تبیان، دستیار زندگی
به مناسبت هفته ی زن وروز مادر قرار شد مانند سال گذشته مصاحبه ای با یک چهره ی موفق ترتیب دهم . اینبار به دنبال چهره ی موفق علمی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زن ،بازیگردان زندگی (مصاحبه اختصاصی)

خانم دادبه

به مناسبت هفته ی زن وروز مادر قرار شد مانند سال گذشته مصاحبه ای با یک چهره ی موفق ترتیب دهیم .

امسال نیز به دنبال چهره ای بودیم که علاوه بر موفقیت علمی واجتماعی ، زندگی خانوادگی موفقی داشته باشد .بعد از آشنایی با خانم دادبه ، قرار ملاقات را در منزل ایشان گذاشتیم که حال وهوای مصاحبه مان به خانواده وزندگی نز دیک تر شود.

خانم دادبه از مدرسین حوزه هستند که علاوه بر تدریس،  برای نسل جوان نیز کلاس های متفاوت و جذابی در محل زندگی خود و مساجد بر گزار می کنند . ایشان چند دهه بر روی قرآن و تفاسیر مختلف تحقیق کرده و به گفته ی خودشان بیشتروقت وانرژی خودرا برای شناساندن  این گوهر گران بها به جوانان صرف می کنند. چهره ی متبسم و آرامش دوست داشتنی شان بیشتر باعث می شود تا شاگردان با ایشان احساس نزدیکی کنند و موید خوبی است به آیه ی شریفه ی:

الا بذکر الله تطمئن القلوب

طبق گفته ی خودشان درزمان ازدواج تاپایان دوره ی راهنمایی درس خوانده بودند و بعد از آن ، چند سالی به خاطر تربیت فرزندانشان و همچنین خواست همسرشان ادامه تحصیل را به تاخیر انداختند ، اما عشق به مطالعه و علم در این چند سال هم ایشان را به سمت مطالعه ی غیر آکادمیک وشرکت در کلاس های درسی آزاد می کشاند . چند سال بعد همزمان با فارغ التحصیلی دختر بزرگشان به صورت غیر حضوری دیپلم گرفتند و مشغول به خواندن دروس حوزوی شدند .بعد از اینکه  تا سطح مکاسب پیش رفتند ، تصمیم گرفتند دررشته ی فلسفه وارد دانشگاه شوند و درطول این زمان به طور مرتب به تدریس علوم قرآنی و دینی مشغول بودند . دوره ی کارشناسی وکارشناسی ارشد را به طور متناوب طی کردند و رتبه ی کنکور کارشناسی ارشد ایشان در کنکور سراسری 24 بوده است . بعد از اتمام کارشناسی ارشد به طور وسیع تری به تدریس مشغول شدند.

وهم اکنون یکی از مهم ترین فعالیت هایشان کلاس های تفسیر قرآن به زبان قابل فهم برای جوانان و بانوان است .

***

آنچه در این مقاله می خوانید بخشی از صحبت هایی است که به بهانه ی روز زن با ایشان انجام شد:

تبیان : خانم دادبه به نظر شما باتوجه به گسترده شدن نقش هازن امروز برای آن که موفق باشد ،باید چه بکند؟ می خواهد درس بخواند ،شاغل باشد ، همسر خوبی باشدو...

-  یک زن در امروز و دیروز و فردا باید برای موفقیت هنرمند باشد و نقشش را خوب بازی کند .

بازیگر و بازیگردان خوب بودن مهم ترین عامل موفقیت زن است .البته در هر نقشی که می رود آن راواقعی واز صمیم دل بازی کند نه تصنعی.

وقتی در خانه است باید تمام هم وغمش را بر نقش همسری و مادری بگذارد آنقدر در نقشش غرق شود که همسرش احساس نکند زنی که اینطور عاشقانه وخالصانه با اورفتار می کند همان استاد دانشگاه ،مدیر یا کارمندی است که البته در محیط کار آنقدر نقشش راخوب بازی کرده که اگر مدیر است بهترین مدیر ،اگر کارمند است بهترین کارمند واگر استاد است بهترین استاد می باشد.

خانم ها باید بدانند فرزندشان ،مادر می خواهد . کودک نمی فهمد مادرش بزرگ ترین رمان سال را نوشته است اما قدر قصه های کوتاه وآموزنه ای که مادر ی مهربان هنگام خواب برایش تعریف می کند را خوب می داند واز آن بسیاری از درس های زندگی را می آموزد.

حتی نقش های دیگری هم هست که یک زن هنرمند باید به آن توجه کند .مثلا در قبال پدر ومادر او باید در نقش یک فرزند خوب باشد .آنها توجه ومحبت ودیدار او را می خواهند ودرست نیست به خاطر مشغله ی کاری،تحصیل،سمینار و...آنها را از حق خود محروم کنید .

تبیان: پس اینطور که شما می گویید کار خانم ها دراین دوره باتوجه به ورود بیشترشان به اجتماع ،خیلی سخت است؟

- سخت نه حساس است . نیاز به برنامه ریزی دارد .کارها ی حاشیه ای باید کم تر باشد.

