تبیان، دستیار زندگی
حسین رضازاده قهرمان نامدار وزنه‌برداری ایران و جهان، ضمن انصراف از حضور در بازی‌های 2008 المپیك پكن،‌ از دنیای....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وداع رضازاده با دنیای قهرمانی

وداع رضازاده با دنیای قهرمانی

حسین رضازاده قهرمان نامدار وزنه‌برداری ایران و جهان، ضمن انصراف از حضور در بازی‌های 2008 المپیك پكن،‌ از دنیای قهرمانی وزنه‌برداری خداحافظی كرد.

به نقل از ایسنا، روز چهارشنبه رییس فدراسیون، كادر پزشكی و مربیان وزنه‌برداری ایران طی نامه‌ای به حسین رضازاده خواهان انصراف وی از حضور در بازی‌های المپیك پكن به دلیل نگرانی‌های جدی نسبت به سلامتی این وزنه‌بردار شدند كه قوی ترین مرد جهان با موافقت با این امر، با دنیای قهرمانی وداع كرد.

در زیر متن نامه بهرام افشارزاده رییس فدراسیون،‌ كادر پزشكی و مربیان وزنه‌برداری به حسین رضازاده و همچنین نامه دارنده دو مدال طلای المپیك و بیش از 20 مدال جهان به مردم ایران و افشارزاده می‌آید:

برادر عزیز آقای حسین رضازاده

قهرمان محبوب جهان و المپیك

«با سلام و آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون شما در هر حال و هر سنگر، اعلام می‌دارد رضازاده عزیز، رضازاده قهرمان و رضازاده پهلوان بر هیچ‌كس پوشیده نیست كه شما برای كسب موفقیت و به احتزاز درآوردن پرچم ایران و طنین‌انداز نمودن سرود جمهوری اسلامی طی چند سال گذشته چه زحمات و مشقت‌هایی را متحمل شده و برای رسیدن به این جایگاه با چه آسیب‌دیدگی‌ها و صدماتی روبرو شده‌اید.

كسب بیش از 20 مدال المپیك، جهانی، آسیایی و مسابقات بین‌المللی بی‌شك میسر نمی‌شد، مگر با انگیزه‌ای فراوان، تلاشی وافر و همچنین توكل و توسل به خدا و ائمه اطهار كه جنابعالی ضمن رسیدن به این مهم توانستید با بانگ یا ابوالفضل (ع) مذهب تشیع را نیز به جهانیان بشناسانید.

كسب و حفظ عنوان قوی‌ترین مرد جهان طی 8 سال گذشته نیز جزء گنجینه و افتخاراتی بود كه شما برای ملت شریف ایران به دست آوردید، مردم و مسئولین همگی به خلوص نیت و پاكی شما ایمان داشته و اذعان می‌دارند كه حسین رضازاده به عنوان فرزند پاك میهن اسلامی دین خود را به ایران و ایران زمین و ایرانی در سر تا سر دنیا ادا كرده است.

وداع رضازاده با دنیای قهرمانی

حال در آستانه بازی‌های المپیك 2008 پكن و سومین هماورد بزرگ پیش‌رو باید درخواستی نماییم كه مطرح كردن آن برای من و همكارانم، كادر فنی تیم ملی و پزشكان نیز بسیار سخت و دردناك است. اما چاره‌ای نیست، چرا كه ما حال حسین رضازاده‌ای سلامت می‌خواهیم نه مدالی به هر قیمت. ما حسینی می‌خواهیم كه بماند و الگویی شود برای تمام نونهالان و آینده‌سازان ایران‌زمین، حسینی كه در اوج و با تنی سلامت بماند و در موقعیت و جایگاهی دیگر برای مردمش، كه همیشه شاد كردن آنها مهمترین هدفش بوده، تلاش نماید.

حسین‌جان گرچه این خواسته برای من سخت‌ترین درخواست در طول زندگی می‌باشد اما به خاطر خود تو و میلیون‌ها ایرانی كه دوست دارند قهرمان و پهلوانشان را سلامت و پابرجا ببینند، ضمن تقدیر و تشكر از تلاش‌های فراوانی كه برای سربلندی و افتخار ایران نمودید، اعلام می‌دارم كه به توصیه پزشكان و متخصصان و با توجه به آزمایشات انجام شده و گزارش پزشكان متخصص مبنی بر منع فعالیت سنگین و اضطراب‌آور توجه نموده و از حضور در بازی‌های المپیك 2008 پكن كه مطمئنا دیداری سخت و سنگین خواهد بود انصراف دهید.

