تبیان، دستیار زندگی
سوره مباركه انعام، آیه 125: فمن یردالله ان یهدیه یشرح صدره للاسلام و من یرد أن یضله یجعل صدره ضیقاً حرجا كأنما یصعد فی السماء كذلك یجعل الله الرجس علی الذین لا یؤمنون. ترجمه: آنكس را كه خدا بخواهد هدایت كند سینه اش را برای(...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افزایش ارتفاع= كاهش فشارهوا

سوره مباركه انعام، آیه 125:

فمن یردالله ان یهدیه یشرح صدره للاسلام و من یرد أن یضله یجعل صدره ضیقاً حرجا كأنما یصعد فی السماء كذلك یجعل الله الرجس علی الذین لا یؤمنون.

ترجمه:

آنكس را كه خدا بخواهد هدایت كند سینه اش را برای(پذیرش) اسلام گشاده می سازد و آنكس را كه خدا بخواهد گمراه سازد سینه اش را آنچنان تنگ می سازد كه گویا می خواهد به آسمان بالا برود! اینچنین خداوند پلیدی را بر افرادی كه ایمان نمی آورند قرار می دهد.

نكته علمی آیه:

امروزه ثابت شده كه هوای اطراف كره زمین در نقاط مجاور آن كاملاً فشرده و برای تنفس انسان آماده است اما هر قدر به طرف بالا حركت كنیم هوا رقیق تر و میزان اكسیژن آن كمتر می شود به حدی كه اگر چند كیلومتر از سطح زمین به طرف بالا حركت كنیم در اثر كاهش فشار هوا، تنفس كردن برای ما هر لحظه مشكل تر می شود و اگر به پیشروی ادامه دهیم كمبود اكسیژن و تنگی نفس سبب بیهوشی ما می گردد بیان این تشبیه در آن زمان كه هنوز صحبتی از فضا و فضانوردی نبود و این واقعیت علمی به ثبوت نرسیده بود از معجزات علمی قرآن محسوب می گردد.(1)

1. پژوهشی در اعجاز علمی قرآن( محمدعلی رضائی اصفهانی)