تبیان، دستیار زندگی
نوعی رادیوتراپی است که در آن منبع رادیواکتیو درون یا در نزدیکی محل مورد درمان قرار می گیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

براكى تراپى(brachy therapy)

در  كاربردهاى درمانى رادیو ایزوتوپها ، تحت شرایط پزشكى خاص ،لازم است كه سلولهاى نا به هنجار با استفاده از پرتو درمانى ،ضعیف یا معدوم شوند . پرتو ناشى از رادیو ایزوتوپهاى متناسب ،باید روى محل دقیق عضو مورد نظر تمركز داده شوند . این پرتو درمانى از طریق روشهاى بیو لوژیكى معمول یا از طریق یك یك تركیب بیولوژیکی نشان دار شده صورت می پذیرد. در اكثر موارد پرتوهاى استفاده شده براى درمان ، پرتوهای بتا هستند كه سبب تخریب سلولهاى نا به هنجار می شوند. این درواقع خود نوعى رادیو تراپى است . رادیو تراپى از نزدیك به براكى‌تراپى موسوم است . رادیو ایزو توپ ایده آل درمانى از نوع ساطع كننده بتا است و چنانچه پرتو گاماى نسبتا كافى داشته باشد كه براى تصویر بردارى نیز كفایت كند (مثل لوتسیم_ 177)یك روش جدید و البته آزمایشى برای تزریق آن در تومر است .

درمان پرتو فراورى گاما براى جلوگیرى از گرفتگى رگهاى قلب كه امروزه این خدمات در برخى از بیمارستانهاى آمریكا، انجام می شود رایج است. على رغم روشها و تكنولوژى هاى پیشرفته براى نگهدارى جریان خون در شریان هاى قلب بیماران ، هنوز جامعه پزشكى با درصد بالایى از گرفتگى هاى ناعلاج یا مقاوم به فنر در بیماران حامل این فنر هاى شریانى مواجه است. بدین منظور یك وسیله كوچك و ظریفى طراحى شده است كه بلاک یا گرفتگى شریان قلب را پس مى زند به نحوى كه رگها همیشه باز نگه داشته مى شوند .

درمان با پرتو گاما اولین سیستم پرتو درمانى درون شریانى (درون رگى ) براى ضایعات تا 45 میلیمترى‌ معرفى شده در آمریکا است كه توسط اداره كل غذا و دارو براى رفع این نوع مشكل تایید شده است .

پرتودرمانی گامابراى گرفتگى شریان هاى قلب

این روش كاربردهاى بسیار متعددى ،امروزه در علم و تكنولوژیكى پزشكى به نام روشهاى برك ترابى یا درمان رادیو ایزوتوپى نزدیك به عضو پیدا كرده است .

چه نوع دستگاهی در این روش بکار می رود؟

مطابق شکل زیر یک  دستگاه رساننده کار براکی تراپی را انجام می دهد که در آن ماده رادیواکتیو در یک ابزار رساننده مانند یک سوزن قرار گرفته و در محل تومور جاسازی می شود سپس در حالیکه میزان آن توسط دستگاه اندازه گیری می شود به تومور تزریق می شود در این حالت تومور متورم می شود بلافاصله بعد از آن جریان رادیواکتیو قطع می شود CT اسکن ها و یا اشعه X می توانند برای هرچه بهتر جاگذاری شدن مواد رادیواکتیو به کار روند. کامپیوتری هم برای اندازه گیری زمان لازم برای رساندن دوز صحیح رادیواکتیوبه تومور به کار می رود.

دستگاه براکی تراپی

نویسنده:مژده اصولی