تبیان، دستیار زندگی
به قول لپ‌تاپ قصه ما، تا زمانی كه بدون مشكل كاربرد داشته باشی روی چشم كاربرت جا داری، اما همین كه چند بار پشت سر هم هنگ كنی، برای صاحب خرج‌تراشی كنی و... از چشم می‌افتی!..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معمای پیچیده گارانتی لپ‌تاپ در ایران

مدت‌ها است در جوار انبوهی كاغذ مچاله‌شده و مجله و روزنامه‌های كهنه و قدیمی جا خوش كرده یا به عبارت بهتر خاك می‌خورد. كسی هم سراغی از او نمی‌گیرد.

به قول لپ‌تاپ قصه ما، تا زمانی كه بدون مشكل كاربرد داشته باشی روی چشم كاربرت جا داری، اما همین كه چند بار پشت سر هم هنگ كنی، برای صاحب خرج‌تراشی كنی و... از چشم می‌افتی!

اگر هم شركت‌های گارانتی‌كننده، آب پاكی را روی دست صاحبت بریزند و بگویند بابت معالجه و تعمیرت باید فلان قدر هزینه شود كه دیگر هیچ!

حرف كه به شركت ضمانت‌كننده می‌رسد داغ دل قهرمان داستان ما تازه می‌شود. از گارانتی‌های تقلبی می‌گوید، از خدمات پس از فروش محدود برخی از شركت‌ها و از ...

در نهایت نتیجه می‌گیرد، اگر خود را نزد شركت معتبری بیمه می‌كرد یا به عبارتی شركت معتبری خدمات پس از فروش آن را عهده‌دار می‌شد شاید حالا حالاها روی چشمان صاحبش جا داشت!

ضمانت نامه

پازل تكه‌تكه گارانتی لپ‌تاپ

لپ‌تاپ از دسته كالاهایی است كه طی سال‌های اخیر بر تعداد كاربران آن تا حدود بسیار زیادی افزوده شده است و شاهد رشد حجم واردات آن طی سال‌های اخیر در كشور هستیم.

اما متاسفانه با توجه به رشد آمار فروش این كالا در كشور به دلیل فقدان بسترهای لازم برای ارائه خدمات پس از فروش، كمتر برندی را می‌توان در بازار این كالا یافت كه با نام و نشان یك شركت ثابت و قدرتمند در بازار حضور یابد.

به همین دلیل پیش می‌آید كه كاربران لپ‌تاپ در كشور حتی پس از خرید لپ‌تاپ با یك برند معروف برای دریافت خدمات پس از فروش و گارانتی یا تعویض قطعات با چالش‌های جدی مواجه شوند كه گاه یا برطرف كردن نقص فنی را غیرممكن می‌كند یا هزینه‌ای هنگفت روی دست مصرف‌كننده می‌گذارد.

البته از حق نگذریم برخی از شركت‌های گارانتی كننده نیز در این مسیر تلاش‌های قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند و توانسته‌اند تا حدودی نظر مصرف‌كنندگان را به خود جلب كند.

طبق اعلام فعالان بازار در حال حاضر شركت‌های مختلفی به ارائه خدمات پس از فروش لپ‌تاپ می‌پردازند كه تعداد این شركت‌ها نسبت به چهار تا پنج سال گذشته در حد قابل توجهی افزایش یافته است.

گارانتی‌های معتبر

مسوول فروش شركت نقش، نمایندگی‌ فروش لپ‌تاپ‌های SONY، APPLE، DELL و ... نیز در این زمینه می‌گوید: بازار لپ‌تاپ حدود 7 تا 8 سال بیشتر نیست كه شكل رسمی به خود گرفته است و طی سال‌های گذشته ارائه لپ‌تاپ با جعبه به معنی غیر قاچاق و معتبر بودن آن بود؛ چرا كه در آن زمان گارانتی مفهوم چندانی برای مصرف‌كننده نداشت. اما طی سال‌های اخیر این مفهوم برای مشتری نمادین شد.

