثبات برساند.

كرباسى در این باره ادامه مى دهد: مهرابى طى این چند سال زحمت زیادى كشید و هزینه هاى زیادى پرداخت به طورى كه در سال گذشته در 28 مسابقه شركت كرد تا توانست امتیاز لازم را براى المپیكى شدن به دست بیاورد و اكنون ما باید به فكر این باشیم كه پرداخت این همه هزینه توانایى بالایى مى خواست كه حالا با المپیكى شدن كاوه كمیته ملى المپیك همانطور كه براى دونده ها اردوهاى بلندمدت در نظر مى گیرد هزینه هاى اردویى او را پرداخت كند چون كاوه كار بزرگى در بدمینتون ایران انجام داد كه قابل تحسین است. سرمربى تیم ملى بدمینتون درباره پیش بینى اش در بازیهاى المپیك ادامه مى دهد:همانطور كه همه مى دانند المپیك جاى بهترین هاى هر رشته است و مطمئنا كاوه در المپیك حریفان سختى دارد و به این ترتیب ما نباید از او توقع پیروزى یا كسب مقام داشته باشیم بلكه باید توقعمان را پایین بیاوریم چون حضور كاوه به اندازه مدال المپیك ارزش دارد واكنون باید ما تمام برنامه ریزى هایمان را براى 4  سال آینده انجام بدهیم تا دیگران نیز به المپیك راه پیدا كند و البته باید این مساله را یادآور شوم كه سایر بازیكنان نیز توانایى حضور در المپیك را داشتند اما شاید توان مالى آنها اجازه نمى داد در این همه مسابقه شركت كنند.

كرباسى در ادامه یادآور شد: كاوه مهرابى ظرفیت محدودى داشت اما با تلاشى كه انجام داد توانست با حضور در 28 مسابقه خیلى سخت سهمیه المپیك را به دست بیاورد و حالا امیدواریم كه او نماینده شایسته اى براى كشورمان در بازیهاى المپیك باشد.

محرابی اولین بدمینتون باز ایرانی حاضر در المپیک

بیوگرافى

اسكى بازى كه عاشق بدمینتون شد

كاوه مهرابى 15 اردیبهشت ماه 1361 در تهران به دنیا آمد. او از ابتدا علاقه بسیارى به اسكى و رشته هاى هنرى داشت به طورى كه در نوجوانى عنوان قهرمانى كشور اسكى را از آن خود كرد اما پس از آن با حضور در مسابقه هاى بدمینتون آموزشگاه هاى كشور به بدمینتون علاقه پیدا كرد به طورى كه تابستان آن سال فقط بدمینتون تمرین مى كرد. همان روزها بود كه با حضور در هیأت بدمینتون تهران فعالیت اش را شروع كرد و تنها 15 سال داشت كه به تیم ملى دعوت شد و مراحل رشد را پله پله طى كرد.

پس از آن در سال 2003 مهرابى با حمایت فدراسیون بدمینتون و خانواده اش به كمپ بین المللى بدمینتون رفت تا كار حرفه اى بدمینتون و همراه با آن دوره مربیگرى اش را ادامه دهد و با شروع رقابت هاى ورودى المپیك با حضور در این دوره رقابت ها توانست با كسب 15 هزار و 960 امتیاز به عنوان نفر 40 و در واقع آخرین نفر وارد بازیهاى المپیك شود. این در حالى است كه تاكنون هیچ بدمینتون باز ایرانى نتوانسته بود به المپیك راه پیدا كند. به این ترتیب مهرابى اولین نماینده تاریخ بدمینتون ایران در بازیهاى المپیك است.

نگاه ویژه

بدمینتون بازى كه شگفتى آفرید

اولین ركوردى كه به نامش ثبت شد كسب جواز حضور در مسابقه هاى جام جهانى بود، آن سال با شركت در رقابت هاى ورودى جام جهانى كه یك سال به طول مى انجامید توانست در رده 93 دنیا قرار بگیرد و عنوان اولین بدمینتون باز ایرانى راه یافته به جام جهانى لقب بگیرد.

پس از آن بود كه انگیزه بالایى براى سبك سهمیه ورودى المپیك به دست آورد حالا كاوه مهرابى بعد از یك تلاش مضاعف توانست ركوردى دیگر را به نام خود ثبت كند به اینگونه كه او اولین بدمینتون باز ایرانى است كه توانسته به المپیك راه پیدا كند.

كاوه مهرابى یكى از بازیكنان با سابقه تیم ملى است. او اكنون با 26 سال سن سابقه 11 سال عضویت در تیم ملى را در كارنامه دارد. كاوه بارها با نتایجى كه به دست آورده ثابت كرده كه مى تواند شگفتى ساز و البته غیرقابل پیش بینى باشد.

و با روندى كه این روزها در تمرینها  دنبال مى كند به نظر مى رسد مى تواند در سال هاى آینده حرف هاى زیادى براى گفتن داشته باشد هر چند كه این روزها هیچكس انتظارى از او ندارد كه در بازیهاى المپیك حتى یك دور صعود كند اما با توجه به اینكه مهرابى ثابت كرده یك بازیكن غیرقابل پیش بینى است باید امیدوار بود او با ارائه یك بازى قابل قبول از بدمینتون ایران دفاع كند.

كسب سهمیه

روزى كه جدول بسته مى شد

با توجه به تفاوت رشته بدمینتون براى كسب سهمیه المپیك كاوه مهرابى بدمینتون باز تیم ملى ایران با حضور در مسابقه هاى امتیاز ورودى المپیك و قرار گرفتن در بین 40 نفر برتر دنیا توانست به المپیك راه پیدا كند. این در حالى است كه این دوره از مسابقه ها در طول 52 هفته به صورت 28 مسابقه بین المللى در سراسر دنیا برگزار شد و مهرابى در یك سال گذشته با پشت سر گذاشتن این مسابقه ها و كسب 15 هزار و 960 امتیاز در مكان چهلم جدول رده بندى قرار گرفت و به عنوان آخرین بدمینتون باز وارد بازیهاى المپیك شد.

این در حالى بود كه پیش از این مهرابى رزرو دوم بازیها بود اما بعد از رد صلاحیت شدن یكى از ورزشكاران و پس از حذف بازیكنى كه به اشتباه در لیست نفرات اعزامى قرار گرفته بود كاوه مهرابى المپیكى شد.

برنامه مسابقات

دور اول مسابقه هاى بدمینتون انفرادى بازیهاى المپیك پكن از ساعت 9  صبح روز 19 مرداد یعنى یك روز بعد از مراسم افتتاحیه شروع مى شود.

این مرحله از رقابت ها 2 روز به طول مى انجامد كه مهرابى در روز اول یا دوم باید دور اول مسابقه هایش را برگزار كند و در صورت پیروزى به مرحله دوم راه پیدا مى كند.

روز هشتم بازیها مرحله نیمه نهایى و فینال برگزار مى شود.

منبع : ایران ورزشی