تبیان، دستیار زندگی
من که دلم بیشتر از حضرت صاحب علیه‌السلام برای اسلام نسوخته است. خود ایشان بیایند، چرا من كاری بکنم؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خود آقا مشكلات را حل كنند!

انتظار

برداشت‏های انحرافی از انتظار در كلام امام خمینی

بعضیها انتظار فرج را به این می‏دانند که در مسجد، در حسینیه، در منزل بنشینند و دعا کنند و فرج امام زمان علیه‌السلام را از خدا بخواهند . برخی از این‏ها مردم صالحی هستند که چنین اعتقادی دارند، یكی از آن‏ها را که من می‌شناختم، مرد صالحی بود . اسبی هم خریده بود . یک شمشیر هم داشت و منتظر حضرت صاحب علیه‌السلام بود . این‏ها به تکالیف شرعی خودشان هم عمل می‏کردند و نهی از منکر هم می‏کردند و امر به معروف هم می‏کردند، لکن همین . دیگر غیر از این کاری ازشان نمی‏آمد و به فکر این هم، که یک کاری بکنند، نبودند.

دسته‏ دیگری می‌گفتند انتظار فرج این است که ما کار نداشته باشیم به این که در جهان چه می‏گذرد، بر ملت‏ها چه می‏گذرد، بر ملت ما چه می‏گذرد . به این چیزها، ما کار نداشته باشیم. ما تکلیف‏های خودمان را عمل می‏کنیم . برای جلوگیری از این امور هم خود حضرت بیایند ان شاءالله درست می‏کنند . دیگر ما تکلیفی نداریم . تکلیف ما همین است که دعا کنیم ایشان بیایند و کاری به کار آن چه در دنیا می‏گذرد، نداشته باشیم .

شخصی می‏گفت: من که دلم بیشتر از حضرت صاحب علیه‌السلام برای اسلام نسوخته است. خود ایشان بیایند، چرا من كاری بکنم؟

گروهی دیگر می‏گفتند که باید عالم پر معصیت‏ بشود تا حضرت بیاید. ما باید نهی از منکر نکنیم، امر به معروف هم نکنیم تا مردم هر کاری می‏خواهند بکنند، گناه‏ها زیاد بشود که فرج نزدیک بشود.

دسته‏ای دیگر از این بالاتر بودند. می‏گفتند: باید دامن زد به گناه‏ها . دعوت کرد مردم را به گناه تا دنیا پر از جور و ظلم بشود و حضرت علیه‌السلام تشریف بیاورند. این هم یک دسته‏ای بودند که البته در بین این دسته، منحرف‏هایی بودند . اشخاص ساده‏لوح هم بودند . منحرف‏هایی هم بودند که برای مقاصدی، به این امر دامن می‏زدند .

یکی از این اشخاص می‏گفت که: «من که دلم بیشتر از حضرت صاحب علیه السلام برای اسلام نسوخته است . خوب ایشان هم که همه چیز را می‏بینند، خود ایشان بیایند، چرا من كاری بکنم؟» .

این منطق اشخاصی است که می‏خواهند از زیر بار انجام تكلیف درست فرار كنند. اسلام، این‏ها را نمی‏پذیرد.

ما تکلیف داریم؛ این‏طور نیست که حالا که ما منتظر ظهور امام زمان علیه السلام هستیم، پس دیگر بنشینیم در خانه‏هایمان، تسبیح را دست‏ بگیریم و بگوییم عجل علی فرجه. عجّل با کار شما باید تعجیل بشود. شما باید زمینه را فراهم کنید برای آمدن او و فراهم کردن این است که مسلمین را با هم مجتمع کنید. همه با هم بشوید، ان‏شاءالله ایشان ظهور می‏کند.


صحیفه‏ی نور، جلد 18، صفحه 195
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.