تبیان، دستیار زندگی
شخصی ادعا كرده كه شش ماه است، امام زمان از قم و مسجد جمكران قهر كرده و به ‌آنجا سر نمی‌زند!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میان كوه و دشت؛ به دنبال او ...

جمكران

یکی از آرزوهای پیروان راستین امامان معصوم علیهم‌السلام آن است که در دوران پنهان زیستی آخرین پیشوای معصوم خویش، به دیدار جمال نورانی آن امام همام نائل آیند. اما از آنجایی که پنهان زیستی آن امام بزرگوار سرّی از اسرار الهی است. درباره ملاقات ایشان در دوران غیبت، بحث‌های فراوانی به وجود آمده است.

توجه شما را به دیدگاه برخی از مراجع تقلید در این باره جلب می‌كنیم.

آنچه وظیفه ما و همه شیعیان و دوست‌داران آن حضرت است، اشاعه فرهنگ صحیح «مهدویت»، «مهدی زیستی» و «ترویج افكار ائمه علیهم السلام» است
  • حضرت آیت‌الله فاضل لنكرانی رحمت‌الله علیه:

یكی از كارهای مهم زدودن خرافات؛ خصوصا خرافاتی است كه در بین عوام مشهور است؛ مثلا پنج شب «چهارشنبه» به مسجد جمكران می‌آیند، اگر در شب ششم، به سیدی برخورد كنند، می‌گویند: قطعا این امام زمان است!

گرفتاری ما در جامعه، از ناحیه دو گروه است: عده‌ای رسما خودشان و دیگران را به طرف بی‌دینی سوق داده، همه چیز را انكار می‌كنند و یا زیر سوال می‌برند. در مقابل گروه دیگر، گرفتار یك سری از امور خرافی شده‌اند؛ مثلا در تهران، كسی پیدا شد و ادعا كرد كه با امام زمان علیه‌السلام ملاقات دارد.

جمعیت زیادی هم به او گرایش پیدا كردند. هم چنین ادعا كرده بود كه شش ماه است، امام زمان از قم و مسجد جمكران قهر كرده و به ‌آنجا سر نمی‌زند!

یكی از مسائلی كه امروزه در جامعه به صورت غیر صحیح جلوه كرده، مسأله ملاقات و دیدار با امام زمان علیه‌السلام است. در این رابطه باید به نكاتی چند توجه داشت:

ما معتقدیم كه تمام نعمت‌هایی كه به انسان داده می‌شود به وسیله آن وجود مقدس «سبب المتصل بین الارض والسماء» است. از طرفی زیارت و ملاقات با معصوم علیه‌السلام بسیار خوب و متسحب است، البته در صورتی كه ممكن باشد. آنچه در ادعیه و زیارتنامه‌ها درباره زیارت آن حضرت آمده، بیانگر حالت شوق و اشتیاق به آن وجود مقدس است.

نباید این مطلب را در جامعه گسترش دهیم كه باید بیابان‌ها و كوه و دشت را طی كنیم تا آن حضرت را ببینیم. خود آن حضرت نیز فرموده‌اند: «هر كسی ادعای مشاهده نموده، بایستی او را تكذیب كنید.»

اصلا ما نیازی به این حرف‌ها نداریم؛ آنچه وظیفه ما و همه شیعیان ودوست‌داران آن حضرت است، اشاعه فرهنگ صحیح «مهدویت»، «مهدی زیستی» و «ترویج افكار ائمه علیهم السلام» است.(1)

  • آیت الله مكارم شیرازی:

«متأسفانه، یك عده سوء استفاده‌گر درباره این مسئله پیدا شده‌اند. همیشه مهم‌ترین مسائل سازنده، مورد سوء استفاده‌ها قرار گرفته است. مسئله مهدویت هم همین طور است. افراد نادرست گناهكار آلوده تحت عنوان مسایل مربوط به مهدویت، گاهی افراد را اغفال می‌كنند وسوء استفاده می‌كنند. در مجالس می‌آیند می‌گویند، چشم‌هایتان را ببندید ودیشب حضرت مهدی علیه السلام را دیدم و...!

این گونه برخوردها، یا ناشی از فكر كوتاه است ویا توطئه‌ای در كار است كه می‌خواهند ابهت مسئله را بشكنند و خراب كنند! ما باید به هوش باشیم وجلوی این سوء استفاده‌ها را بگیریم! آنانی كه ناآگاهند، باید بیدارشان كنیم. آنانی كه خبر از نزدیك شدن ظهور می‌دهند، كارشان متزلزل كردن دل‌ها است!

هر كس هنگام ظهور را تعیین كند، به ما دستور داده شده كه تكذیبش كنیم! هر كسی ادعای رؤیت كند، وظیفه مان این است كه تكذیبش كنیم. مسایل مهدویت را نباید به سطح پایین، نازل دهیم. امام زمان علیه السلام به این كار راضی نیست! همیشه، گرفتار دوستان نادان و دشمنان دانا بوده‌ایم! الان هم گرفتاریم.

بنابراین، در هر دو جبهه، باید كوشید. منتهی دراین دو جبهه، دوستان نادان را بیش‌تر باید ارشاد كرد.در همه این مراحل، باید با منطق برخورد كرد. منطق ما، الحمدلله، در مسئله ظهور حضرت مهدی، خیلی قوی است. در این باره، منطق عقل، آیه، روایت واجماع وجود دارد.(2)


پاورقی‌ها:

1- آیت الله فاضل لنكرانی (ره) در دیدار با دانش پژوهان مركز تخصصی مهدویت.

2- آیت الله ناصر مكارم شیرازی در دیدار با دانش پژوهان مركز تخصصی مهدویت، فصلنامه انتظار، ج 11، ص 29-30.

منبع:

سلیمانیان، خدامراد، كتاب پرسمان مهدویت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.