تبیان، دستیار زندگی
از وقتی در دوره آموزش رایانه كه در محل كارم تشكیل می شد، شركت كردم، به كار با رایانه خیلی علاقه مند شدم. چند ماهی طول كشید تا ما هم توانستیم یك رایانه بخریم. در خانه ما تنها كسی كه كمی با رایانه آشنا بود من بودم. بالاخره با ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


3 روش خاموش كردن رایانه!

از وقتی در دوره آموزش رایانه كه در محل كارم تشكیل می شد، شركت كردم، به كار با رایانه خیلی علاقه مند شدم. چند ماهی طول كشید تا ما هم توانستیم یك رایانه بخریم. در خانه ما تنها كسی كه كمی با رایانه آشنا بود من بودم. بالاخره با كمك دوستان و آشنایان راهش انداختیم. اوایل فقط بازی می كردیم و فیلم می دیدیم. بعد از چند هفته كارت اینترنت خریدیم و به دنیای بیكران اطلاعات(!) وصل شدیم.

اما مدتی می شد كه ویندوزمان بازی در می آورد و رایانه مرتب قفل می كرد. نرم افزارها بخوبی كار نمی كرد و خلاصه همه چیز به هم ریخته بود. بر حسب اتفاق روزی میهمانی به خانه مان آمد كه مهندس كامپیوتر بود ما هم سر درددلمان باز شد و از كندی رایانه مان شكایت كردیم. دوستمان سرگرم كلنجار رفتن با رایانه بود كه اظهار داشت: این رایانه، دفعه قبل درست خاموش نشده! گفتم:" ما رایانه را به 3 روش خاموش می كنیم: یا دكمه Power آن را نگه می داریم تا خاموش شود یا كلید صفر و یك پشت كیس را می زنیم. گاهی هم دو شاخه را از پریز بیرون می كشیم. كدامیك از این روشها بهتر است؟"

دوستمان كه با تعجب به من نگاه می كرد، روش خاموش كردن صحیح رایانه را برایم توضیح داد و گفت: اگر می خواهید ویندوز سرحال و شادابی داشته باشید، بهتر است قبل از خاموش كردن رایانه به ویندوز فرصت بدهید تا كارهایش را جمع و جور كند.

وقتی رایانه را از پریز می كشید یا دكمه آن را می زنید. یك دفعه برق دستگاه قطع می شود و ممكن است به فایلهای ویندوز صدمه بخورد. بار بعد كه رایانه را روشن می كنید. ویندوز با مشكل مواجه می شود. برای خاموش كردن رایانه بهتر است روی منوی start كلیك كرده، گزینه Shut Down ( در ویندوز XP ، نام این گزینه Turn Off computer ) را انتخاب كنید. آنگاه از فهرست ظاهر شده shut down ( در ویندوز Turn off XP ) را برگزینید. حال دكمه OK را بزنید و منتظر بمانید تا رایانه به طور كامل خاموش شود.

اگر قصد راه اندازی مجدد( restart ) رایانه را دارید در همان فهرست كافی است به جای Shut Down ( یا Turn Off )، گزینه restart را انتخاب كنید. بهتر است همیشه بعد از خاموش كردن رایانه، دكمه صفر و یك پشت كیس را بزنید یا آن را از پریز بیرون بكشید تا تغییرات احتمالی در فركانس برق شهر، خدای نكرده! باعث سوختن قطعات داخل رایانه نشود.


برگرفته از روزنامه جام جم