به گفته وی، آفتاب شرق از نخستین شركت‌هایی بود كه به ارائه كالا با گارانتی پرداخت و پس از آن شركت نقش این امر را آغاز كرد.

ایران رهجو، امرتات، زیگورات، ارتاك و ... نیز از سایر نمایندگی‌هایی هستند كه پس از آن آرام آرام قدم به بازار خرید و فروش لپ‌تاپ گذاشتند و خدمات مختلفی را به خریداران لپ‌تاپ ارائه می‌كنند.

طبق اعلام فعالان بازار در بین نمایندگی‌های فروش لپ‌تاپ‌های سونی، ایران رهجو و امرتات در بین نمایندگی‌های فروش لپ‌تاپ‌های DELL، زیگورات و نقش و در بین نمایندگی‌های فروش لپ‌تاپ‌های توشیبا، امرتات و آفتاب شرق جزو معتبرهای بازار هستند.

البته شركت‌های دیگری چون الماس، رایان گستر، همراه پردازش، نگاران، ابزار پیشرو و ... در این زمینه فعالیت دارند.

شرایط گارانتی

یك ماه تعویض لپ‌تاپ، 12 ماه خدمات رایگان!

این قانون كار اكثر شركت‌های گارانتی‌كننده لپ‌تاپ در ایران است.

البته این تعویض و خدمات رایگان به این سادگی‌ها صورت نمی‌گیرد.

بر اساس اعلام شركت‌های گارانتی‌كننده لپ‌تاپ، خرابی ناشی از ورود هرگونه مایع یا سیال به دستگاه، آتش‌سوزی، حرارت، ضربه، مواد شیمیایی، گرد و غبار، اتصال مودم یا دیگر پورت‌های دستگاه به برق، امواج مغناطیسی، تلفن همراه و نوسانات برق و ویروس‌های كامپیوتری شامل گارانتی نمی‌شود.

همچنین شكستگی و معیوب شدن قاب خارجی، كلیدهای روی دستگاه، صفحه نمایش (LCD) و هر مشكلی كه مربوط به ظاهر دستگاه باشد و بر اثر ضربه یا تماس فیزیكی به وجود آمده باشد، باز شدن و تعمیر دستگاه توسط نیروی متخصص یا غیرمتخصص خارج از دفتر خدمات گارانتی، استفاده از كابل، شارژ وسایر متعلقاتی كه مربوط به دستگاه نیست و ... نیز شامل گارانتی نمی‌شود.

به گفته شركت‌های گارانتی‌كننده لپ‌تاپ، به طور كلی قطعات مصرفی شامل گارانتی نمی‌شود.

ذكر این نكته نیز لازم است كه بهتر است در صورت معیوب شدن لپ‌تاپ، آن را نزد شركت گارانتی‌كننده آن دستگاه برده و از مراجعه به سایر نمایندگی‌ها خودداری شود.

بازار لپ تاپ

مدیر یكی از نمایندگی‌های فروش لپ‌تاپ‌های سونی (ایران‌رهجو) نیز از خدمات پس از فروش سه ساله این شركت برای لپ‌تاپ‌هایش خبر می‌دهد و می‌گوید: برخی شركت‌های گارانتی‌كننده دستگاه‌ها را برای تعمیر به امارات می‌فرستند؛ چراكه در ایران نمایندگی بین‌المللی ندارند، این شركت‌ها، شركت‌های غیررسمی هستند كه یك كارت بی‌ارزش تحت عنوان كارت گارانتی چاپ كرده و به مشتری ارائه می‌دهند، اما بابت مشكلاتی كه برای دستگاه پیش می‌آید مسوولیتی به عهده نمی‌گیرند و در صورت بروز مشكل با دریافت هزینه ارسال و تعمیر دستگاه در امارات از مشتری، آن را تعمیر می‌كنند.

گروه شركت ایران‌رهجو، در داخل كشور توسط نیروهای متخصص شركت سونی عملیات تعمیر لپ‌تاپ را انجام می‌دهد.

