تبیان، دستیار زندگی
سینمای ایران در جهان، پروژه‌های تازه و جنجالی، یادی از زنده‌یاد شکیبایی، تغییر ساختاری در رسانه ملی و ... مهمترین سایه روشن فرهنگ و هنر در هفته گذشته هستند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سینمای ایران در جهان و تغییر ساختاری در رسانه ملی

سینمای ایران در جهان، پروژه‌های تازه و جنجالی، یادی از زنده‌یاد شکیبایی، تغییر ساختاری در رسانه ملی و ... مهمترین سایه روشن فرهنگ و هنر در هفته گذشته هستند.

هفته گذشته خبر حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره جهانی توانست در صدر اخبار سینمای ایران قرار بگیرد. چهارمین فیلم سمیرا مخملباف با نام "اسب دوپا" در بخش رقابتی پنجاه و ششمین دوره جشنواره سن سباستین با فیلمی از مایکل وینترباتم و آثاری از فیلمسازان ترکیه، ژاپن و اسپانیا رقابت می‌کند.

جشنواره فیلم سن سباستین به عنوان قدیمی‌ترین و مهمترین رویداد سینمایی دنیای اسپانیایی‌زبان‌ها از 18 تا 27 سپتامبر امسال (28 شهریور تا ششم مهر) برگزار می‌شود و پیشتر حضور نمایندگان فرانسه، کره جنوبی، آرژانتین، دانمارک، تونس / هلند، آمریکا و میزبان در آن قطعی شده بود.

عباس کیارستمی و مارتین اسکورسیزی

همچنین فیلم سینمایی "شیرین" عباس کیارستمی در بخش خارج از مسابقه شصت و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز حضور دارد و فیلم "وگاس: بر اساس یک داستان واقعی" امیر نادری نیز در بخش مسابقه رسمی برای دریافت شیر طلایی بهترین فیلم با فیلمسازانی چون جاناتان دمی، دارن آرونوفسکی، گی‌یرمو آریاگا، پوپی آواتی، کاترین بیگلو، سمیح کاپلان‌اوغلو، تاکشی کیتانو و... رقابت می‌کند.

جشنواره فیلم ونیز از 27 اوت (ششم شهریور) تا ششم سپتامبر (16 شهریور) برگزار می‌شود. ریاست هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره را ویم وندرس فیلمساز آلمانی به عهده دارد و جایزه شیر طلایی افتخاری به ارمانو اولمی، فیلمساز شهیر ایتالیایی اعطا می‌شود.

فیلم سینمایی "به همین سادگی" رضا میرکریمی نیز پنج حضور جهانی را از شهریورماه تجربه می‌کند. این فیلم از 24 آبان تا دهم آذر در جشنواره بوستن آمریکا،‌ هشتم تا 14 شهریور در جشنواره‌ "وارنا" بلغارستان، دوم تا پنجم مهر در جشنواره "یاری" سوئد، چهارم تا یازدهم مهر در جشنواره "هامبورگ" آلمان و 19 تا 28 مهر در جشنواره "آنتالیا" ترکیه حضور پیدا می‌کند.

فیلم "آواز گنجشک‌ها"‌ مجید مجیدی نیز در بخش غیررقابتی چهلمین جشنواره بین‌المللی "آکلند" (20 تیر تا ششم مرداد) و سی و هفتمین جشنواره غیررقابتی ولینگتن (28 تیر تا 13 مرداد) در نیوزیلند حضور دارد. فیلم "بودا از شرم فرو ریخت" حنا مخملباف نیز در جشنواره آکلند حضور داشت.

فیلم‌های از عباس کیارستمی، جعفر پناهی، مجید مجیدی و بهمن قبادی از نیمه دوم تیرماه تا شهریور در مرکز فرهنگی ماتوناکا سانتیاگو در کشور شیلی به نمایش درمی‌آیند. این مرکز در برنامه اشاره شده به آثاری از معتبرترین کارگردانان معاصر خاورمیانه می‌پردازد.

جشنواره فیلم سن سباستین به عنوان قدیمی‌ترین و مهمترین رویداد سینمایی دنیای اسپانیایی‌زبان‌ها از 18 تا 27 سپتامبر امسال (28 شهریور تا ششم مهر) برگزار می‌شود و پیشتر حضور نمایندگان فرانسه، کره جنوبی، آرژانتین، دانمارک، تونس / هلند، آمریکا و میزبان در آن قطعی شده بود.

