تبیان، دستیار زندگی
کیفی گرایی، حمایت از تولید فاخر و بزرگ در راستای تفکر و زندگی امام رضا (ع) عمده ترین دغدغه ها و اولویت های ما در جشنواره تئاتر رضوی است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کیفی گرایی  آثار فاخر جشنواره رضوی

محمد خزاعی

کیفی گرایی، حمایت از تولید فاخر و بزرگ در راستای تفکر و زندگی امام رضا (ع) عمده ترین دغدغه ها و اولویت های ما در جشنواره تئاتر رضوی است.

محمد خزاعی، دبیر ششمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی در جمع اعضای شورای برگزاری و کمیته های اجرایی این دوره جشنواره با بیان این مطلب افزود: در کنار این دغدغه ها، تمرکز زدایی و توسعه فرهنگ و هنر نمایش در سراسر کشور، اندیشه گرایی همراه با جاذبه های هنری و توجه ویژه و حمایت از آثاری که در سطح کیفی و مناسب به تاثیرات تفکر، اندیشه و سیره امام هشتم (ع) در زندگی های فردی و اجتماعی معاصر می پردازد، اولویت های ما راتشکیل می دهند.

وی با تشریح بخشهای مختلف جشنواره در ششمین دوره عنوان کرد: جشنواره تئاتر رضوی امسال در بخشهای صحنه ای، تولید متون نمایشی و مجالس تعزیه و آیین های نمایشی برگزار می شود.

دبیر جشنواره تئاتر رضوی با بیان اینکه اکنون جشنواره تئاتر رضوی به عنوان یک ضرورت فرهنگی و هنری و حتی اجتماعی جای خود را در جامعه باز کرده خاطر نشان ساخت: هنرمندان ما می توانند عظمت و زیبایی باورهای اعتقادی و عشق به امام رضا(ع) و در مفهومی فراگیر، میراث معنوی و مذهبی را از طریق تولید و اجرای آثار فاخر نمایشی به مردم ارائه دهند.

وی ادامه داد: امروز، تولید متون نمایشی با جهت گیری مذهبی و رویکرد رضوی به صورت یک دغدغه مستمر و جدی برای خانواده تئاتر کشور درآمده و تقویت و حمایت این نگاه، در بلند مدت به جریانی بارور و بالنده بدل می شود و این همه را باید مرهون جشنواره رضوی بدانیم.

خزاعی با بیان اینکه نباید توجه و اهتمام به شعائر دینی و تئاتر مذهبی فقط به جشنواره ها محدود شوند، اظهار داشت: باید به گونه ای بستر سازی شود تا جشنواره تئاتر رضوی باعث تقویت و تداوم پرداختن به مضامین و موضوعات دینی شود و ارزیابی ها هم موید آن است که جشنواره رضوی در ارتقای تئاتر و توسعه مضامین و مخاطب پذیری هنر نمایش نقش چشمگیری داشته است.

وی بهترین دستاورد جشنواره را ارتباط با مردم و مخاطب عام با تئاتر خواند و یادآور شد: جشنواره رضوی حیطه مخاطبان هنری را از فضاهای تخصصی خارج کرده و اقشار مختلف مردم را با سالن های نمایش آشتی داد.

به گفته وی، نیاز سنجی های کارشناسانه و مطالعه و ارزیابی دقیق تر و علمی مفاهیم دینی و رضوی و انعکاس هنری آن اتفاق بوده که از رهگذر جشنواره رضوی در حوزه تئاتر کشور جدی تر صورت گرفت و باید آن را به فال نیک گرفت.

دبیر ششمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی با نگاهی آسیب شناسانه به آثار نمایشی در دوره های گذشته، خرافه زدایی و نفی افسانه های بی پایه را از جمله نیازهای تئاتر رضوی عنوان کرد و افزود: تقویت فضاهای پژوهشی و تحقیقی و انتقال صحیح و معاصر مضامین، و طرح درست باور داستان ها و اعتقادات باید هم در مرحله تولید متون نمایشی و هم در مرحله اجرای آثار مورد نظر قرار گیرد.

وی اضافه کرد: جشنواره تئاتر رضوی یک فرصت روشنگر و آگاهی بخش نسبت به ارزش ها، ظرفیت ها و مولفه های اعتقادی-دینی و رضوی است.

دبیر جشنواره سراسری تئاتر رضوی ضمن اعلام این خبر که آثار راه یافته در بخش صحنه ای جشنواره تا سقف 30 میلیون ریال کمک هزینه پرداخت می شود، مهلت ارسال نمایشنامه ها در این بخش را 31 تیرماه جاری اعلام کرد و از هنرمندان عرصه تئاتر دعوت کرد نمایشنامه هایشان را تا تاریخ مذکور به نشانی: تهران- خیابان بهار شمالی- نبش خیابان جواد کارگر- جنب بانک تجارت- ساختمان 203- واحد یک ارسال نمایند.

خزاعی خبر داد: ششمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی در ابعاد وسیع تر نسبت به دوره گذشته با حمایت مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت استانداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی آبانماه سالجاری در بجنورد و تهران برگزار می شود و با توجه به میزبانی مناسب این جشنواره در سال گذشته و تجربه های حاصل شده به یفین ششمین دوره آن در گستره ای چشمگیرتر، تاثیرگذارتر و با شکوه تر برگزار خواهد شد.

منبع: تئاتر