تبیان، دستیار زندگی
فهمیدن علت گریه نوزاد ممكن است در آغاز دشوار باشد ولی باید توجه داشت كه بخش عظیمی از تربیت فرزند آزمون و خطاست
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تسکین گریه نوزاد

گریه نوزاد

فهمیدن علت گریه نوزاد ممكن است در آغاز دشوار باشد ولی باید توجه داشت كه بخش عظیمی از تربیت فرزند آزمون و خطاست و والدین خیلی زود یاد خواهند گرفت كه چگونه نیاز های كودك خود را پیش بینی كنند.

چرا كودكتان گریه می كند

من گرسنه ام

وقتی كودك شما گریه می كند اول مطمئن شوید كه گرسنه نیست. بعضی اوقات شیرخواران حتی بعد از اینكه شروع به شیر خوردن می كنند به گریه كردن ادامه می دهند اما شما به شیر دادن ادامه دهید چون هنگامیكه معده اش پر شود از گریه كردن دست بر می دارد.

پوشكم را عوض كنید

بعضی كودكان به مجرد اینكه به تعویض پوشك نیاز داشته باشند سر و صدایشان در می آید اما بعضی دیگر اینطور نیستند. در هر صورت این هم یكی از دلایل گریه كردن كودك است و خوشبختانه هم فهمیدن آن راحت است و هم حل كردن آن.

سردم است؛ گرمم است

كودكان شیر خوار دوست دارند لباس زیاد و گرم داشته باشند. (بعنوان قاعده هر چند تا كه خودتان لباس پوشیده اید و از نظر دما احساس راحتی می كنید باید یك لایه بیشتر به كودك شیرخوارتان بپوشانید.) بنابراین گریه كودك ممكن است به این علت باشد كه سردش شده است . توجه كنید كه كودك را زیادی نپوشانید چون احتمال گریه كردن كودك وقتی كه گرمش است در مقایسه با وقتی كه سردش است كمتر  و خفیف تر است.

مرا در آغوش بگیرید

كودكان شیر خوار آغوش و نوازش زیادی نیاز دارند. آنها دوست دارند صورت والدین خود را ببینند، صدایشان را بشنوند، به صدای قلبشان گوش كنند، و حتی می توانند بوی منحصر بفردشان (بخصوص شیر مادر) را تشخیص دهند.  البته كودكان از نظر اینكه چقدر بخواهند كه شما آنها را در آغوش بگیرید با هم فرق دارند.

دیگه بسه!

هر چند كودكان شیر خوار به توجه زیادی نیاز دارند ولی ممكن است دچار “تحریك بیش از حد” نیز بشوند.

فیلتر كردن تمامی تحریك های محیطی (شامل نور، صدا، بغل به بغل شدن) معمولاً برای نوزادان آسان نیست و این می تواند سبب خستگی آنها بدلیل فعالیت زیاد شود.

در این شرایط نوزاد با گریه كردن خود در واقع می گوید “دیگه بسه!”. سعی كنید كودكتان را به جایی آرام و ساكت ببرید و بعد ببنید می توانید او را بخوابانید یا نه.

حالم خوب نیست

اگر تازه به كودك خود شیر داده اید و می دانید كه راحت هم هست ،گاهی كودك ممكن است بخاطر یك مسئله خیلی كوچك و پیش پا افتاده نظیر گیر كردن یك تار مو دور انگشت پایش و یا تماس مارك لباس با پوستش احساس ناراحتی كند. با برطرف شدن این ناراحتی ها  درجه حرارتش را اندازه بگیرید تا مطمئن شوید مریض نیست.

هیچكدام از موارد بالا

بعضی اوقات دست آخر هم نمی فهمید چرا كودكتان گریه می كند. بعضی اوقات كودكان گریه می كنند و بسادگی     نمی شود آرامشان كرد. این گریه كردن ممكن است از چند دقیقه گریه شدید تا كولیك كامل طول بكشد.

كولیك عبارتست از گریه غیر قابل تسكین بمدت 3 ساعت در روز و حداقل 3 روز در هفته.

علت گریه كودكم را نمی دانم. چكار باید بكنم؟

كودك را بپوشانید و در آغوش بگیرید.

نوزادان دوست دارند همان احساس گرما و امنیت درون رحم را تجربه كنند. پس كودكتان را قنداق كنید و سرش را روی شانه تان بگذارید. توجه داشته باشید كه قنداق كردن و در  آغوش گرفتن ممكن است برای بعضی كودكان ایجاد محدودیت فیزیكی كند. ممكن است این كودكان به پستانك یا تكان تكان دادن بهتر جواب دهند.

استفاده از ریتم

نوزاد عادت به شنیدن صدای قلب مادر دارد و یكی از دلایلی هم كه دوست دارد در آغوش و نزدیك مادر باشد همین است. ولی به جای آن می توانید برای كودكتان موزیك ملایم بگذارید و یا برایش لالایی بخوانید و یا فقط او را كنار یك صدای یكنواخت مثل صدای هواكش قرار دهید.

تكان تكان دادن

گاهی تنها تكان تكان دادن كودك و راه رفتن می تواند او را آرام كند. بعضی اوقات هم می توانید او را در گهواره بگذارید و تكان دهید. گردش با اتومبیل هم می تواند در این مواقع كمك كننده باشد.

مالیدن شكم

مالدین پشت یا شكم نوزاد یكی از آرام بخش ترین كارهایی است كه می توانید بكنید بویژه اگر گریه كودك ناشی از گاز  روده ها باشد كه در بعضی كودكان كولیكی دیده می شود.

مكیدن

حتی موقعی كه كودك گرسنه نیست، مكیدن به آرام شدن ضربان قلب كودك، شل شدن معده، و كاهش دست و پا زدن او كمك می كند. در این مواقع پستانك بسیار كمك كننده است.

گریه نوزاد

مواظب خودتان هم باشید

شما در این مدت بسیار بی خوابی كشیده اید و به اندازه كافی به دلیل  تغییرات هورمونی دچار هیجانات هستیند. پدران هم ممكن است ندانند كه چه نقشی می توانند در مراقبت از كودكشان ایفا كنند و اینكه تمام توجه همسرشان به كودك نورسیده است، خود استرسی برای آنهاست. حالا كودكی را هم كه در حال گریه كردن است به این دو نفر اضافه كنید تا ببینید كه چگونه بسیاری از والدین سرشار از احساس بی كفایتی می شوند. اگر مطمئنید كه نیاز های كودكتان را پاسخ گفته اید و سعی كرده اید كه آرامش كنید ولی همچنان گریه می كند زمان آن است كه كمی هم به خودتان برسید تا از پا نیفتید: بگذارید مدتی گریه كند (نترسید هیچ اتفاقی نمی افتد!)، از دوستان و بستگانتان راهنمایی بگیرید. نفس عمیق بكشید.با خودتان تكرار كنید: “كودك من مشكلی ندارد و گریه صدمه ای به او نمی زند. ”

معمولاً از 8 تا 12 ماهگی به بعد كودك بهتر می تواند خودش را آرام كند و بسیاری از این گریه ها دیگر اتفاق نمی افتد.

منبع: مرکز علمی آموزشی نیایش

مقالات مرتبط

مشکل نخوابیدن نوزاد در شب

خنده نوزاد و لذت مغزی مادر

اگر نوزاد شما به اسهال مبتلا شد

خنده های پر طراوت

ماه های حساس عمر کودک

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد

تغذیه شیر خواران تا 6 ماهگی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.