تبیان، دستیار زندگی
خون سالم، نجات دهنده زندگی است. همه روزه، در سراسر جهان بسیاری از افراد به خون و فرآورده های خونی نیاز پیدا می کنند، به طوری که از هر سه نفر، یک نفر در طول زندگی احتیاج به تزریق خون و فرآورده های خونی دارد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اهدای خون را فراموش نکنید

اهدای خون

خون سالم، نجات دهنده زندگی است. همه روزه، در سراسر جهان بسیاری از افراد به خون و فرآورده های خونی نیاز پیدا می کنند، به طوری که از هر سه نفر، یک نفر در طول زندگی احتیاج به تزریق خون و فرآورده های خونی دارد.

بارزترین مثال برای موقعیت هایی که در آن نیاز مبرم به خون پیدا می شود عبارت است از زمان بروز حوادث و سوانح گوناگون نظیر تصادفات رانندگی، سوختگی ها و اعمال جراحی.

همچنین خانم های باردار در حین زایمان و نوزادان، به خصوص نوزادان نارسی که به زردی دچار می شوند، از دیگر نیازمندان به خون می باشند. بیماران سرطانی که تحت شیمی درمانی یا اشعه درمانی قرار دارند هم از مصرف کنندگان خون و فرآورده های آن هستند و بسیاری از بیماران دیگر مانند بیماران تالاسمی و هموفیلی نیز ناگزیرند برای بهره مندی از یک زندگی نسبتا طبیعی، برای تمامی عمر خون یا فرآورده های خونی به طور منظم دریافت نمایند.

در حال حاضر، با وجود پیشرفت های چشمگیر در زمینه علم پزشکی، هنوز هیچ گونه جایگزین مصنوعی برای خون ساخته نشده است و فقط خونی که توسط انسان های نیکوکار اهدا می شود، می تواند جان انسان های دیگر را از مرگ نجات بخشد.

عدم وجود جایگزین مناسب برای خون، محدود بودن مدت زمان نگهداری خون و فرآورده های خونی، و نیاز همیشگی به خون و فرآورده های آن سبب شده تا اهدای خون از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار شود.

شما ممکن است در تعطیلات نوروزی یا تعطیلات تابستانی آن قدر مشغول برنامه ریزی برای اوقات فراغت خود و ترتیب دادن مسافرت ها و برنامه های تفریحی شوید که در آن روزها از اهدای خون غافل شوید، اما هیچ گاه نباید فراموش کنید که بیماری، سوانح و تصادفات هرگز تعطیل پذیر نیستند و مطمئن باشید که سازمان انتقال خون، در همه این روزها، بی صبرانه منتظر حضور شما خواهد بود.

شرایط اهدای خون

- چه کسانی می توانند خون اهدا نمایند؟

- چه کسانی اجازه ندارند خون اهدا نمایند؟

- آیا من هم می توانم خون خود را اهدا نمایم؟

- آیا اهدای خون برای من ضرری ندارد؟

این ها پرسش هایی هستند که شاید تا کنون در زمینه اهدای خون به ذهن بسیاری از شما رسیده باشند.

وقتی سخن از سلامت خون به میان می آید، به این معناست که ما می خواهیم اطمینان یابیم با تزریق خون به بیمار، صدمه ای به او نمی زنیم و در عین حال سلامت اهدا کننده خون را نیز به خطر نمی اندازیم. از این رو تمامی مراکز اهدای خون برای اهدای خون شرایطی را در نظر می گیرند. بعضی از این شرایط به خاطر حفظ سلامت فرد اهدا کننده خون و برخی دیگر به منظور حفظ سلامت گیرنده خون در نظر گرفته شده اند.

پزشک اهدا کنندگان پیش از اهدای خون، داوطلبین را بررسی می کند. این بررسی شامل مصاحبه پزشکی درباره سوابق پزشکی و رفتارهای فردی و انجام یک معاینه مختصر می باشد. در صورتی که فرد تمامی شرایط لازم برای اهدای خون را داشته باشد می تواند خون اهدا كند.

برخی شرایط عمومی اهدای خون

* سن بین 17 تا 65 سال

* حداقل وزن 50 کیلوگرم

* تعداد نبض بین 50 تا 100 ضربه در دقیقه

* فشار خون بین 90 تا 180 میلی متر جیوه

* حداقل هموگلوبین خون 5/12 گرم در دسی لیتر

* حداقل فاصله بین دو اهدا 8 هفته کامل

* بیشترین تعداد اهدای خون برای آقایان 4 بار در سال وخانم ها 3 بار در سال

* درجه حرارت بدن نباید بیشتر از 5/37 درجه سانتی گراد باشد.

* ناشتا نباشند.

* دچار ضعف یا خستگی مفرط نباشند.

توصیه های پس از اهدای خون

* توصیه می شود پس از اهدای خون به مدت 15 دقیقه در محل خونگیری استراحت نمایید و نوشیدنی و مواد خوراکی را که در اختیار شما قرار می گیرد، میل نمایید.

* مراقب محل خونگیری روی بازوی خود باشید و حداقل تا 4 ساعت به پوششی که خونگیر بر روی بازوی شما قرار داده، دست نزنید.

* به دستی که از آن خون گرفته شده است فشار وارد نکنید و و حداقل تا 4 ساعت پس از خون دهی، با آن دست بار سنگین بلند نکنید.

* روزتان را به آرامی بگذرانید. شما می توانید به فعالیت های روزمره خود بپردازید، اما فعالیت اضافه انجام ندهید و از انجام کارها و فعالیت های ورزشی سنگین در آن روز  بپرهیزید.

* حداقل تا یک ساعت پس از اهدای خون از استعمال دخانیات بپرهیزید.

* چنانچه پس از اهدای خون، دچار سرگیجه شدید و یا آن که احساس ضعف کردید، سریعا روی زمین دراز بکشید و پاهایتان را بالا قرار دهید.

* ممکن است پس از اهدای خون، کبودی مختصری در ناحیه ورود سوزن ایجاد شود که به علت جمع شدن کمی خون در بافت های اطراف محل خونگیری است. این کبودی ظرف یکی دو روز آینده برطرف می شود و جای هیچ گونه نگرانی ندارد.

* برای جبران خونی که اهدا کرده اید، مقدار بیشتری نوشیدنی میل کنید و غذایی کامل بخورید. سعی کنید از غذاهای مغذی و غنی از آهن، بیشتر استفاده کنید؛ غذاهایی مانند انواع گوشت قرمز، مرغ و ماهی، حبوبات و غیره.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می توانید به سایت "سازمان انتقال خون ایران" با آدرس www.ibto.ir مراجعه نمایید.

*مطالب مرتبط:

دقت در اهدای خون

ترویج حجامت منافی فرهنگ اهدای خون

اهدای خون سالم = اهدای زندگی

تفاوت خون حجامت با خون اهدا شده

اهدای خون، اهدای زندگی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.