تبیان، دستیار زندگی
پدر و مادرانی که سیگار می‌کشند، در مورد شادابی و سلامت خود و کودکان‌شان سخت در اشتباهند و این اشتباه، جبران‌ناپذیر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پدر سیگاری، کودک سیگاری

کودک

پدر و مادرانی که سیگار می‌کشند، در مورد شادابی و سلامت خود و کودکان‌شان سخت در اشتباهند و این اشتباه، جبران‌ناپذیر است.

هر قدر هم قانون‌ها محکم باشند و کشیدن سیگار در مکان‌های عمومی و سربسته ممنوع باشد، کودکان در خانه‌های خود ، جایی که قانون‌ها حکم‌فرما نیست ، دچار آلودگی می‌شوند.

لازم است بدانید بیش از 500 میلیون کودک در جهان در معرض دود تحمیلی سیگار هستند.

کودکان بی‌گناه، پدر و مادران گناه كار

در بررسی‌ها دیده شده که مشتق‌های «نیکوتین» در خون نیمی از کودکان جامعه قابل اندازه‌‌گیری است. برخی از این کودکان حتی پدر و مادر یا نزدیکان سیگاری ندارند. این مساله به خاطر وجود سیگاری‌های درون شهر می‌باشد. به عبارت دیگر، فردی  که سیگار می‌کشد، می‌تواند حتی دیگر کودکان شهر را هم آلوده کند.

عارضه‌های سیگار در کودکان

- دود سیگار باعث مشکل‌های رفتاری در کودکان می‌شود. در خانواده‌هایی که دخانیات مصرف می‌شود، مشکل‌های رفتاری کودکان، تا 20درصد افزایش می‌یابد.

- اختلال در یادگیری و کاهش قدرت درک و اشکال در توانایی کودک در حل مساله‌های ریاضی و نیز کاهش قدرت مطالعه‌ی کودکان، از دیگر مشکل‌های ایجاد شده توسط دود سیگار می‌باشد.

- کودکان مادران سیگاری، قدی کوتاه‌تر از حد متوسط جامعه دارند.

پدر سیگاری ، کودک سیگاری

فرزندان افراد سیگاری، دو برابر افراد عادی، سیگاری می‌شوند. سیگار کشیدن بزرگ‌تر‌ها و تعارف سیگار به دیگران، اثر نامطلوبی بر کودکان دارد. کودک پیش از آنکه وارد جامعه شود، اغلب در منزل یا محیط‌های خانوادگی و تلویزیون، شاهد صحنه‌های سیگار کشیدن است. امروزه، کودکان به راحتی حتی از سنین پایین در معرض سیگار قرار می‌گیرند.

بهتر است هر چه زودتر، فرزندان را از این خطر آگاه کنید، چرا که کشیدن حتی یک نخ سیگار می‌تواند زمینه‌ساز و عاملی برای اعتیاد به سیگار در نوجوانی باشد.

برای کودکی که در کنار او، سیگار کشیده می‌شود و از همان ابتدا با کشیدن سیگار توسط پدر و مادر خود که تنها الگوهای او هستند، آشنا می‌گردد، هر قدر هم تبلیغ‌هایی بر ضدسیگار صورت گیرد، فایده ندارد و او تا عارضه‌های دخانیات را به چشم نبیند، از این کار دست بر نمی‌‌دارد.

پدر و مادر برای پیش‌گیری از سیگاری شدن کودک خود، باید زمان‌ بیش‌تری را به او اختصاص دهند. کودک، زمانی که در کنار پدر و مادرش است، احساس لذت می‌کند و قدرشان را می‌داند، حتی اگر این لحظه‌ها با کارهای معمولی پرشوند ، این لحظه‌ها، فرصت‌های گران‌بهایی هستند تا آداب زندگی کردن و تجربه‌های شخصی به کودکان منتقل شوند.

روش پیش‌گیری در کودکان

به‌محض اینکه کودک، قدرت تفکیک خوب از بد و زشت از زیبا را پیدا کرد، به او بیاموزید که چه موردهایی، خوب و چه موردهایی، بد است.

همان‌گونه که کودک را از آتش دور می‌کنید و یا زیان‌های مواد سمی، پاک‌کننده‌ها، الکل و مواد مخدر را به او تذکر می‌دهید، از زشتی‌های سیگار نیز به او بگویید. در سنین دبستان، کودک با خیال‌پردازی و تجربه‌اندوزی بر دانسته‌های خود می‌افزاید در نتیجه، با ارائه‌ی داستان‌ها و نمایش‌هایی از افرادی که سیگار برای‌شان مضر بوده و آنان را بدبخت و بیمار کرده و حتی باعث مرگ‌‌شان شده و یا اینکه سیگار چگونه چهره را زشت می‌کند و... به او آموزش دهید.

در این سن، کودک به‌راحتی مساله‌های اطراف خود را تجربه و ذخیره می‌کند و سیگار کشیدن پدر و مادر به‌طور غیرقابل تصوری، روی او اثر می‌گذارد. وقتی پدر سیگاری در کنار کودک خود سیگار می‌کشد و با او درباره‌ی ضررهای سیگار سخن می‌گوید، او را دچار دوگانگی می‌کند و به این ترتیب، حتی در موردهای دیگر زندگی نیز پدر را فرد قابل اعتمادی نمی‌بیند.

منبع : شادكامی – با تلخیص

مقالات مرتبط :

پدر،مواظب رفتارت باش !

از شما دلخورم !

فرزندمان چه انتظاری از ما دارد ؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.