تبیان : یعنی خود شما که از وقتتان بیشترین استفاده را کردید کارهایی مثل تماشای تلویزیون ،صحبت با تلفن ،مهمانی رفتن و... راتعطیل کردید؟

-  نه به هیچ وجه.  اما همه را در حد کفایت انجام می دهم.من بعضی سریالها را دوست دارم و دنبال می کنم .با تلفن صحبت می کنم ،مهمانی دادن را بسیار دوست دارم و از غذاهای آماده و کنسرو و غیره استفاده نمی کنم . برای خود ودخترانم خیاطی هم می کنم. در اطاق مطالعه بیشترین لذت را از مطالعه می برم ، ولی در آشپز خانه در نقش یک زن که تامین غذای عزیزترین هایش را به عهده دارد تمام تلاشم برای سالم،متنوع و خوش طعم بودن غذا است. اصلا چه زن وچه مرد باید سعی کند تک بعدی نباشد. امروز علاوه براینکه نوه هایم درمنزلم بودند ومصاحبه باشما ، کلاس درسی با دانشجو هایم در خانه دارم .

خانم دادبه

تبیان : به نظر شما چرا امروزه آمار اختلافات خانوادگی زیاد  ودادگاه ها شلوغ تر شده است وکم کم دربعضی اقشار طلاق طبیعی جلوه می کند؟

- به اعتقاد من اگر خانواده هاسرد شده و زن وشوهر ها و فرزندان با مشکلات بیشتری مواجه اند ،ریشه اش در رفتار خانم هاست .قبول دارم عصر تکنولوژی و اینترنت وزندگی ماشینی تبعاتی دارد که اجتناب ناپذیر است ولی هنر مندی زنان با تغییر زمانه خودش را نشان می دهد.

زن باید مثل یک آهن ربا خانواده اش راجذب کند . باید لحظه به لحظه از آتش کانون خانواده با مهر و محبت و توجه خود نگهداری کند تادر پرتو گرمی کانون خانواده ، همسر آرامش بیشتری پیدا کند و در کار و اجتماع موفق تر باشد و بچه ها باسلامت بیشتری رشد کنند ، بحرانهای نوجوانی را پشت سر بگذارند ، وارد جامعه شوند و برای پذیرفتن نقشها یشان آماده گردند وخود زن هم بخاطر همراهی بافطرت زنانه ی خو آرامش بیشتری بگیرد.

اگر زن تمام انرژی اش را بر کارهای دیگر بگذارد مثل تحصیل ،کار خارج از خانه ،و یا حتی خرید و مهمانی و دوره وغیره وقتی در خانه است بی حوصله باشد ،ظاهر مناسبی نداشته باشد ، به بهداشت وآراستگی منزل توجه نکند ، محیط خانه سرد می شود و در چنین محیطی ممکن است همسر این خانم به کس دیگری جذب شود ،فرزندان محیط بیرون از خانه راترجیح دهند و آن وقت هزاران مشکل به وجود بیاید که بالاترین موفقیت های اجتماعی پاسخ گوی یکی از آنان نباشد.

تبیان : چرا نسل جدید دختران علاقه ی کمتری به یادگیری نقش همسری ومادری نشان می دهند؟

- ما دربعضی فیلم ها وتبلیغاتمان این را به دختران القاء می کنیم که نقش سنتی زن بسیار خسته کننده است وزنی خوشبخت است که تادیر وقت کار می کند ،همسرش ظرف ها رامی شوید ، کار مردانه انجام می دهد ، شوهرش از او حساب می برد تاحدی که می تواند همسرش رااز خانه بیرون کند وهزاران رفتاری که با ظرافت های طبیعی درتعارض است .

از طرفی دختران ما ممکن است در اطراف خود زنان سنتی راببینند که از وضع خود راضی نبوده واین را به غلط گردن نقشی می اندازند که جنسیتشان به آنها تحمیل کرده است.

باید به دختران لذت زن بودن نشان داده شود .

حتی یک زن به ظاهر سنتی اگر بخواهد موفق شود باید ازطرفی مدیر اقتصادی واجرایی خوبی باشد،از طرف دیگر برای ارتباطات مختلف که بعضی از آن ها این روزها خیلی دردسر ساز شده مثل ارتباط با مادر شوهرو.. یک مدیر توانمند روابط عمومی باشد وهم با مدیریت صحیح فرزندان را در تحصیل کمک کند والبته باظرافت زنانه که یکی از بزرگ ترین مواهب الهی است کنترل محسوس و بعضی مواقع نامحسوس داشته باشد.

ببینید چه نقش پر تنوع ،جذاب وزیبایی است . زن هسته ی مرکزی خانه ایست که همچون یک کشور متنوع وگسترده است و اگر بافکر ،برنامه ریزی ،مشارکت و از همه مهم تر مهر ومحبت کارش راانجام دهد ، تصویر متفاوتی از آنچه اجتماع از یک زن سنتی دارد را ارائه می دهد. تصویری که به طور حتم برای دختران جوانمان جالب تر خواهد بود.

تبیان : دین ما برای کمک به زن برنامه ی مشخصی دارد؟

- دین ما برای همه چیز برنامه دارد . هم احکام حقوقی واخلاقی دارد که همگی پشتیبان زنان است و به نفع او ست.

مانند قوانین مهریه وحضانت و غیره و هم برای خود رنان احکام ودستوراتی دارد که در صورت رعایت در زندگی خانوادگی و اجتماعی موفق می شوند .مانند حکم حجاب و تمکین و..

در احادیث به نقش زنان توجه ویژه ای شده وخوب شوهر داری را برای زن ،جهاد می دانند که این تایید حرف بنده است که یک زن اگر می خواهد حتی در کار اجتماعی اش موفق شود و یا باآرامش تحصیل کند ابتدا نیاز به یک کانون گرم خانوادگی دارد تا در پرتو گرمای آن بتواند شاد ،موثر ، پرتلاش و باتوکل به خدا در تمام عرصه ها موفق قدم بگذارد.

باتشکر از اینکه وقتتان را به ما وکاربرانمان دادید .

داوودی - تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.