البته تا پیش از اعلام نهایی آزمایشات پزشكی و تشخیص دقیق آنان برای خود من هم قابل قبول نبود كه قوی‌ترین مرد جهان از حضور در المپیك و كسب سومین طلا پا پس بگذارد. اما حال چاره‌ای جز این نیست و من همانند یك پدر كه به چیزی جز سلامت فرزندش توجه ندارد از تو می‌خواهم كه به خاطر خود، خانواده، علاقمندان و تمامی ایرانیان این خواسته سخت اما جدی را بپذیرید. با این امید كه در سایر سنگرهای خدمت به ایران عزیز موفق و موید باشید، ضمنا این تصمیم در كمیته فنی فدراسیون مطرح و مورد تایید قرار گرفته است.»

این نامه به امضای بهرام افشارزاده رییس فدراسیون، حسین صادق‌دوست پزشك معتمد فدراسیون، پرویز جلایر رییس كمیته فنی، بهمن زارع سرمربی تیم ملی و مسعود قاسمی سرپرست تیم‌های ملی رسیده است.

متن نامه خداحافظی رضازاده

وداع رضازاده با دنیای قهرمانی

حسین رضازاده، پرافتخارترین ورزشكار تاریخ ایران، به دستور پزشكان از حضور در بازی‌های المپیك منع شدند. این در حالی است كه هفده روز دیگر مراسم افتتاحیه بیست و نهمین دوره بازی‌های المپیك در شهر پكن برگزار می‌شود و مردم و مسئولان ایران رضازاده را شانس نخست كسب مدال طلا در این بازی‌ها می‌شناختند.

رضازاده طی نامه‌ای به رییس فدراسیون وزنه‌برداری به صورت رسمی كناره‌گیری خود را از بازی‌های المپیك ‌2008 پكن اعلام كرد که متن آن را در زیر می خوانید:
جناب آقای افشارزاده

ریاست محترم فدراسیون وزنه‌برداری جمهوری اسلامی ایران

عطف به نامه شماره 274/1457 مورخ ‌31 تیرماه ‌87 فدراسیون با امضای جنابعالی، پزشك معتمد فدراسیون، رییس كمیته فنی، سرپرست و سرمربی تیم‌های ملی وزنه‌برداری، همان‌طور كه اطلاع دارید اینجانب از سنین نوجوانی و بیش از ‌15 سال است كه در خدمت ورزش و كسب افتخار برای میهن عزیز و مردم گرانمایه این مرز و بوم هستم و در این ‌15 سال لحظه‌ای از تلاش و كوشش و پایداری نایستاده‌ام و كارنامه درخشانی از پیروزی‌ها و درخشش در بزرگ‌ترین میدان‌های مبارزه با پولاد سرد داشته‌ام .

همچنین بارها در رویدادهای بزرگ جهانی همچون بازی‌های المپیك، بازی‌های آسیایی و رقابت‌های جهانی با به دست آوردن مدال طلا و رتبه نخست این رویدادها گرانبهاترین مدال‌های افتخار را بر سینه ملت شریف و بزرگوار ایران زمین آویخته و پرچم پرافتخار میهن را بر فراز بلندترین قله‌های بالندگی به احتزاز درآورده و مردم جهان را واداشته‌ام كه همراه ایرانیان سرود جانبخش ملی ایران را زمزمه كنند تا آنجا كه مورد تفقد رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران قرار گرفته و با پیام ایشان احساس سربلندی و غرور کردم.

وداع رضازاده با دنیای قهرمانی

در عین حال مرهون محبت‌های تمامی مسئولان محترم كشور اعم از مسئولان ورزشی و غیرورزشی، رسانه‌ها و مطبوعات شدم.

اطمینان دارم كه دوستان جوان من به خوبی قادر خواهند بود كه افتخارات ملی ما را بار دیگر در بازی‌های المپیك ‌2008 پكن تكرار كرده و استمرار ببخشند، به همین جهت توصیه پزشكان را می‌پذیرم.

در این رویداد هرچند كه در تمام لحظه‌ها همراه و پا به پای دیگر قهرمانان ملی تلاش مضاعفی را برای به دست آوردن پیروزی قهرمانان ایرانی به عمل خواهم آورد و تمامی تجربیات و دانشی را كه طی این سال‌های پرمشقت آموخته‌ام در اختیار همرزمانم قرار خواهم داد تا انشاءالله به یاری حق و با دعای مردم خوب میهن اسلامی و با تمسك به ائمه اطهار و بخصوص حضرت ابوالفضل (ع) بار دیگر برق شادمانی را در چشمان مردمی كه طی این سال‌ها همیشه و به هر شكل و صورت مرا مورد توجه، تشویق، محبت و لطف خالصانه خود قرار داده‌اند مشاهده كنیم و این بار نیز همگی و یكپارچه سرود مقدس كشور پهناور اسلامی خود را در اوج شكوه و قدرت مترنم كنیم.

