تبیان، دستیار زندگی
اگر اهل بازیهای رایانه‌ای باشید امكان ندارد كه اسم بازی Unreal و UnrealTournament را نشنیده باشید. بازی Unreal كه سال 98 میلادی آمد آن قدر جذاب بود كه خیلیها معتقدند بهترین بازی عمرشان بوده است. اگر شما هم Unreal بازی كرده ب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

2004UT یك جنگ ستارگان تمام عیار !

اگر اهل بازیهای رایانه‌ای باشید امكان ندارد كه اسم بازی Unreal و UnrealTournament را نشنیده باشید. بازی Unreal كه سال 98 میلادی آمد آن قدر جذاب بود كه خیلیها معتقدند بهترین بازی عمرشان بوده است. اگر شما هم Unreal بازی كرده باشید حتماً به خاطر دارید كه برای بازی تحت شبكه، این گیم یك حالت به نام Death Match داشت. همین مدل Death Match و امكان شبكه‌ای بازی كردن Unreal آن قدر طرفدار داشت كه ورژن بعدی این بازی مخصوص بازیهای شبكه‌ای و به نام Unreal Tournament تولید شد. در واقع حالت Single Player یا به قول خودمان تك نفره بازی كردن UT ، فقط برای تمرین و آشنا شدن با فضای بازی بود وگرنه این بازی داستان خاصی نداشت كه مثل باقی بازیها بر مبنای آن پیش رود.


به هر صورت UT در سال 99 در امتیازبندی سایت Gamespot رتبه اول را به دست آورد و در واقع رقیب خودش یعنی Quake 3 Arena را پشت سر گذاشت. هرچند كه تقریباً تمام بازیكن‌های حرفه‌ای عقیده دارند، UT حتی به گرد پای Q3A هم نمی‌رسد؛ چرا كه اصلاً به اندازه آن حرفه‌ای نیست!
البته این وضع با آمدن 2003 UT به طور كلی فرق كرد. اتفاقاً در حال حاضر اكثر بازیكنهای حرفه‌ای حتی طرفدارهای سفت و سخت Q3A قبول دارند كه 2003 UT فعلاً بهترین بازی حرفه‌ای تحت شبكه در دنیاست. سازندگان این بازی هم با توجه به این وضع سعی كردند تا بتوانند با اضافه كردن چند امكان جدید، بالا بردن گرافیك و حل مشكلات قبلی، نسخه جدیدی از این بازی ارائه كنند كه تا چند سال به عنوان مهم‌ترین بازی سبك .بكش یا كشته می‌شوی. مطرح باشد!
2004UT شاید در نگاه اول تفاوت زیادی با 2003 UT نداشته باشد، اما به غیر از پیشرفتهای جزئی در گرافیك بازی، امكانات جدیدی به آن اضافه شده كه حقیقتاً آن را هم برای آدمهای حرفه‌ای جذاب‌تر كرده و هم برای باقی دوستداران بازی. بالانس نبودن قدرت و سرعت اسلحه‌ها یكی از مواردی بود كه بابت آن به 2003 UT ایراد می‌گرفتند، اما در ورژن 2004 علاوه بر حل مشكلات این چنینی، اضافه شدن چند مدل جدید بازی نظر اكثر كاربران را به خودش جلب كرده است. یكی از مهم‌ترین و جالب‌ترین آنها Onslaught است؛ این مدل بازی كه تا به حال نمونه‌اش را هم جایی ندیده‌اید، یك سبك بسیار جالب از تركیب Team Deathmatch به علاوهCaptures the flag وAssault است، كه به اندازه مجموع همه آنها جذابیت دارد. یكی از مهم‌ترین دلایلش هم مكان سوار شدن در وسایل نقلیه مختلف است؛ از جیپ و تانك گرفته تا هواپیمای معمولی و سفینه! فكر كنید سوار یك بمب‌افكن به مقر دشمن حمله می‌كنید و آنجا را بمباران می‌كنید؛ در حالیكه باید مواظب ضد هواییها و موشك‌های تعقیب‌كننده هم باشید. اگر در این حالت حس كردید خطری شما را تهدید می‌كند، می‌توانید با امكان گفت‌وگوی صوتی از دوستانتان كه سوار هواپیمای شكاری هستند، برای پشتیبانی كمك بگیرید. شكل و شمایل نقشه‌های این بازی به علاوه ادوات نظامی آن حتماً شما را به یاد فیلمهای تخیلی از جمله جنگ ستارگان می‌اندازد. در مورد این سبك هرچه تعریف كنیم، كم است؛ بهتر است خودتان امتحان كنید. همچنین حالت بازی Assault كه در2003 UT حذف شده بود، در نسخه جدید دوباره برگشته است. اگر به خاطر داشته باشیدAssault یكی از سبكهای بسیار جذاب UT بود، كه در آن اول باید به قرارگاه دشمن حمله می‌كردید و سپس آنجا را فتح می‌كردید. بعد نوبت دفاع شما می‌رسید. در این میان تیمی كه مدت بیشتری توانایی محافظت از مقر را داشته باشد، برنده خواهد بود.
علاوه بر این، حالتهای دیگری هم در این بازی قرار داده شده كه می‌تواند شما را برای چند ماهی سرگرم كند. از نكات مثبت این بازی تعداد زیاد Map (نقشه‌) هایی است كه برای هر سبك در بازی وجود دارد؛ با این حساب به این زودیهاMap ها برای شما تكراری نمی‌شود.
تنها ایراد بزرگ این بازی نصب خسته‌كننده و طولانی آن است؛ فكر كنید كپی شش عدد CD بر روی هارددیسك چقدر طول می‌كشد! كیفیت صدای 2004UT هم بی‌نظیر است، صدای ‌ Dolby Digital و كاملاً محیطی، یقیناً تأثیر بالایی در گیرایی بازی دارد.
ختم كلام اینكه اگر اهل بازیهای اكشن اول شخص هستید، این بازی را به هیچ قیمتی از دستندهید.

بابك مهربخش

برگرفته از سایت www.soroushpress.com