تبیان، دستیار زندگی
موسیقی پاپ در مدت زمان حیات خود پس از انقلاب به دلیل حساسیت های موجود با اوج و فرودهای مکرری مواجه بوده است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اوج و فرودهای موسیقی پاپ

موسیقی

موسیقی پاپ در مدت زمان حیات خود پس از انقلاب به دلیل حساسیت های موجود با اوج و فرودهای مکرری مواجه بوده است... .

به گفته بسیاری از هنرمندان و کارشناسان فعالیت این نوع موسیقی در دو سال اخیر با تغییرات کمی و کیفی فراوانی مواجه بوده است ...نبود الگو سازی و نداشتن سقف حمایتی جهت ساماندهی فعالان موسیقی پاپ از جمله مهمترین مسائل و مشکلات موجود در زمینه موسیقی پاپ به شمار می رود که به گفته بسیاری از صاحبان فن تشکیل کانونی مشخص برای انجام فعالیت های این نوع موسیقی ضرورتی انکار ناشدنی است.

کانون موسیقی امروز ایرانیان

قاسم افشار خواننده موسیقی پاپ در دو سال اخیر به ضرورت تشکیل این کانون اشاره کرده و معتقد است که با تشکیل کانون های تخصصی و نظارت استادان صاحبنظر می توان روند آشفته موسیقی پاپ را ساماندهی کرد.از همین رو طی دو سال اخیراین نهاد با عنوان " کانون موسیقی امروز ایرانیان " به همت فرید سلمانیان کارشناس موسیقی برای ساماندهی فعالیت هنری جوانان و الگوسازی مناسب در حوزه موسیقی پاپ طراحی و پایه گذاری شده است.

کم و کیف برگزاری کنسرت های موسیقی پاپ در تهران و شهرستان ها و چگونگی اعطای مجوز به این نوع کنسرت ها از جمله مسائلی است که اجرای صحنه ای این گروهها را تحت الشعاع قرار داده است به نحوی که برخی از گروههای موسیقی و افراد شاخص از این عرصه کنار رفته و یا بعضا در گروههای دیگر مشغول به فعالیت هستند. حسین زمان خواننده پاپ از جمله فعالان موسیقی پاپ بود که آخرین کنسرت خود را آبان ماه سال 84 در تهران و برخی شهرستانها چون شیراز و اصفهان برگزار کرد. این خواننده دلیل کند شدن روند برگزاری کنسرت های پاپ در دو سال اخیر را در بی ثباتی و فضای مسموم عرصه موسیقی پاپ می داند و معتقد است که هنرمند معتقد به اصول، در چنین شرایطی " خانه نشین " می شود.

با کند شدن روند برگزاری کنسرت های موسیقی پاپ در دو سال اخیر برخی از گروهها و خواننده های موسیقی پاپ بیکار ننشسته و با برگزاری کنسرتهایی در برخی از کشورهای عربی به فعالیت خود ادامه داده اند. برهمین اساس قاسم افشار نخستین کنسرت خارج از کشورش را در سال 84 به مناسبت عید فطر در امارت متحده عربی برگزار کرد و پس از آن مجید اخشابی به فاصله یک ماه بعد کنسرتی را در دوحه قطر برگزار کرد و گروه موسیقی "آریان "هم کنسرت های متعددی رادر برخی از کشورهای عربی اجرا کرد .

در این بین خشایار اعتمادی و علیرضا عصار از جمله خواننده هایی هستند که با اقبال بیشتری از سوی مخاطب مواجه شده اند. استقبال از کنسرت هر یک از این خوانندگان مبین این مطلب است که آنها مخاطبان خاص خود را پیدا کرده اند. به عنوان نمونه کنسرت بزرگ عصار در سالن میلاد یکی از اجراهای پر بیننده این گروه موسیقی بود که پس از سه شب اجرا دیگر تکرار نشد و پس از آن عصار حاضر نشد به طور مستقل و یا در بخش ویژه ای که به موسیقی پاپ در بیست و سومین جشنواره موسیقی فجر اختصاص داده شده بود کنسرت دهد و به گفته خشایار اعتمادی مدیر اجرایی موسیقی پاپ در جشنواره از تمام گروههای خوب موسیقی پاپ برای حضور در این جشنواره دعوت شده بود اما عصار به دلیل آماده نبودن گروه انصراف خود از اجرا اعلام کرد.