جناب آقای افشازاده ضمن عذرخواهی مجدد و تشكر از آن همه محبت پدرانه، مشفقانه و دلسوزانه كه در حق من مبذول نمودید خواهشمند است مراتب اعتذار مرا به هر نحو كه صلاح می‌دانید به پیشگاه مردم شریف ورزش دوست برسانید تا در جریان قرار گرفته و موجب شرمندگیم فراهم نشود.

افتخارات رضازاده

وداع رضازاده با دنیای قهرمانی

حسین رضازاده در طول ده سال حضور حرفه‌ای در ورزش افتخارات زیر را كسب كرد:

- مدال برنز بازی‌های آسیایی 1998 تایلند

- مدال برنز مسابقه‌های قهرمانی جهان 1999 یونان

- مدال طلای مسابقه‌های قهرمانی آسیا 1999 چین

- مدال طلای بازی‌های المپیك 2000 سیدنی

- مدال طلای مسابقات ستاره‌های جهان 2001 استرالیا

- مدال طلای بازی‌های آسیایی 2002 بوسان

- مدال طلای مسابقه‌های قهرمانی جهان 2002 لهستان

- مدال طلای ستاره‌های جهان 2002 روسیه

- مدال طلای جایزه بزرگ 2002 نروژ

وداع رضازاده با دنیای قهرمانی

- مدال طلای مسابقات قهرمانی آسیا 2003 چین

- مدال طلای مسابقات قهرمانی جهان 2003 كانادا

- مدال طلای بازی‌های المپیك 2004 آتن

- مدال طلای مسابقه‌های قهرمانی آسیا 2005 امارات

- مدال طلای مسابقات قهرمانی جهان 2005 قطر

- مدال طلای مسابقات قهرمانی جهان 2006 دومینیكن

- مدال طلای بازی‌های آسیایی 2006 دوحه

این درحالی است كه رضازاده در این سال‌ها بارها ركوردهای جهان و المپیك را بهبود بخشیده است و هم اكنون ركورددار دسته فوق سنگین بازی‌های المپیك، جهان و آسیا است.

پس از این ماجرا، كادر فنی تیم ملی وزنه‌برداری بزرگسالان ایران كه پیش از این رشید شریفی را به عنوان یار ذخیره تیم ملی در پكن معرفی كرده بود، به صورت رسمی شریفی را جایگزین رضازاده كرد.

رضازاده مشاور عالی فدراسیون وزنه‌برداری

وداع رضازاده با دنیای قهرمانی

در پی خداحافظی حسین رضازاده از دنیای ورزش قهرمانی، رییس فدراسیون وزنه‌برداری ایران گفت: رضازاده از این پس در لباسی جدید و با عنوان مشاور رییس فدراسیون وزنه‌برداری به ورزش كشورمان خدمت خواهد كرد.

بهرام افشارزاده در گفتگو با ایسنا اظهار كرد: به عقیده من حسین نه تنها از بازی‌های المپیك پكن، بلكه از دنیای ورزش خداحافظی كرده و همه ما باید به فكر سلامتی او باشیم.

وی ادامه داد: استرس و فشار روانی و جسمی تاثیر زیادی بر فشار خون و زانوی آسیب دیده رضازاده دارد و باید به حفظ سلامتی او كمك كرد.

افشارزاده با بیان این كه قوی‌ترین مرد جهان هم اكنون باید در لباس برازنده‌تری به ورزش خدمت كند، تصریح كرد: ما باید شان حسین را حفظ كنیم و بر این اساس من او را به عنوان مشاور عالی وزنه‌برداری انتخاب می‌كنم. از او می‌خواهم از این پس در اتاق كنار اتاق من به خدمت به وزنه‌برداری ادامه دهد.

وی در مورد رشید شریفی جانشین حسین رضازاده گفت: هم رشید شریفی و هم اصغر ابراهیمی و محسن بیرانوند شرایط بسیار خوبی را دارند. به عقیده من ما در اوزان 94 و 105 كیلوگرم شانس كسب مدال در المپیك داریم. شریفی هم بدون شانس برای كسب مدال نیست، اما صحنه مسابقه را از هم اكنون نمی‌توان پیشبینی كرد.

رییس فدراسیون وزنه‌برداری در مورد كاهش روحیه كاروان ورزش در بازی‌های المپیك پس از اعلام خبر خداحافظی رضازاده گفت: احساس نمی‌كنم این خبر باعث افت روحیه ورز‌شكاران شود چرا كه همه آن‌ها با آمادگی كامل به المپیك می‌روند.

افشارزاده در پایان خاطرنشان كرد: ما از حسین خواسته‌ایم كه به پكن بیاید و باعث افزایش روحیه تیم ایران باشد، اما او مایل است با خانواده‌اش به مسافرت برود. من تلاشم را می‌كنم كه او به پكن بیاید و فكر می‌كنم كه بیاید.