در این رابطه كارشناس فروش شركت نقش می‌گوید: در ایران نمایندگی‌های داخلی به پشتوانه غیررسمی شركت مادر، خدمات پس از فروش را ارائه می‌دهند، اما در بسیاری موارد این پشتوانه غیررسمی هم وجود ندارد!

به گفته وی، شركت‌هایی كه بین شركت مادر و مصرف‌كننده نقش واسطه یا گارانتی‌كننده را به عهده می‌گیرند، باعث افزایش هزینه خرید لپ‌تاپ برای مصرف‌كننده می‌شوند.

چراكه یك بار تولید‌كننده بابت گارانتی بین‌المللی مبلغی را روی كالا می‌كشد و یك بار هم شركت داخلی برای اینكه بتواند خدمات پس از فروش ارائه دهد مبلغی را از مشتری دریافت می‌كند. پس در نتیجه مصرف‌كننده هزینه‌ای مضاعف برای گارانتی می‌پردازد.

در این بین عده‌ای از نام آنها استفاده یا بهتر بگوییم سوءاستفاده كرده و به نام شركت‌های معتبر كارت گارانتی چاپ می‌كنند.

گارانتی لپ‌تاپ ضعیف‌تر از PC

كارشناس روابط عمومی شركت امرتات ضمن تایید این نكته می‌گوید: از آنجا كه شركت‌هایی كه PC می‌فروشند ریسك كمتری در زمینه مالی می‌كنند خدمات پس از فروش گسترده‌تری ارائه می‌دهند.

چرا كه در PC هر قطعه توسط یك شركت خاص به صورت جداگانه گارانتی می‌شود و قیمت قطعات كامپیوتری در PC به صورت جداگانه پایین‌تر از قیمت یك لپ‌تاپ است. پس فروشنده بابت گارانتی یك قطعه حتی در صورت تعویض آن قطعه متضرر نمی‌شود.

در حالی كه در لپ‌تاپ قطعات به صورت منفك گارانتی نمی‌شوند و فروشنده یك لپ‌تاپ در قبال تعویض این كالای گران‌قیمت متضرر خواهد شد.

از طرفی یك متخصص تعمیر لپ‌تاپ باید در زمینه تمام قطعات، تخصص كافی داشته باشد، اما در مورد PC به این صورت نیست و هر كدام از قطعات تخصص جداگانه‌ای را می‌طلبد.

این عوامل در كنار هم باعث شده‌اند شركت‌های گارانتی كننده لپ‌تاپ نسبت به شركت‌های گارانتی‌كننده PC ضعیف‌تر عمل كنند.

هزینه تعمیر لپ‌تاپ‌های فاقد گارانتی

لپ‌تاپ شما چه شامل گارانتی شود و مدت آن گذشته باشد و چه فاقد گارانتی باشد، در صورت تعمیر قطعات آن كاربر را مستلزم پرداخت هزینه می‌كند.

طبق اعلام فعالان بازار، هزینه تعمیر LCD لپ‌تاپ بسته به سایز آن بین 100 تا 250هزار تومان است.

ذكر این نكته لازم است كه هر چه صفحه LCD كوچك‌تر باشد قیمت آن گران‌تر است.

هزینه تعویض یا تهیه شارژر لپ‌تاپ نیز بین 90هزار تا 130هزار تومان و هزینه تهیه باتری بین 60 تا 150هزار تومان است.

برای تعمیر كیبورد نیز مبلغی حدود 35 تا 70هزار تومان بسته به خرابی كیبورد دریافت می‌شود.

همچنین نصب WINDOWS روی لپ‌تاپ هزینه ای حدود 30 تا 40هزار تومان و تبدیل WNDOWS VISTA به XP نیز حدود 15 تا 25هزار تومان است.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط:

حافظه لپ تاپ خود را افزایش دهید

عیب‌یابی لپ‌تاپ

حداکثر استفاده از باتری لپ‌تاپ را داشته باشید