تبیان، دستیار زندگی
به عقیده بسیاری از کارشناسان و مربیان قاره سبز، سیستم سید بندی برای مرحله گروهی جام ملت های اروپا، یکی از نقاط ضعف ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلاش برای زندگی در گروه مرگ

به عقیده بسیارى از كارشناسان و مربیان قاره سبز، سیستم سیدبندى براى مرحله گروهى جام ملت هاى اروپا، یكى از نقاط ضعف فوتبال اروپاست. به همین سید بندى مرحله پایانى یورو 2008 نگاه كنید؛ چه اتفاقى افتاده كه قهرمان جهان باید در سید 2 قرار بگیرد و فرانسه نایب قهرمان به سید 4 تبعید شود چرا هلند كه یكى از ضعیف ترین تیم هاى مرحله مقدماتى بود در سید یك جا خوش مى كند

واقعیت این است كه در رقابت هاى یورو، تیم ها بر اساس ضریب تأثیر یوفا كه حاصل عملكردشان در رقابت هاى مقدماتى جام جهانى گذشته و یوروست سید بندى مى شوند.

در چنین شرایطى تیمى مثل فرانسه كه تا فینال معتبرترین تورنمنت فوتبال جهان پیش رفته به خاطر عملكرد ضعیف در دور مقدماتى كمترین ضریب تأثیر را دریافت مى كند. درواقع رقابت هاى مقدماتى جام جهانى به این خاطر در نظر گرفته مى شوند كه تمام تیم هاى اروپایى هستند.

این سیستم سید بندى احتمال كنار هم قرار دادن قدرت هاى فوتبال اروپا در یك گروه و تشكیل گروه مرگ را تا حد زیادى بالا مى برد.شاید به همین خاطر باشد كه در جام جهانى نسبت به یورو كمتر با چنین پدیده اى روبه رو مى شویم. در سید بندى مرحله گروهى این تورنمنت سید اول جایگاه قدرت هاى برتر فوتبال جهان است. به این ترتیب تیم هایى كه در گلدان اول قرار نگرفته اند، نه بر اساس قدرت كه بر طبق منطقه جغرافیایى و قاره سید بندى مى شوند.

بدین شكل هیچ دو تیمى از یك قاره با هم هم گروه نمى شوند و البته هیچ گروهى بیشتر از 3 تیم اروپایى نخواهد داشت (با احتساب سید ویژه) البته این سیستمى بود كه در جام جهانى 2006 مورد استفاده قرار گرفت. در واقع تا در جام 2002 كره و ژاپن تیم ها بر اساس عملكردشان در سه جام جهانى گذشته سید بندى مى شدند اما در جام 2006 نمایش تیم ها در دو جام جهانى قبلى به اضافه رده بندى فیفا در نظر گرفته شد.

گروه مرگ یورو 2008

این سیستم سید بندى یك بار دیگر حریفان قدیمى را در كنار هم قرار داد. ایتالیا، فرانسه، هلند و البته رومانى باید در سه مسابقه اى كه پیش رو دارند تمام داشته هاى خود را رو كنند تا قربانى غیر قابل پیش بینى ترین گروه این دوره نباشند.

بد نیست نگاهى به چهار سید این دوره بیاندازیم:

سید یك: سوییس، اتریش، یونان، هلند

سید دو : كرواسى، ایتالیا، چك، سوئد

سید سه: رومانى، آلمان، پرتغال، اسپانیا

سید چهار: لهستان، فرانسه، تركیه، روسیه

به این ترتیب سوییس و خصوصا اتریش كه ضعیف ترین تیم حاضر در این تورنمنت است به خاطر میزبانى باید در سید یك جاى بگیرند. یونان كه مدافع عنوان قهرمانیست و هلند هم نسبت به سایر تیم ها بیشترین ضریب تأثیر دارد.به این ترتیب هلند با ضریب 417/2 و روسیه با 985/1 بیشترین و كمترین ضریب را دارند. اما گروه مرگ مى توانست از این هم مرگ بار تر باشد. تصور كنید به جاى رومانى قرعه به نام یكى از سه تیم پرتغال، آلمان یا اسپانیا مى افتاد.