- هفته گذشته آغاز پروژه‌های جدید چند فیلمساز مورد توجه ویژه قرار گرفت. پروژه جدید مسعود ده‌نمکی با پیوستن چهار بازیگر جدید قرار است پس از ماه رمضان کلید بخورد. حسام نواب صفوی، شیلا خداداد، مهراوه شریفی‌نیا و رامین پرچمی از بازیگرانی هستند که به تازگی حضورشان در "اخراجی ها 2" قطعی شده است.

پیش از این خبر حضور اکبر عبدی، محمدرضا شریفی‌نیا، امین حیایی و نگار فروزنده در این پروژه منتشر شده بود. قرار است از هفته آینده روند عقد قرارداد با بازیگرانی که هنوز قرارداد امضا نکرده‌اند افزایش پیدا کند.

همچنین پیش‌تولید پروژه ناکام مرحوم رسول ملاقلی‌پور که قرار بود به کارگردانی مجتبی راعی ساخته شود، از هفته گذشته آغاز شده است. ساخت "عصر روز دهم" به تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی مهرماه آغاز می‌شود و و هماکنون روزهای پایانی بازنویسی فیلمنامه را پشت سر می‌گذارد. قرار است بخش‌هایی از این فیلم در تهران، کربلا و نجف مقابل دوربین برود.

"عصر روز دهم" به کارگردانی مرحوم ملاقلی پور اواخر سال 85 پروانه ساخت گرفته بود که با مرگ نابهنگام وی ناکام ماند. محمدی این پروانه ساخت را اوایل سال 87 به موزه سینما اهدا کرد و پروانه ساخت جدید را به نام راعی از اداره نظارت و ارزشیابی ارشاد دریافت کرد.

رخشان بنی‌اعتماد

رخشان بنی‌اعتماد در حال حاضر مشغول تحقیق درباره دو فیلم مستند درباره حقوق زنان ایرانی است. وی قصد دارد پس از پایان تحقیق این مستند را مقابل دوربین ببرد. بنی‌اعتماد پس از ساخت فیلم "خون بازی" که در جشنواره بیست و پنجم فجر به نمایش درآمد و سال 86 نیز اکران عمومی شد، فعالیتی نداشته است.

بنی‌اعتماد در جدیدترین گفتگوی خود با بی.بی.سی پس از دریافت دکترای افتخاری از دانشگاه لندن گفت: افتخار دریافت این دکترا متعلق به همه زنان اندیشمند ایرانی است. او نکته مهم دریافت این دکترا را توجه به تفکر انسان متفکر ایرانی دانست.

پرویز نوری تنها منتقد بازمانده از نسل موسوم به پسرعموها پس از سه دهه به دنیای فیلمسازی بازمی‌گردد. نوری قصد دارد فیلم "زن شیشه‌ای" را به تهیه‌کنندگی فرامرز فرازمند و با حضور علیرضا زرین دست به عنوان مدیر فیلمبرداری کلید بزند. آخرین فیلم وی در سال 1358 با نام "طلوع انفجار" با بازی داود رشیدی و مینو ابریشمی بوده است.

و بالاخره اینکه فیلمبرداری جدیدترین ساخته بهرام بیضایی این هفته به پایان می‌رسد. "وقتی همه خوابیم" طی سه ماه گذشته در لوکیشن‌های مختلف فیلمبرداری شده و قرار است با پایان این مرحله از هفته آینده تدوین آن توسط خود بیضایی آغاز شود. این فیلم در فیلم داستان یک گروه فیلمبرداری است و بازیگرانی چون مژده شمسایی، حسان نواب صفوی، علیرضا جلالی‌تبار، شقایق فراهانی، مجید مظفری و ... در آن نقش آفرینی می‌کنند.

- هفته گذشته طبق انتظار اخبار و اتفاقات متأثر از درگذشت زنده یاد خسرو شکیبایی سهمی خاص از اخبار سینمایی را به خود اختصاص دادند. مراسم هفتمین روز درگذشت این بازیگر فقید جمعه گذشته در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (ص) برپا شد که اعضای خانواده وی و تعدادی از اهالی سینما و علاقمندان به شکیبایی حضور داشتند که از آن جمله می‌توان به احمدرضا درویش، محمدرضا فروتن، نیما شاهرخ‌شاهی و ... اشاره کرد.