تازه از راه رسیده های موسیقی پاپ

از سوی دیگر با وجود رکودی که در نوع فعالیت گروههای موسیقی پاپ به وجود آمده بود برخی از گروههای پاپ شکل گرفتند و جسته و گریخته فعالیتهای خود را آغاز کردند. به عنوان مثال گروه موسیقی پاپ "ارکیده " ویژه بانوان نخستین گروهی بود که به سرپرستی و خوانندگی ارکیده حاجی وندی تشکیل شد و کنسرتهایی تلفیقی  پاپ - سنتی و پاپ را در تالار وحدت اجرا کردند و پس از آن گروه "اوج پرواز" به سرپرستی ساناز میلانی تشکیل شد. البته ناگفته نماند که در این بین برخی از گروههای موسیقی شبه پاپ مانند گروه "سیمین غانم " ویژه بانوان به مناسبت های مختلف کنسرت هایی را اجرا کرده و همان قطعاتی را که در حافظه مخاطب از کنسرت های این خواننده شکل گرفته بود در کنسرت های مختلف خود تکرار کردند .

جشنواره بیست و سوم موسیقی فجر و حضور گروه های پاپ

بیست و سومین جشنواره موسیقی فجر فرصت مناسبی برای حضور مجدد گروههای موسیقی پاپ بود که به گفته معاون امور هنری ارشاد این بخش از موسیقی با توصیه وزیر ارشاد مبنی بر اینکه اصل برای ما جایگاه والای موسیقی است ترتیب داده شد .

مجموع گروههای موسیقی پاپ در دو بخش جنبی و رقابتی در بیست و سومین دوره از جشنواره موسیقی فجر حضور پیدا کردند و 10 گروه موسیقی پاپ در بخش رقابتی با نام های "آرشاما"به سرپرستی آرش فناییان " گروه موسیقی "آکسان" به سرپرستی بهرنگ بهادر زاده ،"اکسیر" به سرپرستی محمدرضا سمندر،"باربد" به سرپرستی روزبه پهلوانی ، گروه موسیقی "بهراد شجاعی "،"پاپ صحنه "به سرپرستی حسن خرسندی،"درخشش "به سرپرستی محمدرضا قاسمی نژاد"،گروه موسیقی علی شمس" حضور داشتند و همچنین گروه موسیقی پاپ "ارکیده" به سرپرستی ارکیده حاجی وندی و "اوج پرواز"به سرپرستی ساناز میلانی ویژه بانوان در بخش رقابتی حضور داشت.

گروه موسیقی "خشایار اعتمادی"،"حمید عسگری"،"آریان" ، "مجتبی کبیری "، "گپ"،"مانی رهنما" و"ریوگلسرخی" از جمله گروههای موسیقی بودند که در بخش جنبی و غیر رقابتی بیست وسومین دوره از جشنواره موسیقی فجر حضور داشتند و "آریان" تنها گروه موسیقی بود که در دو شب با استقبال فراوان مخاطبان روبرو شد.

موسیقی پاپ در سال جاری

اجرای کنسرت "حمید عسگری " 6 اردیبهشت ماه در تالار وزارت کشور آغازگر اجراهای گروه موسیقی پاپ در سال جاری بود این کنسرت قرار بود در سه شب اجرا شود که به دلیل همزمانی با دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی تنها یک شب اجرا شد و دو اجرای بعد در هفته بعد انجام شد.

گروه موسیقی "آراز" به سرپرستی رحیم شهریاری از دیگر گروههای موسیقی بود که برخی قطعات فولکلور آذری را در تاریخ 12 اردیبهشت در تالار کشور اجرا کرد و قرار است 28 خردادماه در دو نوبت اجرای دیگری را برگزار کند، احسان خواجه امیری از دیگر خواننده هایی است که آبان ماه سال جاری در تالار کشور کنسرت می دهد و همچنین علیرضا عصارکه هم اکنون مشغول ضبط تازه ترین آلبوم خود پس از "پنهان مکن" است در زمستان کنسرت خود را برگزار می کند.

و اما اجرای گروه موسیقی "آریان" با همراهی "کریسیتی برگ " خواننده ایرلندی یکی از جنجال برانگیزترین خبرهایی است که در نمیه دوم سال گذشته شنیده شد و تا به امروز نیز ادامه دارد چراکه این خبرکه بیشتر به شایعه های دهان به دهان شبیه بود رنگ حقیقت به خود گرفته و قرار است کریستی برگ تابستان امسال همراه با گروه آریان کنسرتی را در تهران اجرا کند ، البته ناگفته نماند که شنیده ها حاکی از آن است که این خواننده ایرلندی تنها یک آهنگ با نام " صلح " را به مدت سه دقیقه با این گروه اجرا خواهد کرد.

منبع : مهر