تبیان، دستیار زندگی
ممكن است در دعا و اعلام حاجت و نیاز چیزی از خاطر ما برود و یا موضوعی باشد كه به صلاح ما باشد منتها بی‌اطلاع باشیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهترین هدیه‌ها

هدیه

گنجینه‌های رجب(15)

«واصرف عنی بمسئلتی ایاك جمیع شر الدنیا و شر الاخره. فانه غیر منقوص ما اعطیت:

و دور كن از من بنا برخواسته و خواهشم جمیع شر و بدی دنیا و شر و بدی آخرت را، زیرا هر چقدر تو عطا كنی (از خزانه فضل و كرمت) كم نمی شود.»

در این دعا اول خوبی‌ها و خیرات را طلب نمودیم و حالا طلب می‌كنیم كه بدی‌ها از ما دفع گردد.

در دنیا ما امور شر و خلاف و منفی و ... زیاد داریم، ولی در آخرت مقصود از شر و بدی انعكاس اعمال ماست.

«و زدنی من فضلك یا كریم:

و بیفزا برای من از فضل و بخشش.»

حالا تمام خواسته ما به طور تمام و كمال مطرح شده اما برای اطمینان بیشتر و محكم كاری كلمه «زدنی» یعنی زیاد كن؛ را هم می‌گوییم  یعنی غیر از آنچه گفتیم و نگفتیم و هر چه كه خواستیم و نخواستیم، آنچه را كه ما از قلم انداخته‌ایم و تو صلاح می‌دانی آن را نیز اضافه كن؛ چرا كه تو صاحب فضل و كرم هستی. چون ممكن است در دعا و اعلام حاجت و نیاز چیزی از خاطر ما برود و یا موضوعی باشد كه به صلاح ما باشد منتها بی‌اطلاع باشیم  بنابراین بقیه كارها را نیز به دست خدا می‌سپاریم و این راه و رسم بنده‌ای است كه می‌خواهد از خداوند چیزی را طلب كند.

فرض كنیم یك پدری می‌خواهد به یك ماموریت دور و طولانی برود. هنگام خداحافظی با خانواده، پدر از فرزند سوال می‌كند كه دوست داری چه چیزی برایت بیاورم ؟ اگر او در جواب پدر بگوید مثلاً فلان لباس یا اسباب بازی را بیاور، خوب تكلیف پدر معلوم می‌شود ولی اگر بچه هوشیار و زرنگ باشد می‌گوید: پدر؛ هر چه خودت دیدی برای من خوب و مناسب است همان را بیاور. این پدر هنگام خرید برای فرزندش، جمله او را به یاد می‌آورد و خرید كردن برایش دشوار می‌شود. به عبارتی این یعنی همان نقش كلمه «زدنی» در دعا. اینجاست كه پدر وسواس و توجه خاصی می‌كند تا هدیه‌ای بخرد كه مورد قبول فرزند قرار گیرد؛ پس سعی می‌كند كه بهترین و مفیدترین‌ها را برای او بخرد.


ادامه دارد ...
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.