در جلسه نمایش و نقد و بررسی فیلم "هامون" داریوش مهرجویی با بازی زنده‌یاد خسرو شکیبایی در انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی، هر چند خانواده وی حضور نداشتند اما پوریا شکیبایی در یادداشتی به برگزارکنندگان این برنامه نوشت: دوستان با وفای قلم به دست اهل فکر و اندیشه، یارانی که همین یک ماه پیش به پدرم لبخندی هدیه کردید و دلش را شاد، امروز قرار بود بیایم تا چشم در چشم کسانی بیاندازم که پدرم را تنها نگذاشتند ... فکر می‌کردم بتوانم اما هر روز که می‌گذرد جای خالی پدر را بیشتر احساس می‌کنم.

جمشید مشایخی نیز قصد دارد مستندی در مورد زنده‌یاد خسرو شکیبایی تهیه کند و خود نیز روایت آن را بر عهده بگیرد. این بازیگر پیشکسوت که از قبل از انقلاب با شکیبایی دوست بود قصد دارد اینگونه یادش را زنده نگه دارد. سام مشایخی فرزند وی قرار است مدیر تولید این پروژه مستند باشد که سه بخش دارد شامل فیلمشناسی، اثر کارهای شکیبایی بر جامعه و بحث و بررسی هنرمندان درباره شخصیت وی. مهرتاش مهدوی کارگردان و جمشید شامحمدی دیگر تهیه‌کننده این مستند 95 دقیقه‌ای هستند.

- تغییرات ساختاری در صدا و سیما از هفته گذشته نمودی برجسته و پررنگ و تحلیل‌هایی را به دنبال داشت. مهدی فرجی مدیر شبکه دو سیما درباره ساختارشناسی شبکه کودک گفت: طرح این شبکه در حال حاضر در شبکه دو در حال ساختارشناسی و بررسی است و به محض عبور از این بخش، پخش برنامه‌های آن آغاز می‌شود.

فیلم "آواز گنجشک‌ها"‌ مجید مجیدی نیز در بخش غیررقابتی چهلمین جشنواره بین‌المللی "آکلند" (20 تیر تا ششم مرداد) و سی و هفتمین جشنواره غیررقابتی ولینگتن (28 تیر تا 13 مرداد) در نیوزیلند حضور دارد. فیلم "بودا از شرم فرو ریخت" حنا مخملباف نیز در جشنواره آکلند حضور داشت.

همچنین قرار است سایر برنامه‌های شبکه دو سیما نظیر تله فیلم‌ها نیز با موضوع کودک و نوجوان ساخته شود و علاوه بر برنامه‌های گروه کودک و نوجوان برنامه‌هایی نیز درباره این گروه سنی در مباحث آموزشی و تربیتی ساخته شود.

در سیاستگذاری‌های جدید معاونت سیما مراکز تولیدکننده برنامه که در ارتباط مستقیم با پخش قرار ندارند، با مجموعه‌هایی که با آنتن در ارتباط هستند متصل می‌شوند. به این ترتیب مراکزی چون سیمافیلم و صبا به ترتیب زیر مجموعه شبکه‌های اول و دوم سیما قرار می‌گیرند و مرکز مستندسازی سیما نیز به چهار گروه مستند در شبکه‌های اول، دوم، چهارم و آموزش تبدیل می‌شود.

البته دکتر حسین کرمی قائم‌مقام سیما چند روز بعد این نکته را متذکر شد که تولید پروژه‌های مهم و فاخر همچون "مختارنامه"، "نردبامی به آسمان"، "کارآگاه علوی 2" و‌ "جستجوگران" تا پایان بر عهده این مرکز است. در واقع تغییرات تشکیلاتی جدید بر اساس اهداف افق رسانه و در جهت تقویت تولیدات مختلف نمایشی، مستند و انمیشن صورت گرفته است.

- مدیر موسسه رسانه های تصویری یکی از راه‌های ایجاد امنیت در سینما را به جز مبارزه با شبکه قاچاق، خرید مناسب حقوق ویدئویی آثار دانست. ابراهیم داروغه‌زاده همچنین گفت: ما در این مدت روی فرهنگ خرید فیلم‌های غیرمجاز و مجاز کار کردیم و و اطلاعات مردم در این حوزه افزایش پیدا کرد. همچنین آگاهی قانونگذاران و دوستانی که در قوه قضاییه و نیروی انتظامی بودند، افزایش یافت. در این راستا موسسات ویدئو رسانه با کمک معاونت سینمایی قیمت فیلم‌ها را کاهش داد که موجب شد شبکه‌های مجاز افزایش پیدا کنند.

