تبیان، دستیار زندگی
پوست با سطحی حدود 2 مترمربع، یکی از بزرگ ترین اعضای بدن است که 16 درصد وزن بدن را تشکیل می ‌دهد و سد محافظتی بین محیط خارج با عضلات، اعضای درونی، رگ‌های خونی و اعصاب بدن است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ادرار سوختگی در کودکان

نوزاد

پوست با سطحی حدود 2 مترمربع، یکی از بزرگ ترین اعضای بدن است که 16 درصد وزن بدن را تشکیل می ‌دهد و سد محافظتی بین محیط خارج با عضلات، اعضای درونی، رگ‌های خونی و اعصاب بدن است. ظاهر پوست به طور گسترده‌ای تغییر می ‌کند و این تغییر نه تنها ناشی از عواملی همچون افزایش سن است، بلکه نشان دهنده ی نوسانات هیجانی و سلامت جسمی و روحی فرد نیز هست.

با این همه، اصول مشخصی وجود دارد که با به کار بستن آنها می‌ توان روند این تغییرات طبیعی را آهسته کرد و سلامت و زیبایی پوست را حفظ نمود.

مراقبت از پوست كودكان

حتماً شما هم با انواع و اقسام فرآورده‌هایی كه برای پوست كودكان تهیه شده و در اغلب داروخانه‌ها موجود است، برخورد كرده‌اید؛ مثل كرم مرطوب‌كننده بچه، لوسیون‌های پاك‌كننده، لوسیون‌های ضدآفتاب، كرم پای بچه‌ و ... .

پوست شیرخواران، نوزادان و كودكان ساختاری متفاوت از پوست بزرگسالان دارد. این تفاوت‌ها به‌ طور عمده شامل نازك تر بودن لایه خارجی پوست(اپیدرم)، كمتر بودن ضخامت لایه محافظ شاخی پوست، كمتر بودن فیبرهای كلاژن و الاستین و در نتیجه كاهش مقاومت و انعطاف‌پذیری پوست، عدم تمایز كامل غدد مولد چربی و عرق پوست و تراكم كمتر فولیكول‌های مولد مو است. به دلیل این اختلاف، پوست شیرخواران نسبت به بزرگسالان لطیف تر، نازك تر و در برابر آسیب‌های محیطی حساس تر و تحریك‌پذیرتر است. از سوی دیگر چون كودكان و شیرخواران قدرت و اختیار دفع ادرار و مدفوع را ندارند، ناگزیر والدین از پوشك یا پارچه(کهنه) و لاستیكی استفاده می‌ كنند.

تماس مداوم با پوشك مرطوب و آلوده، حساسیت پوست نسبت به آمونیاك موجود در ادرار، تجمع باكتری‌های موجود در مدفوع، تكرار دفع ادرار و مدفوع به ‌ویژه در كودكانی كه با شیر مادر تغذیه می‌‌ شوند و حساسیت نسبت به مواد شوینده‌ جهت تمیزكردن كهنه، موجب می‌ شوند كه پوست شیرخوار در محل تماس با پوشك یا كهنه و لاستیك دچار قرمزی و التهاب شود كه به این حالت در اصطلاح "ادرار سوختگی" می ‌گویند.

ادرار سوختگی به علت عدم توجه و پیشگیری نكردن صحیح، به وفور دیده می‌ شود و در صورت عدم درمان به موقع می ‌تواند، عوارض شدیدتری مانند عفونت‌های قارچی یا باكتریایی را به دنبال داشته باشد.

همچنین حساسیت‌های پوستی ناشی از تماس مكرر پوست نوزادان با انواع مواد شوینده و صابون‌ها، علاوه بر ایجاد انواع آلرژی‌ها در نوزادان و شیرخواران، با از بین بردن لایه چربی سطح پوست نوزاد، موجب خشكی پوست، حساسیت، خارش یا اگزمای پوستی می ‌شود.

این گونه موارد، استفاده از مواد و فرآورده‌های محافظ پوست كودكان را الزامی می‌ كند.

ادرار سوختگی کودکان

یکی از عوارض پوستی شایع در میان کودکان ادرار سوختگی است. بعضی از کودکان ممکن است نسبت به آمونیاک موجود در ادرارشان واکنش نشان دهند. این واکنش می‌ تواند از حالت سرخ‌شدن کشاله ران، پوسته پوسته شدن، تاول‌های ریز، حتی حالت زخم شدن توأم با خارش و گاهی سوزش، خود را نشان بدهد. قارچ یا عفونت باکتریایی نیز می ‌تواند به این عارضه اضافه شود.

علت

سه مورد اصلی را می ‌توان در ایجاد ضایعات کشاله ران کودکان عنوان کرد:

1) عامل آمونیاکی‌ ادرار

2) عامل تماسی

3) سایر بیماری‌های پوستی

محل ادرار سوختگی

در کودکان این عارضه تا مرز پوشک درگیری ایجاد می کند. باسن، قسمت پایینی شکم و قسمت داخلی ران اغلب درگیر می‌ شود. اگر عارضه مقداری طول کشیده باشد، پوست در محل ضایعه کمی کلفت خواهد شد.

اگر عوامل ایجادکننده این عارضه همچنان ادامه داشته باشند، ممکن است سایر قسمت‌های بدن نیز گرفتار شوند، یعنی مشکل توسعه پیدا کرده و حتی ممکن است قسمت اصلی عارضه نیز زخمی شود.

درمان

چنانکه گفته شد، تماس با ادرار و آمونیاک موجود در آن از عواملی است که این عارضه را ایجاد می ‌کند، پس:

- باید تا حد امکان از بستن پوشک و نایلون به محل خودداری کنید، ولی اگر گاهی استفاده از پوشک لازم باشد، بهتر است از دو تا سه عدد پوشک با هم استفاده کرد تا جذب ادرار بیشتر شده و تماس بدن با ادرار کمتر شود.

- باید از شستشوی بیش از حد محل با آب و صابون و مواد ضدعفونی کننده خودداری کنید. پس از شستشو با آب، در صورت لزوم از صابون‌های ملایم استفاده شود و سپس محل به طور کامل خشک شود.

- زدن پودر بچه می ‌تواند کمک‌کننده باشد.

- بهتر است به جای استفاده از حوله، برای خشک کردن، محل را پس از شستشو با باز گذاشتن و هوا خوردن خشک کنید.

- باید از پوشک هایی با بسته بندی و نشان استاندارد استفاده کنید. بعضی از پوشک‌ها خود حالت آلرژی(حساسیت) ایجاد می‌ کنند و آلرژی زمینه‌ساز سوختگی ادراری می ‌شود.

اگر با رعایت کردن موارد گفته شده ضایعه بهبود نیافت، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. زیرا همانطور که گفته شد، ممکن است قارچ یا عفونت باکتریایی به این عارضه اضافه شود و بیماری‌های دیگری می ‌تواند عامل ایجاد کننده و یا حتی تشدید کننده آن باشند که در این باره تشخیص افتراقی و درمان آنها با پزشک متخصص است.

دکتر فرهاد موستوفی مآب

*مطالب مرتبط:

اگر نوزاد شما به اسهال مبتلا شد ...

پوست لطیف كودكان ، پژمرده از برق نگاه آفتاب

آفتاب سوختگی كودكان

قارچ های پوستی و راه درمان آنها

چه نوع پوستی دارید؟

علت و بهبود جوش های پوستی

بهترین رژیم غذایی برای پوست شما

از پوست خود چگونه محافظت کنیم؟

نکاتی در مورد مراقبت از پوست

چگونه از پاها و پوست خود در برابر امراض پوستى محافظت كنیم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.