از تولد دوبارهی سینما آزادی تا خاطره شدن سینما رودكی
گزارش بهارهی سینمای ایران
سینمای ایران «به همین سادگی» نوروز 1387 را با خاطرات صفهای طویل جلوی سینما آزادی آغاز كرد، سینما
«رودكی» را به دفترچهی خاطرات سینمادوستان در لاله زار سپرد و معاون سینمایی، امسال را برای سینمای ایران، سال رونقبخشی دانست.
سینما «آزادی» در اولین بهار آغاز فعالیتاش با استقبال مخاطبان مواجه شد و مدیرعامل توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران به خبرنگار ایسنا گفت: ما به هدف اصلیمان كه قصد داشتیم، سینما آزادی فضای امنی برای پركردن اوقات فراغت خانوادهها باشد نزدیك شدهایم و خانوادهها طی این مدت استقبال بسیار خوبی از این سینما داشتند و اكثرا هم راضی بودهاند.
***
در اولین جلسهی شورای عالی تهیهكنندگان در سال 87، نامه اداره كل نظارت و ارزشیابی درباره توجه تهیهكنندگان به عدم ارتباط با شبكههای ماهوارهیی فارسی زبان مطرح شد و عمده اعضا حاضر شورا درباره وضعیت اسفبار غارت سرمایههای سینما و نمایش غیر مجاز فیلمهای ایرانی در شبكههای فارسی زبان هشدار دادند و در این جلسه، اسامی فیلمهای زیادی مطرح شد كه بدون داشتن كپیرایت و مجوز از این شبكهها پخش شده و باعث محروم شدن تهیهكنندگان از حقوق بینالملل فیلمهایشان شدند و اعضا حاضر خواستار چارهجویی پیرامون این مشكل از سوی وزارت ارشاد شدند.
****
در ابتدای بهار 87؛ «رخشان بنیاعتماد» برای برگزاری كلاسهای فیلمسازی پیشرفته، مرور آثارش و دریافت مدرك افتخاری فروردین ماه راهی لندن شد و كلاس فیلمسازی پیشرفت هم برگزار كرد.
كارگردان «گیلانه»، «بانوی اردیبهشت» همچنین در ادامهی حضورهای بینالمللیاش برای سخنرانی در میزگردی تحتعنوان «زنان سینماگر و تعهد» راهی جشنوارهی فیلم كن شد و بهعنوان تنها زن كارگردان ایرانی در این میزگرد سخنرانی كرد.
***
چند هفتهای سپری میشد از آغاز سال 87 كه سینما «رودكی» ( متروپل سابق ) یكی دیگر از بازماندگان سینماهای لالهزار هم از چرخه نمایش خارج شد.
بهروز بهبهانی مدیر این سینما در گفتوگویی با ایسنا این خبر را تایید و اعلام كرد: به دلیل اینكه بافت لالهزار از موقعیت فرهنگی خارج شده است، فعالیت سینما «رودكی» توجیه اقتصادی نداشت و مجبور شدیم این سالن را كه بالای 60 سال قدمت دارد را تعطیل كنیم.
در حالیكه او ادعا كرد كه؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجازه تغییر كاربری این سینما را صادر كرده است، اما مدیر امور سینمایی معاونت سینمایی اعلام كرد: اجازهای برای تغییر كاربری سینما «رودكی» صادر نشده است.
سینما «رودكی» با نام قدیمی «متروپل» در سال 1329 با نمایش فیلم «بنهور» آغاز به كار كرده و طی سالهای اخیر بیشتر فیلمهای خارجی را به نمایش گذاشت.
***
با سپری شدن 10 ماه از مرداد ماهی كه قرار بود «سنتوری» داریوش مهرجویی به نمایش درآید و سرانجام در اواخر سال 86 از پیادهروهای خیابان سر درآورد و به خانهها رفت و مردم در ویدئوهای خانگی آن را به تماشا نشستند؛ حجت ف متهم دستگیر شده كه به عنوان اصلیترین پخش كنندهی قاچاق این فیلم معرفی میشد، اردیبهشت ماه در یك برنامهی رادیویی حضور پیدا كرد و اعلام كرد: از غیرقانونی بودن فروش این فیلم اطلاعی نداشتهاست.
او در یك اظهار نظر عجیب گفت: از ابتدا سینمای ایران و فیلمهای داریوش مهرجویی را از فیلم «گاو» دنبال میكردم. حتی دلیل انتخاب شغلم نیز علاقهام به فرهنگ و سینما بوده است و مسائل مادی آن برایم اهمیت چندانی نداشته است.
او خود را 24 ساله و دیپلم ریاضی معرفی كرد و ادامه داد: در مغازهی كوچكی كه واقع در یكی از فقیرترین محلههای تهران است، فیلمهای مجاز را عرضه میكردم و فیلم «سنتوری» تنها فیلم غیر مجازی بود كه مسوولان در محل كارم یافتند.
در این برنامه مرتضی شایسته و فرامرز فرازمند تهیهكننده و پخش كننده سنتوری هم حضور داشتند.
***
محمدرضا جعفری جلوه هم سال 87 را برای سینمای ایران، سال رونق بخشی دانست.
معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگویی با ایسنا رونقبخشی به اقتصاد سینما و هویت بخشی به تولیدات آثار را دو رویكرد اصلی معاونت سینمایی در سال جاری برشمرد و اعلام كرد: این دو رویكرد اصلی به طور جدی فرا روی ماست و در این راستا به تولیدات بهتر در عرصه سینمای كشور میاندیشیم.
او همچنین مهمترین برنامهی معاونت سینمایی را برنامه منتهی به ساخت فیلم خوب دانست.
****
جشنوارهی فیلم كن هم طبق روال هر سالهاش برپا شد و سهم سینمای ایران در آن «ترانه تنهایی تهران» به كارگردانی سامان سالور در بخش دو هفته كارگردانان بود.
اما شصتو یكم دورهی برگزاری كن در حالی برپا شد كه نمایندگان سینمای ایران را در این دوره مدیران سینمایی تشكیل دادند و حضور سینماگران در آن محدود بود و همین موضوع بازتابهای مختلفی را از سوی اهالی سینما به دنبال داشت.
***
اردیبهشت ماه دومین شب كانون كارگردانان با تقدیر از سه نسل فیلمسازی سینمای ایران، مسعود كیمیایی، ابراهیم حاتمیكیا، پرویز شهبازی و بزرگداشت ناصر تقوایی همراه شد و از عباس شباویز تهیهكنندهی پیشكسوت سینما هم تقدیر شد.
رییس كانون كارگردانان اعلام كرد كه قصد داشتهایم با برگزاری این جشن، تذكری نسبت به جایگاه مقام كارگردانان در سینما بهعنوان مهمترین عضو سینمایی در سیسال اخیر داشته باشیم و همچنین گوشزد كنیم، وظیفهی او را كه هدایت و رهبری است و اعلام كرد: این ویژگی مهمترین ركنی است كه او را متمایز میكند.
او از كارگردانان سینمای ایران خواهش كرد: این گوهر گرانبها را بهخاطر پرفروشی، ارزان نفروشید. حق داریم مخاطب زیاد را همراه كنیم اما از استانداردهایی پایین نیاییم.
***
یك هفته پس از جشن كارگردانان، فیلمنامهنویسان سینمای ایران هم به مناسبت روز 25 اردیبهشت ماه بزرگداشت فردوسی دوره هم جمع شدند و كارت عضویت افتخاری خود را به عباس كیارستمی اهدا كردند.
آنها این مراسم را بیشتر برای بیان دغدغههایشان برپا كردند و فرهاد توحیدی رییس كانون فیلمنامهنویسان در یك نشست خبری اعلام كرد كه این مراسم، جشن نیست و گفت: شاید اگر در اینجا هم اتحادیهها و تشكلهای صنفی مثل اتحادیهی نویسندگان آمریكا همان اهمیت و سازمانیافتگی و منشاء اثر را داشتند، ما هم باید در اعتصاب میبودیم. این اعتراض مضمونش به تاریخرفتن حقوق نویسنده در همه عرصههاست. هم در عرصه مادی و هم در عرصه معنوی.
توحیدی ادامه داد: تصورمان بر این بود كه در جامعهای زندگی میكنیم كه داعیه فرهنگی دارد. بالطبع مدیران و كارگزاران فرهنگی هم موظفند و هم علاقهمندند به اهل فرهنگ هستند و دوست دارند در این حیطه كار كنند. میخواهند اهل فرهنگ را پاس بدارند چون تا زمانیكه زیرساختهای فرهنگی استقرار و تقویت نشود مشكلات بحرانزا درگیر جامعه خواهد شد.
***
همچنان اصغر شاهوردی سینمای ایران در بستر بیماری است و در این چند ماههی گذشته هنرمندان به دیدار او رفتند. در دیداری كه مدیرعامل خانه سینما هم حضور داشت بر ضرورت یك صندوق حمایتی تاكید شد و رضا میركریمی گفت: واقعیت ماجرا این است كه هر وقت با حادثههای اینچنینی روبرو میشویم، تازه متوجه میشویم چقدر امنیت اعضاء شاغل در حوزه سینما شكننده و در معرض خطر است و ما نیازمند یك فكر جدی و اساسی به منظور تشكیل یك صندوق حمایتی هستیم تا این صندوق در مواقع لزوم و وضعیت اورژانس مشكلات اعضای حادثه دیده را برطرف كند.
***
و سرانجام بهمن فرمانآرا اعلام كرد: با اطمینان میگویم تا اخذ پروانهی نمایش «خانهی آشنا»، این فیلم درجایی به نمایش درنخواهد آمد. من میخواهم فیلمم دراین مملكت نمایش داده شود، چون فیلم را بهخاطر مردم میسازم، نه منتقدان خارجی.
***
در فصل بهار قرار شد، فروش بلیتهای سینما بصورت نیمبها در روز شنبه باقیبماند و همچنان سینماگران به روند لغو امتیاز دو نشریهی هنری واكنش نشان دادند.
به گزارش ایسنا، در سه ماههی ابتدای سال 87 ؛ داود اسدی بازیگر و شاهرخ سخایی عكاس، مجید حاجیباشی مدیرتولید، اسماعیل داورفر بازیگر و فرهنگ معیری پدر چهرهپردازی سینمای ایران هم از دنیا رفتند و به قطعه هنرمندان سپرده شدند.
منبع: ایسنا