-محمدمهدی عسگر پور مدیرعامل خانه سینما با اشاره به موفق بودن شیوه برگزاری جشن خانه سینما در سال گذشته ایجاد تغییرات اساسی در جشن دوازدهم سینمای ایران را با در نظر گرفتن محدودیت زمانی غیرمحتمل دانست. همچنین امین تارخ دبیر جشن از حضور 17 داور در بخش کوتاه و منوچهر شاهسواری مدیر اجرایی جشن زمان نمایش فیلم‌ها را از ساعت 17 هر روز در خانه سینما اعلام کرد.

- سخنگوی شورای عالی تهیه‌کنندگان هفته گذشته از حضور منوچهر شاهسواری و محمد بانکی به ترتیب به عنوان نماینده تهیه‌کنندگان در شورای صدور پروانه ساخت و شورای داوری خانه سینما خبر داد. منوچهر محمدی همچنین طرح مسائل روز سینمای ایران در جلسه اخیر شورای عالی تهیه‌کنندگان را مطرح کرد.

نمایی از فیلم فرزند خاک

- فیلم سینمایی "فرزند خاک" محمدعلی باشه‌آهنگر که از چهارشنبه نهم مرداد در گروه سینمایی استقلال جایگزین "انعکاس" شده از شیوه تبلیغاتی خاص و جدید بهره می‌برد. علاقمندان از روز شنبه با روشن کردن بلوتوث تلفن همراه خود مقابل سینماهای نمایش‌دهنده علاوه بر دریافت خبر و اطلاعات مربوط به سینماهای نمایش‌دهنده و ...، تیزری از این فیلم و نیز بخشی از موسیقی فیلم و تعدادی از بهترین عکس‌های آن را دریافت می‌کنند.

همچنین لوح‌های فشرده چند رسانه‌ای این فیلم در سراسر کشور به صورت رایگان و در تیراژ وسیع تکثیر شده که حاوی تعدادی از عکس‌های منتخب صحنه و پشت صحنه فیلم، تیزرهای آماده شده نهایی، پوسترهای طراحی شده، بخش گزیده از موسیقی فیلم به همراه اطلاعات کامل، شناسنامه فیلم و ... است.

دیگر تغییر اکران جدید هم آنکه از چهارشنبه نهم مرداد فیلم "همیشه پای یک زن در میان است" کمال تبریزی در گروه سینمایی "قدس" جایگزین فیلم "تیغ‌زن" علیرضا داودنژاد شده است.

- نمایش "آتن - مسکو" با حضور ماهایا پطروسیان، هنگامه قاضیانی و نگار عابدی شهریور و مهرماه در تالار اصلی مولوی به روی صحنه می‌رود. کتایون فیض مرندی کارگردانی و طراحی این نمایش را به عهده دارد که بازخوانی مدرن ادوتیموز سولاکیدوست از نمایشنامه "سه خواهر" آنتوان چخوف است. با توجه به منتفی شدن حضور قاضیانی در نمایش "بیدارخانه نسوان" حسین کیانی، به نظر می‌آید اینبار حضور او در کنار بازیگرانی برجسته چون پطروسیان و عابدی که وجهه‌ای خاص در تئاتر دارند می‌تواند اتفاقی خاص محسوب شود.

- اصغر شاهوردی صدابردار آسیب دیده سینمای ایران با گذشت 9 ماه از سانحه رانندگی همچنان در بستر بیماری است. همسر وی با اشاره به نیاز جدید وی به شوک مغزی، گفتاردرمانی و ... ضمن قدردانی از محمدرضا دلپاک و محمدرضا جعفری‌جلوه به خاطر حمایت‌هایشان از تهیه‌کننده فیلم "چراغی در مه" گلایه کرد.

- محمدعلی طالبی هم پس از رخشان بنی اعتماد، رسول صدرعاملی و پوران درخشنده جوایز و یادگاری‌های خود را برای ثبت در تاریخ سینمای ایران به موزه سینما تحویل داد. از جمله آنها می‌توان به جایزه جشنواره بین‌المللی حیدرآباد در سال 1997 برای فیلم "کیسه برنج"، فیل طلایی جشنواره بانکوک در سال 2000 به فیلم "بید و باد"، دو جایزه زیتون طلا از جشنواره المپیا یونان و جوایزی از جشنواره‌های اوکراین، شیکاگو، برلین و ...  نام برد.

منبع : مهر