تبیان، دستیار زندگی
مردان و زنان، در برابر مسائل و مشکل‌های زندگی و ارتباط با دیگران، موضع‌گیری‌های متفاوتی از خود نشان می‌دهند. بدون درک تفاوت‌های میان زن و مرد، ممکن است ناخواسته‌، تن به مشاجره‌هایی بدهیم که نه تنها همسر، بلکه خودمان را نیز رنج بدهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی مردی به غاری می رود...

مرد

مردان و زنان، در برابر مسائل و مشکل‌های زندگی و ارتباط با دیگران، موضع‌گیری‌های متفاوتی از خود نشان می‌دهند. بدون درک تفاوت‌های میان زن و مرد، ممکن است ناخواسته‌، تن به مشاجره‌هایی بدهیم که نه تنها همسر، بلکه خودمان را نیز رنج بدهد.

راه اجتناب از مشاجره، داشتن ارتباط محترمانه است. اختلاف نظر در حد روش‌هایی که برای رساندن پیام‌های خود، از آن استفاده می‌کنیم، تولید رنجش نمی‌کند.

مردان به اندازه‌ی زنان در برابر نقطه‌نظرهای غیردوستانه و لحن و طرز صحبت کردن همسر خود آسیب‌پذیر نیستند و به همین دلیل، احساس‌های جریحه‌دار شده‌ی زنان را به خوبی درک نمی‌کنند .

موضع‌گیری که مردان برای اجتناب از رنجش، به کار می‌برند، عبارت است از:

1- جنگیدن: مردان به‌طور معمول، راه جنگیدن را برای مرعوب کردن زن و رسیدن به محبت دل خواه خود برمی‌گزینند؛ در حالی که مرعوب کردن از اعتماد در رابطه‌ی زناشویی می‌کاهد.

2- گریز: مردان برای اجتناب از رویارویی، ممکن است به غارهای خود پناه ببرند و هرگز از آن بیرون نیایند. (جنگ سرد)

چرا مردان به غار ذهن خود پناه می‌برند؟

- مرد احتیاج دارد به مساله‌ی خود بیندیشد و راه حل منطقی برای آن  بیابد.

- وقتی برای سوال با مساله‌ای، جواب حاضر ندارد، هرگز اعلام نمی‌کند بلکه در غار ذهن، به جست‌وجوی راه‌حلی برای آن می‌گردد.

- چون مرد، ناراحت شده و زیر فشار قرار گرفته، احتیاج به آرامشی دارد که دوباره بر شرایط، مسلط شود.

- مردان نیاز دارند خود را بشناسند؛ به خصوص وقتی که علاقه مند می‌شوند، می‌ترسند که وابستگی عاطفی به یک زن، از قدرت آنان بکاهد؛ در غار ذهنی می‌توانند این قدرت را بازیابند.

- هنگامی که مرد، خلاصه حرف می‌زند، انتظار دارد همسرش به او فرصت سکوت بدهد.

- وقتی مردی، زنی را دوست دارد، گاه لازم است برای نزدیک شدن به او، ابتدا خود را عقب بکشد؛ مرد پس از فاصله گرفتن از زن، تحت تاثیر نیازی که به دوست داشتن و صمیمت دارد، دوباره به جلو پرتاب می‌شود تا به صمیمیتی که از قبل، به آن نیاز داشته، برسد.

- اگر مرد، فرصت عقب‌ کشیدن نداشته باشد، هرگز از میل شدید خود به نزدیک شدن، مطلع نمی‌شود و هرگز نمی‌تواند اشتیاق شدید خود به عشق و محبت را احساس کند.

- مردان پس از رفع نیاز به عشق و صمیمیت، احساس می‌کنند که به استقلال و خودمختاری سابق خود، احتیاج دارند؛ وقتی مردی عقب‌نشینی می‌کند، زن دچار هراس می‌شود.

- آنچه زن متوجه نیست، این است که مرد با عقب‌ کشیدن، نیاز به استقلال خود را ارضا کرده و بعد ناگهان احساس می‌کند می‌خواهد دوباره صمیمی شود.

- مردان، پیوسته میان صمیمیت و خودمختاری، تاب می‌خورند.

- مردانی که از رقتن به غار ذهنی خود، سرباز می‌زنند و طبیعت واقعی خود را انکار می‌نمایند، ناراحت، رنجش‌پذیر، بیش از اندازه حساس، تدافعی، ضعیف، انفعالی یا آزاردهنده می‌شوند و حتی خود نیز نمی‌دانند که چرا تا این حد، ناخوشایند شده‌اند.

- مردان باید بدانند که وقتی به برنده شدن خود و بازنده شدن زنان بیندیشند، هرگز برنده نخواهند بود؛ چون وقتی از عشق، لذت حاصل می‌شود که همه برنده باشند.

- وقتی به مرد فرصت داده شود تا توانمندی‌های بالقوه‌ی خود را ثابت کند، او به بهترین شکل، خود را عرضه می‌کند. تنها وقتی احساس می‌کند نمی‌تواند موفق شود، به خودخواهی قدیم برمی‌گردد.

چگونه از مرد درون غار، حمایت کنیم:

1) نیاز او را به پس‌نشینی و اقامت در غار، مورد انتقاد قرار ندهید.

2) با ارائه‌ی راه‌حل، درصدد رفع مسائل او بر نیایید.

3) از او نخواهید که احساس‌هایش را با شما در میان بگذارد.

4) کنار در غار، به انتظار خروج او ننشینید.

5) نگران او نشوید و به حالش تاسف نخورید.

6) کاری کنید که شما را خوشحال کند.

منبع : شادکامی-باتلخیص

مقالات مرتبط :

 شعله هاى فروزان عشق و محبت

حفظ فضای عاشقانه در ازدواج

 زن جزیی ، مرد کلی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.