تبیان، دستیار زندگی
همه مشمول الطاف او هستند، همه بر سر سفره گسترده پر خیر و بركت او هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نیازمند تو هستم

دعا

گنجینه‌های رجب(13)

یا من یعطی الكثیر بالقلیل: ای خدایی كه در مقابل اعمال اندك و ناچیز ما، پاداش بسیار عطا می‌نمایی.

معمولاً در معاملات دنیایی چون نفع شخصی مطرح است لذا هر كس سعی می‌كند كه نفعش بیشتر  باشد اما خداوند از خزانه فضل و كرم خویش معامله را انجام می‌دهد و نه براساس نفع شخصی. پس در مقابل كم ما، زیادت عطا می‌كند چون از خزانه غیب او چیزی كسر نمی‌شود و در واقع صفت رحمان، كریم و ... درباره خداوند یك جنبه‌اش این است كه هر چه او خرج كند؛ كم نمی‌آورد.

یا من یعطی من سئله. یا من یعطی من لم یسئله و من لم یعرفه تحننا منه و رحمة: ای الهی كه به هر نیازمند و حاجت‌مندی عطا می‌كنی، ای خدایی كه عطا می‌كنی به كسی كه تو را نمی‌خواند و از تو چیزی نمی‌خواهد و تو را نمی‌شناسد كه صاحب مهر و عطوفت و رحمت هستی.

مقام گدایی آستان ربوبی، مقامی بس بزرگ است چون اگر انسان، گدای در خانه حق شد دیگر گدایی بنده‌ای مثل خود را نمی‌كند. به قول صائب تبریزی:

دست طلب چو پیش كسان می كنی دراز          پل بسته‌ای كه بگذری از آبروی خویش

اگر می‌خواهی گدایی و اعلام حاجت كنی بهتر است كه نزد خود خدا بروی و خوب هم گدایی كنی تا نتیجه بگیری. چون اگر یك بار یا دوبار پذیرفته نشدی، بالاخره تو را قبول می‌كنند.

صد بار اگر توبه شکستی باز آ                             این درگه ما درگه نومیدی نیست

مطلب دیگر آن كه خدا به آنهایی هم كه او را نمی‌خوانند و به فكر او نیستند، جود و كرم و عطا ارزانی می‌نماید، منتها آنچه كه به سائلان می‌دهد؛ ارزشمندتر است و در مقایسه با آنچه كه به تعبیری به خدانشناسان می‌دهد جلوه دیگری دارد. با این حال همه مشمول الطاف او هستند، همه بر سر سفره گسترده پر خیر و بركت او هستند.

پس نا امید نشو !


ادامه دارد ...

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.