ریشه هاى گروه مرگ

عمر بوراس، مربى یا گروه مرگ نخستین بار توسط El grupo de la muerte تیم ملى اروگوئه در جام جهانى 1986 براى توصیف گروه E استفاده شد. گروهى كه شامل آلمان غربى، دانمارك، اسكاتلند و اروگوئه بود كه همگى قدرت هاى سنتى اروپا و امریكاى جنوبى بودند.

از همان زمان عبارت گروه مرگ به شدت مورد استقبال رسانه ها قرار گرفت و تا به امروز یكى از جذاب ترین بخش هاى تورنمنت هاى ورزشى است. به طوریكه همیشه قبل از قرعه كشى تورنمنت هاى مهم این سؤال مطرح است كه قرعه بد شانسى به كدام تیم ها رو مى كند تا گروه مرگ شكل بگیرد.

عبارت گروه مرگ لقبى غیر رسمى است در فوتبال یا دیگر ورزش هاى تیمى كه در مرحله گروهى یك تورنمنت به گروه هاى خاصى اطلاق مى شود.

در واقع تمام تیم هاى حاضر در چنین گروهى از لحاظ قدرت ومحبوبیت در یك سطح قرار دارند. یا اینكه یك یا دو تیم نسبت به سایر رقبا از شانس كمترى براى صعود برخوردارند اما خلق شگفتى توسط آنها دور از انتظار نیست.

چرا كه یكى از خواص گروه مرگ این است كه قدرت هاى برتر نمى توانند آن طور كه پیش بینى مى شد در میادین حاضر شوند.اما نكته كلیدى اینجاست كه تمام تیم هاى گروه تقریباً شانس صعود یكسانى دارند و البته به همان میزان با خطر سقوط روبه رو هستند.به این ترتیب هر یك از مسابقات این گروه جذابیتى نظیر بازى فینال دارند كه البته در این تورنمنت خاص به لطف نگاه خاص سران یوفا تشكیل گروه مرگ یكى از بدیهیات جام ملت هاى اروپاست.

تبعات گروه مرگ

نمى توان منكر این قضیه شد كه یكى از جذاب ترین اتفاقات مرحله گروهى مسابقات گروه مرگ است اما نباید از كنار تبعات آن به سادگى گذشت. تصور كنید رومانى در این دوره شگفتى ساز شود و به دور حذفى صعود كند. این به معنى حذف دو قدرت فوتبال اروپا و كم رنگ شدن جذابیت مسابقات خواهد بود. طبیعا به استثناى هواداران تیم هاى درجه 2 یا 3 اروپایى، طرفداران قدرت هاى برتر فوتبال اروپا در گوشه گوشه جهان ترجیح مى دهند تیم محبوبشان را در مراحل پایانى ببینند تا اینكه از شگفتى سازى تیمى ضعیف بشنوند یا شاهد حضور تیم هاى ضعیف تر در نیمه نهایى یا فینال باشند.به هر حال اینجا یوروست؛ یكى از معتبرترین رقابت هاى فوتبال اروپا كه بعد از جام جهانى بیشترین بیننده تلویزیونى را دارد البته یكى از مقامات یوفا چندى پیش در اظهار نظرى مدعى شده بود سیستم سید بندى یورو شانس و فرصت پیشرفت بیشتر را در اختیار تیم هاى درجه 2 و 3 قرار داده و در دراز مدت باعث بالا رفتن سطح فوتبال در این قاره خواهد شد اما براى مربیان تیم هاى بزرگ چه كابوسى وحشتناك تر از گروه مرگ ممكن است وجود داشته باشد

شاید به همین دلیل بود كه بعد از اعلام سید بندى، سرمربى تیم ملى فرانسه، رینموند دومنك آن را خنده دار و مضحك خواند: واقعاً خنده دار است. اگر جاى قهرمان جهان در سید یك نیست پس چه تیمى شایسته این موقعیت است. به عقیده من این سیستم تمام فوتبال اروپا را زیر سؤال مى برد.

منبع: ایران ورزشی - فاطمه حلاجى